کد خبر: 1046501
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
یکی از مهمترین طرحهای عمرانی دولت را ظرف هشت سال اخیر بی‌تردید می‌توان گازرسانی به نقاط شهری و روستایی دانست زیرا ظرف همین مدت ضریب نفوذ گاز را در دورترین و محرومترین نقاط خراسان رضوی به دو برابر رسانده بطوری که پوشش گاز در سطح این استان به مرز ۱۰۰ درصد جمعیت رسیده است.

دسترسی به شبکه سراسری گازرسانی در بخشهای مختلف خانگی، صنعتی و خدماتی،  شاخص مهمی از رفاه عمومی است که نقش مستقیمی در توسعه هر منطقه دارد و خوشبختانه دولت تدبیر و امید در این مهم کارنامه موفقی در خراسان رضوی دارد.

حضور موفقیت آمیز خراسان رضوی در طرحهای گازرسانی تا به آنجا بود که پویش سبز گازرسانی کشور در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ با حضور وزیر نفت، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شرکت ملی گاز و جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای از خراسان رضوی آغاز شد.

ملاک سبز بودن یک استان این است که ۹۵ درصد جمعیت آن زیر پوشش گاز قرار داشته باشند و حال آن که سرجمع پوشش گازرسانی در نقاط روستایی و شهری خراسان رضوی به ۹۸.۷ درصد رسیده است.

هدفگذاری دولت تدبیر و امید در ابتدای سال ۱۳۹۲ رساندن پوشش گازرسانی در کشور به ۹۵ درصد جمعیت آن بوده است و در همین راستا هم اینک ۸۸ درصد از جمعیت روستایی و ۹۵ درصد مجموع جمعیت کل کشور زیر پوشش شبکه گاز هستند که با توجه به طرحهای در حال اجرای گازرسانی در کشور تا پایان دولت دوازدهم این عدد فراتر از این میزان نیز خواهد رفت.

 بیشترین میزان گازرسانی به روستاهای خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در این خصوص گفت: در طول ۴۲ سال پس از انقلاب بیشترین میزان گازرسانی روستایی خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

حسن افتخاری افزود: پیش از شروع دولت یازدهم ۱۱ هزار و ۱۷۶ کیلومتر شبکه گازرسانی روستایی و ۹ هزار و ۷۵۴ کیلومتر طول شبکه‌گذاری گاز شهری در خراسان رضوی بوده اما هم اینک طول شبکه گازرسانی استان به ۳۶ هزار و ۶۷ کیلومتر رسیده است.

وی اضافه کرد: میانگین ضریب نفوذ گازرسانی روستایی در آغاز دولت یازدهم ۵۶ درصد بود که هم اکنون به ۹۳.۲ درصد رسیده است که با تکمیل طرحهای در دست اقدام ضریب نفوذ گازرسانی روستایی به ۹۸.۸ درصد و در برنامه پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: در بخش گاز شهری نیز در ابتدای دولت یازدهم ضریب نفوذ در خراسان رضوی ۹۹ درصد بود که هم اینک به ۱۰۰ درصد نزدیک شده و تنها شهر فاقد گاز استان خراسان رضوی باجگیران است که شرایط فنی و اقتصادی لازم برای گازرسانی را ندارد.

افتخاری افزود: پارسال ۲۳۶ روستای دیگر خراسان رضوی از نعمت گاز برخوردار شدند که با اقدامات انجام شده هم اکنون ضریب نفوذ گازطبیعی در سرجمع شهری و روستایی این استان  به ۹۸.۷ رسیده است. 

وی ادامه داد: براساس آخرین بررسی های انجام شده، ۲ هزار و ۷۳۳ روستای واجد شرایط گازرسانی با ۵۳۳ هزار و ۷۸۱ خانوار در استان وجود دارد که از این تعداد تا پایان سال ۱۳۹۹، تعداد ۲ هزار و ۴۵۲ روستا با جمعیتی برابر با ۵۰۲ هزار و ۳۵۱ خانوار از نعمت گاز بهره مند شدند. 

او اضافه کرد: پارسال به ۲۵ هزار خانوار روستایی خراسان رضوی گازرسانی شد که برای گازرسانی به این تعداد خانوار، ۲۶۹ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع داخلی شرکت گاز استان هزینه شد و هم اینک نیز عملیات گازرسانی به ۱۶۰ روستای دیگر استان در حال اجراست که با تکمیل و افتتاح این طرحها، شاهد برخورداری ۲۰ هزار خانوار دیگر از نعمت الهی گاز و ارتقای ضریب نفوذ گاز خانوار روستایی واجد شرایط به ۹۸.۹ خواهیم بود. 

خراسان رضوی رتبه ممتاز در گازرسانی به واحدهای صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: پیش از انقلاب گازرسانی به واحدهای صنعتی استان صفر بود و بعد از انقلاب و تا آغاز دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲، ۹ هزار و ۱۳۷ واحد صنعتی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده بودند.

افتخاری افزود: در سه سال گذشته بیشترین حجم گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی کشور در خراسان رضوی انجام شده که این اقدام گام بلندی در پشتیبانی از تولید است.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش شرکت ملی گاز تا پایان سال ۱۳۹۹ به تعداد هزار و ۱۶۸ واحد تولیدی و صنعتی در خراسان رضوی از محل اعتبارات ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و مستند به مصوبه شورای اقتصاد گازرسانی شده است.

او ادامه داد: با گازرسانی انجام شده به هزار و ۱۶۸ واحد تولیدی و صنعتی در خراسان رضوی، ۶۶ میلیون و ۸۶۱ هزار لیتر سوخت مایع صرفه جویی شده که این مهم علاوه بر کاهش هزینه های تولید موجب کمک به رشد اقتصادی استان و کشور و حفظ و صیانت از محیط زیست می شود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار