کد خبر: 1046321
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
گزارش «جوان» از حال و هوای تمرین تیم ملی والیبال با آلکنو برای حضور در لیگ ملت‌ها و المپیک
تمرینات تیم ملی والیبال برای حضور در لیگ ملت‌ها و المپیک در حالی با حضور آلکنو پیگیری می‌شود که جدیت و سختگیری این مربی روس سبب شده ملی‌پوشان برخلاف دوره‌های گذشته، فضای متفاوتی را تجربه کنند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: والیبالی‌ها این روز‌ها برای رسیدن به یک هدف بزرگ در توکیو آماده می‌شوند؛ رفتن روی سکوی المپیک و گرفتن یک مدال تاریخی، رؤیایی که قرار است با ولادیمیر آلکنو، سرمربی سرشناس روسی رقم بخورد. مربی که دو هفته از حضورش در ایران و زیر نظر گرفتن تمرینات می‌گذرد و در همین مدت کوتاه نشان داده که چقدر در تمرینات برای کسب یک مدال دیگر در المپیک جدی است تا پس از مدال طلای ریو که در یک فینال هیجان‌انگیز با کامبک روس‌ها برابر برزیلی‌ها به دست آورد، این‌بار با ایران روی سکوی المپیک برود، هدفی سخت که سرمربی روس در همین مدت حضور کوتاهش در ایران نشان داده که برای آن برنامه ویژه‌ای دارد.

فقط تمرین

«زمان را نباید از دست بدهیم، حتی یک دقیقه»، این تأکید آلکنو از همان روز اول شروع کارش در تیم ملی والیبال بود. او ۳۰ فروردین در همان جلسه اول ملی‌پوشان را دور هم جمع و تأکید کرد که خودشان را برای روز‌های سخت آماده کنند: «فعلاً فقط تمرین. در طول تمرین نکته‌ها و حرف‌ها زده خواهد شد.»

ملی‌پوشان هم پس از آمدن آلکنو با انگیزه بالاتری تمرینات را دنبال می‌کنند تا یکی از بازیکنان لیست نهایی برای توکیو باشند، مسئله‌ای که محمدرضا تندروان، مربی تیم ملی والیبال که قرار است یکی از دستیاران ایرانی آلکنو در توکیو باشد در گفتگو با «جوان» بر آن تأکید می‌کند: «تمرین فضای پرنشاطی دارد و همه بازیکنان باانگیزه هستند و غیر از این توقعی نیست. به هر حال تیم برای المپیک آماده می‌شود و این خودش بهترین انگیزه برای بازیکنان است.»

دست پر آلکنو

یکی از نکات قابل توجه درباره آلکنو پس از حضور در تمرینات، آشنایی کامل او با والیبال ایران است که سبب شده برخلاف برخی مربیان تازه‌وارد خارجی نیاز به چند ماه زمان برای شناخت تیم نداشته باشد و کار را سریع‌تر پیش ببرد، این نکته‌ای است که تندروان در مقایسه آلکنور با بقیه مربیان خارجی که به ایران آمده‌اند، به آن اشاره می‌کند: «تفاوتی که آلکنو نسبت به مربیان خارجی قبلی تیم ملی دارد، شناخت کامل از تیم ملی است. به هر حال زمان زیادی است که ما در سطح اول جهان هستیم و این مسئله به آلکنو کمک کرده که با آنالیزی که داشته، بتواند با یک شناخت خوب کارش را آغاز کند. البته هر مربی سیستم خودش را دارد، اما ایشان کاملاً بابرنامه به ایران آمده‌اند و اشراف کاملی روی مسئولیتی که پذیرفته‌اند، دارند. تیم ایران را به خوبی می‌شناسند و نقاط ضعف و قوت ملی‌پوشان را به خوبی بررسی کرده‌اند و با توجه به این آنالیز، راهی را که والیبال می‌تواند موفق باشد مشخص کرده‌اند.»

اصلاح حتی جزئی‌ترین اشتباهات

از تکراری‌ترین صحنه‌هایی که این روز‌ها در تمرین تیم ملی والیبال می‌توانید مشاهده کنید، جنب و جوش زیادی سرمربی روس است که سعی می‌کند در هر تمرینی، کوچک‌ترین ضعف‌ها و اشتباه‌ها را هم به ملی‌پوشان تذکر دهد و از آن‌ها بخواهد به شکل درست دستوراتش را پیاده کنند. به همین خاطر زیاد پیش می‌آید که در جریان تمرین، آلکنو خودش به سمت بازیکنی برود که اشتباهی در انجام یک حرکت داشته و نحوه درست را به او آموزش دهد.

مربی تیم ملی والیبال در این باره توضیحات بیشتری می‌دهد: «تمرکزشان روی اصلاح تکنیک و انتقالی تاکتیکی است که در ذهن‌شان برای تیم ملی والیبال در نظر گرفته‌اند. این طبیعی است، در هفته‌های اول هماهنگی بین تفکرات بازیکنان و مربیان شکل می‌گیرد. البته طبق برنامه آقای آلکنو برای تمام مهارت‌ها درصدی پیش‌بینی شده که باید ارتقا پیدا کند، مهم‌ترین آن هم دریافت سرویس پرشی و زدن سرویس با سرعت بالا و مطمئن است، این‌ها چیز‌هایی بوده که تا امروز روی آن کار شده و در ادامه تمرینات روی تاکتیک‌ها بیشتر کار خواهد شد.»

تعامل بالا با مربیان ایرانی

جدیت آلکنو در تمرینات به گونه‌ای است که حتی دستیاران ایرانی را هم بیشتر از گذشته وارد کار در تمرین کرده تا آن‌ها نقش جدی‌تری در تمرین داشته باشند و یک رابطه خوب بین او و پیمان اکبری و محمدرضا تندروان دو دستیار ایرانی‌اش شکل گرفته است. تندوران در این باره می‌گوید: «در یک فضای کاملاً فنی و دوستانه کنار هم کار می‌کنیم. کار کردن با مربی بزرگی مانند آلکنو قطعاً یک کلاس آموزشی است و ایشان روزمه‌ای قوی دارد و در مسابقات بزرگی شرکت کرده و ما نیز از او درس می‌گیریم تا در آینده کمک بیشتری به والیبال ایران بکنیم.»

توجه ویژه به چهره‌های جوان

از مهم‌ترین بازیکنان مورد توجه آلکنو در تمرینات این روز‌های والیبال، چهره‌های جوان هستند. هرچند که تیم ملی در توکیو بیشتر با همان ترکیب نسل طلایی و ثابت یک دهه اخیر به میدان خواهد رفت، اما سرمربی روس می‌خواهد به این ملی‌پوشان در لیگ ملت‌ها که خرداد‌ماه برگزار می‌شود و به نوعی بازی‌های تدارکاتی برای المپیک است، بیشتر میدان بدهد.

او در مصاحبه‌ای که با سایت فدراسیون والیبال انجام داده، به ملی‌پوشان جوان پیام داده که حواسش به آن‌ها هست: «بازیکنان جوان با انگیزه بسیار بالایی تمرین می‌کنند و این اتفاق در گوشه ذهنم هست و اثر آن هیچ‌وقت پاک نخواهد شد. اما نباید فراموش کنیم که قوی‌ترین و آماده‌ترین بازیکنان به المپیک خواهند رفت. برایم مهم است که در جریان VNL به بازیکنان جوان فرصت خودنمایی بدهم و آن‌ها را در عرصه عمل محک بزنم، چون در نهایت همین بازیکنان جوان هستند که در آینده و بعد از رفتن من می‌توانند به تیم ملی والیبال ایران کمک کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار