کد خبر: 1046447
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
حاشیه‌ای بر جوسازی و فشار فدراسیون فوتبال برای واکسینه کردن خارج از نوبت ملی‌پوشان
با وجود اینکه هنوز واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و سالمندان به پایان نرسیده، فدراسیون فوتبال با فشار به وزارت بهداشت به دنبال واکسینه کردن خارج از نوبت ملی‌پوشان به بهانه حضور شاگردان اسکوچیچ در انتخابی جام جهانی است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: عزیزکرده و تافته جدا بافته، حکایت فوتبالی‌هاست، چهار دهه از آخرین قهرمانی‌شان در آسیا می‌گذرد، اما وقت بودجه و پاداش، می‌شوند نورچشمی مسئولانی که می‌خواهند با گرفتن عکس یادگاری کنار آن‌ها خودشان را روی جلد رسانه‌ها ببرند، اگر المپیکی‌ها برای مدال‌های‌شان پاداش ریالی می‌گیرند، آن هم با هزار و یک منتی که سرشان گذاشته می‌شود، آن‌سو فوتبالی‌ها، اما برای موفقیت‌هایی که دست‌شان از رسیدن به آن کوتاه مانده هم پاداش‌های دلاری می‌گیرند! همین سبب شده انتخابی جام جهانی بهانه دست‌شان بدهد و پای‌شان را در یک کفش کنند تا بدون اینکه در اولویت واکسیناسیون باشند، زودتر از گروه‌های پرخطر و بیمارانی که جان‌شان در خطر است، واکسن بزنند.

جوسازی برای واکسیناسیون خارج از نوبت

واکسیناسیون بیماری کرونا در شرایطی از اواخر سال گذشته در ایران آغاز شده که بر اساس اولویت بندی وزارت بهداشت قرار است در چهار فاز انجام شود. در فاز‌های یک تا سه، گروه‌های پرخطر مانند کادر درمان، سالمندان، بیماران صعب‌العلاج و... قرار گرفته‌اند و در فاز چهارم هم واکسیناسیون عمومی آغاز می‌شود. با گذشت کمتر از دو ماه از آغاز واکسیناسیون و در حالی که هنوز گروه‌های پرخطر واکسینه نشده‌اند، ملی‌پوشان فوتبال که باید در فاز پایانی واکسیناسیون واکسن بزنند در مصاحبه‌هایی جهت‌دار با جوسازی با توجه به حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی که خرداد ماه در بحرین برگزار می‌شود از مسئولان خواسته‌اند در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند.

به خصوص که واکسیناسیون کاروان المپیک و پارالمپیک که با توجه به رقابت‌های مهمی که تابستان در توکیو پیش‌رو دارند ضروری بود و کشور‌های مختلفی نیز دست به چنین اقدامی زده‌اند، سبب شده صدای فوتبالی‌ها هم از گوشه و کنار شنیده شود که آن‌ها نیز باید در اولویت واکسن قرار بگیرند. علیرضا بیرانوند اولین کسی بود که این خواسته را رسانه‌ای کرد و در پیامی که ۲۶ فروردین به یکی از برنامه‌های تلویزیونی ارسال کرده بود، خطاب به مسئولان با لحنی طلبکارانه گفته بود: «فکری به حال واکسن بازیکنان تیم ملی کنید که وقتی به اردو می‌آیند، همه واکسن زده باشند.»

پس از او دراگان اسکوچیچ هم وارد این بازی شد و روز ششم اردیبهشت از تلاش عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال برای تأمین واکسن ملی‌پوشان خبر داده بود: «در جریان هستم که مسئولان فدراسیون از هیچ تلاشی برای تهیه واکسن برای اعضای تیم ملی فروگذار نکرده‌اند، مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت است، چراکه احتمال غیبت بازیکنان را به حداقل می‌رساند.»

یک‌شنبه این هفته هم مصاحبه سعید عزت‌اللهی یکی دیگر از ملی‌پوشان فوتبال با تیتر «واکسن برای تیم ملی خواسته معقولی است»، روی جلد یکی از روزنامه‌های ورزشی نزدیک به مدیران فدراسیون فوتبال رفت تا فشار‌ها برای واکسیناسیون خارج از نوبت فوتبالی‌ها بیشتر شود.

جواب مثبت وزارت بهداشت به زیاده‌خواهی فوتبالی‌ها!

زیاده‌خواهی ملی‌پوشان و فدراسیون فوتبال برای واکسینه شدن تیم ملی، گویا در حال به نتیجه رسیدن است و وزارت بهداشت قصد کوتاه آمدن مقابل فوتبالی‌ها را دارد. مجتبی خورشیدی، سرپرست تیم ملی فوتبال که انتخاب او حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت، روز دوشنبه و پس از جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از قول‌هایی که در این باره داده شده، صحبت کرده است: «مسئولان به شدت پیگیر واکسن هستند و امیدواریم با قول‌ها و مساعدت‌هایی که صورت گرفته واکسن تهیه شود تا مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.»
حسین شریفی، سرپرست روابط عمومی فدراسیون فوتبال هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس از اعلام موافقت اولیه وزارت بهداشت خبر داده است: «وزارت بهداشت هنوز برای در نظر گرفتن سهمیه موافقت قطعی نکرده و فقط اعلام کرده است. آن‌ها می‌گویند باید لیست اعضای تیم ملی ارائه و بعد از بررسی در مورد تخصیص سهمیه تصمیم‌گیری شود. در واقع آن‌ها سهمیه را به فدراسیون نمی‌دهند و به فرد تعلق می‌گیرد. به همین دلیل از فدراسیون لیست خواسته‌اند. مشخصاً اعضای کادرفنی، پزشکی و تدارکات تیم ملی مشخص هستند، اما در مورد لیست بازیکنان چیزی مشخص نیست و عملاً فدراسیون با توجه به اینکه زمان حضور لژیونر‌ها در ایران مشخص نیست، نمی‌تواند از حالا فهرستی تهیه کند.»

فیفا: اولویت گروه‌های پرخطر هستند، نه فوتبالیست‌ها

جوسازی و فشار فدراسیون فوتبال برای واکسن زدن خارج از نوبت ملی‌پوشان در شرایطی است که در اکثر کشورها، فوتبالیست‌ها با توجه به شرایط‌شان در فاز‌های آخر واکسیناسیون هستند و گروه‌های پرخطر در اولویت قرار گرفته‌اند، حتی جیانی اینفانتینو بهمن گذشته به صراحت اعلام کرد که فوتبالیست‌ها در اولویت واکسینه شدن نیستند: «البته که اولویت برای واکسیناسیون با افرادی است که در معرض خطر قرار دارند، به خصوص کارکنان بخش بهداشت و سلامت. به نظر ما این یک واقعیت کاملاً روشن است. من و در کل ما تصور نمی‌کنیم که فوتبالیست‌ها در طبقه‌بندی افراد برای دریافت واکسن در اولویت قرار داشته باشند. افرادی هستند که در معرض خطرند و بدون شک این افراد باید در اولویت قرار بگیرند، اما فوتبالیست‌ها یا سایر دست‌اندرکاران فوتبال جزو این گروه نیستند.»

مورینیو، سرمربی مشهور پرتغالی هم موافق اولویت قرار دادن فوتبالیست‌ها نیست: «من موافق واکسینه شدن بازیکنان زودتر از مردم نیستم. شاید بحث‌برانگیز باشد، شاید مردم با من مخالف باشند، اما من این کار را نمی‌کنم.   افراد جامعه بیشتر از بازیکنان در معرض خطر هستند. من احساس می‌کنم که هر روز کادر درمان،  کارگران بهداشتی و افراد مسن باید در اولویت باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار