کد خبر: 1046438
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
۸۰ ساله‌ها برای دریافت واکسن کرونا آمدند. اما آنچه با دیدن تصاویر آنان در یک روستا به ذهن می‌تراود، چیزی فراتر از کرونا و واکسن است. شاید این آخرین نسلی باشد که مادربزرگ‌ها را با چادر‌های گل‌گلی و با روحیات همدلانه و پدربزرگ‌ها را با همان روحیات و تیپ‌های دوست‌داشتنی می‌بینیم که خودشان به‌رغم کبر سن، تفکیک زن و مردی هم می‌کنند و جدا می‌نشینند و پشت سرشان از کاهگل و زیر پایشان از سنگفرش و سایه درختی بالای سرشان!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اطلاع‌رسانی نامناسب و عدم تماس با سالمندان بالای ۸۰ سال در فاز دوم واکسیناسیون کرونا، بسیاری از این پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را به مراکز درمانی کشانده و در برخی از این مراکز صفی از سالمندان برای تزریق واکسن تشکیل شده‌است. حالا وزیر بهداشت در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به عدم ثبت اطلاعات این سالمندان در سامانه‌های وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی و دعوت از آن‌ها برای تزریق واکسن، با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی گسترده درباره ثبت‌نام در سامانه جدید به محض راه‌اندازی، دستور داد به افراد بالای ۸۰ سال که مطلع نبوده‌اند و بدون هماهنگی مراجعه می‌نمایند، واکسن تزریق و در سامانه ثبت شود. وزیر بهداشت همچنین برای تسریع در امر واکسیناسیون از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست، واکسیناسیون در تمامی روز‌های هفته به ویژه ایام تعطیل و پنج‌شنبه‌ها بدون وقفه و به صورت دو شیفت کماکان ادامه یابد.

تاخت و تاز کرونا در کشور ادامه دارد و اگر چه با اعمال محدودیت‌های کرونایی تعداد شهر‌های قرمز کاسته شده‌است، اما حالا در نقشه کرونایی کشور هیچ شهری آبی نیست و با افزایش مبتلایان در استان سیستان و بلوچستان به عنوان تنها استان دارای شهر‌های آبی، تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید. در حال حاضر ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. حالا در کنار اعمال محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون کرونا هم در حال اجراست تا شاید بتوان مهار این ویروس سرکش را در دست گرفت. اما همچنان برخی عوامل روند واکسیناسیون را کند کرده‌است و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بالای ۸۰ سال که گروه هدف فاز دوم واکسیناسیون هستند، به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب راهی مراکز درمانی و تزریق واکسن کرده‌است.

واکسیناسیون نیمی از افراد گروه سنی بالای ۸۰ سال

آنطور که سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داده، تاکنون واکسیناسیون نیمی از افراد گروه سنی بالای ۸۰ سال انجام شده‌است. نیم دیگر، اما هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و انگار سیستم‌های وزارت بهداشت که بنا بود اطلاعات و پرونده پزشکی ۹۰ درصد از مردم و از جمله سالمندان در آن ثبت شده‌باشد و از طریق کد ملی با افراد تماس گرفته و زمان واکسیناسیون آن‌ها را اطلاع‌رسانی کنند، آنقدر‌ها هم کامل و قوی نیست! حالا بناست تا سیستم جدیدی طراحی و آماده‌سازی شده و پس از آن افراد در سیستم جدید ثبت‌نام کنند و در صف تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند. حالا تا زمان آماده شدن سیستم جدید وزارت بهداشت، سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار تزریق واکسن بدون نوبت به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بالای ۸۰ ساله‌ای شده که برای دریافت واکسن به صورت حضوری به مراکز درمان مراجعه می‌کنند.

تزریق واکسن خارج از نوبت سالمندان

در نامه نمکی به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آمده‌است: «بنا به گزارشات واصله تعدادی از سالمندان بالای ۸۰ سال در سراسر کشور به خصوص شهر‌های بزرگ به دلیل عدم‌ثبت اطلاعات در سامانه‌های وزارت بهداشت، از طریق مراکز جهت تزریق واکسن کووید ۱۹ دعوت نشده‌اند. با عنایت به اینکه قرار بود به محض شروع به کار سامانه جامع جدید، ثبت‌نام اینگونه عزیزان انجام شود و با تعیین وقت قبلی دعوت شوند، ولی افراد یاد شده بدون اطلاع قبلی به مراکز مراجعه می‌نمایند.» وی در ادامه تأکید کرده‌است: «در سطح شبکه‌های شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی گسترده صورت گیرد که به محض اعلام مشخصات سامانه جدید، این افراد ثبت‌نام کرده و سپس جهت تزریق واکسن دعوت شوند.» نمکی همچنین خواستار واکسیناسیون بدون نوبت افراد بالای ۸۰ سال شده که مطلع نبوده‌اند و بدون هماهنگی مراجعه می‌کنند تا این افراد دچار زحمت مضاعف نشوند.

وی در پایان از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته انجام واکسیناسیون در تمامی روز‌های هفته به ویژه ایام تعطیل و پنج‌شنبه‌ها بدون وقفه و به صورت دو شیفت کماکان ادامه یابد.

قرار گرفتن اسپوتنیک وی وطنی در سبد واکسیناسیون تا ۲ ماه دیگر

به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، تاکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن دارای مجوز مصرف اضطراری وارد کشور شده که افزون بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار دوز آن در سراسر کشور تزریق شده‌است.

در کنار این روند واردات و تولید واکسن‌های داخلی هم سرعت گرفته و بناست تا واکسن روسی اسپوتنیک‌وی هم در داخل کشور تولید شود. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو تا دو ماه آینده نخستین محصول اسپوتنیک تولید داخل کشور وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کرونا خواهد شد.

جهانپور درباره تولید واکسن روسی در کشور اینگونه توضیح داد: «چهار شرکت کاندیدای تولید واکسن اسپوتنیک در کشور هستند که سه شرکت به طرف روسی معرفی شده‌اند و شرکت چهارم هم در حال معرفی به شرکت روس است. دو شرکت ارزیابی مثبتی از زیر‌ساخت‌های فنی‌شان وجود داشته و یک شرکت وارد مدار تولید شده که ظرف چند هفته تا دو ماه آینده نخستین محصول اسپوتنیک تولید داخل کشور وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ خواهد شد.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی هم گفت: «تا این لحظه بیش از ۳۵ شرکت خصوصی مجوز یا نامه‌های لازم را برای مذاکره و واردات واکسن انجام داده‌اند که شاید یک الی دو مورد از آن‌ها توانسته باشند تا حداقل خرداد ماه توافقاتی را با برخی شرکت‌ها یا فروشندگان عمده واکسن در دنیا داشته باشند، اما تا این لحظه وارداتی از سوی شرکت‌های بخش خصوصی نداشته‌ایم و سازمان غذا و دارو ۳۵ مجوز موردی را صادر کرده‌است.»

غربالگری ۸۵ درصد مردم در طرح مشترک بسیج و وزارت بهداشت

سازمان بسیج مستضعفین هم که از ابتدای شیوع کرونا در کنار مردم بود حالا با گسترش طرح شهید سلیمانی و اعلام آمادگی برای واکسیناسیون وارد عرصه شده‌است.

مسلم چشمی، مسئول بسیج جامعه پزشکی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان از ابتدای شیوع کرونا افزود: «راهبرد بسیج در طرح شهید سلیمانی قطع زنجیره کرونا بوده‌است و این طرح با شدت بیشتری و با نیم‌نگاهی به درمان ادامه دارد.»

به گفته چشمی در طرح غربالگری ملی به عنوان طرح مشترک بسیج و وزارت بهداشت تاکنون ۸۵ درصد مردم غربالگری شده‌اند. در گام دوم طرح شهید سلیمانی هم با کمیته مراقبتی، کمیته حمایتی و کمیته نظارتی، بسیج تا کنترل کامل کرونا در میدان خواهد بود.

مسئول بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: «در مرحله نخست اجرای طرح شهید سلیمانی تأکید بر اقدامات ایجابی و آگاهی‌رسانی و در مرحله تشدید اجرای طرح همراه با موارد سلبی بود که این مورد در وزارت کشور متمرکز است.»

وی با بیان بازنگری در گام جدید طرح شهید سلیمانی و افزایش فعالیت اقشار مختلف بسیج در آن دارند، افزود: «در مرحله جدید این طرح و تا کنترل کامل کرونا در کشور بسیج کما‌فی‌السابق به دستور مقام معظم رهبری در کنار وزارت بهداشت به عنوان متولی کنترل کرونا با تمام قوا در میدان خواهد بود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
0
بندگان بی پناه یا بهتره بگوییم خط خلاصی از دنیا
این واکسن های خارجی بدون عاقبت را روی اینها امتحان می کنند............
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار