کد خبر: 1046462
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
منابع عراقی از استقرار گسترده نیرو‌های ارتش ترکیه در شمال عراق برای اشغال مناطق مرزی این کشور خبر دادند. بغداد نیز سفیر ترکیه را به خاطر نقض تمامیت ارضی احضار کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که مقامات عراقی بار‌ها نسبت به تحرکات ترکیه در شمال کشورشان به بهانه مقابله با گروه تروریستی پ. ک. ک هشدار داده‌اند، ارتش ترکیه باز هم به دنبال ماجراجویی جدیدی در خاک عراق است. منابع عراقی روز سه شنبه به شبکه المیادین گفتند که ارتش ترکیه تعداد زیادی از نیرو‌های خود را در کوه‌های «جیستا» در استان دهوک عراق برای اشغال مناطق مرزی مستقر کرده است. همزمان درگیری‌های شدیدی میان نیرو‌های ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان گروهک تروریستی حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در کوه‌های «جیستا» در گرفته است. جنگنده‌های ارتش ترکیه نیز مواضع عناصر پ. ک. ک را در این مناطق بمباران کردند. یک مسئول اقلیم کردستان عراق هم در سخنانی اعلام کرد، در میان تداوم درگیری‌ها میان نیرو‌های ترکیه و گروه پ. ک. ک در مناطق مختلف اقلیم، ارتش ترکیه بر پایگاه‌های وابسته به حزب کارگران کردستان کنترل یافت. روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت، سربست العقراوی، مدیر ناحیه کانی ماسی در اقلیم کردستان گفت: «پس از وقوع درگیری‌ها میان ارتش ترکیه و نیرو‌های مسلح حزب کارگران کردستان، ارتش ترکیه توانست بر تونل‌ها و پایگاه‌های مهم این حزب در دل کوه‌های جیستا کنترل یابد که این حزب از آن به عنوان پایگاه‌هایی برای نظامیان خود و نیز به عنوان مخفیگاه در زمان حملات هوایی ترکیه استفاده می‌کرد». روز یک شنبه نیز «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پس از بازدید از مرکز فرماندهی عملیات‌های خود علیه پ. ک. ک در منطقه مرزی استان «شرناخ»، وارد خاک منطقه کردستان عراق شده و از پایگاه نظامی تازه تأسیس «بیلیچ تپه» بازدید کرد. به نوشته روزنامه دیلی صباح، خلوصی آکار گفت که در تازه‌ترین درگیری بین کماندو‌های این کشور با نیرو‌های پ. ک. ک در شمال عراق چند تن از آن‌ها از جمله یکی از عناصر ارشد این گروه کشته شدند. وی افزود که در این درگیری هیچ‌کدام از نیرو‌های ارتش ترکیه مجروح نشدند. آکار گفت: «در روز‌های اخیر ۵۳ تروریست پ. ک. ک در نبرد با نیرو‌های ترکیه کشته شدند.» حضور خلوصی آکار در شمال عراق با واکنش دولت بغداد همراه شد و وزارت خارجه عراق با احضار کاردار سفارت ترکیه در بغداد، اعتراض خود را به ورود بدون هماهنگی خلوصی آکار به خاک عراق اعلام کرد. به نوشته میدل ایست نیوز، در بیانیه وزارت امور خارجه عراق آمده است: «در یادداشت اعتراضی، دولت عراق نارضایتی شدید خود را از حضور خلوصی آکار در خاک عراق بدون هماهنگی یا کسب موافقت از سوی مقامات و دیدار با نیرو‌های غیرقانونی ترکیه در خاک عراق اعلام و آن را محکوم کرده است.» وزارت امور خارجه عراق در این یادداشت اعتراضی اظهارات وزیر کشور ترکیه درباره قصد ترکیه برای احداث پایگاه نظامی دائمی در شمال عراق را هم محکوم کرد. ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ. ک. ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
0
ترکیه، بچه لوس و عزیز دردانه‌ای که بی‌ سرو صدا و با پشتیبانی برادران بزرگتر ،از شرق و غرب وشما ل و جنوب مشغول کشور گشایی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار