کد خبر: 1045662
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
با کنترل انصارالله بر الطلعة الحمراء، مهمترین و بزرگترین پادگان شهر مأرب، عقربه‌های ساعت آزادسازی این شهر وارد محوری شده است که نمی‌توان آن را به عقب برگرداند؛ ولو اگر نیرو‌های حامی ائتلاف سعودی- اماراتی تلاش کنند که مجددا نیرو‌های خود را باز هم جمع کرده و بخش‌های دفاعی خود را در مرز‌های باقی مانده مرکز این استان مستحکم کنند.
 به نوشته روزنامه لبنانی الأخبار، علت این امر در این است که وضعیت بعد از الطلعة الحمراء همانند قبل از آن نیست؛ چه از لحاظ کوه‌هایی که نسبت به مناطق قبلی برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بسیار آسانتر خواهند بود. همچنین از نظر امکان کنترل بر مسیر‌های استراتژیک امدادرسانی نیز باید گفت که این امکان در حال حاضر برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیشتر خواهد بود.

الطلعة الحمراء، مهمترین و بزرگترین پادگان شهر مأرب به دست انصار الله افتاد و با آن، آخرین امید‌های ائتلاف سعودی- اماراتی برای در دست گرفتن ابتکار عمل در جبهه‌های اطراف این شهر از بین رفت. چراکه کنترل بر الطلعة الحمراء چیزی شبیه اتفاق هفت سال قبل و کنترل بر الجبل الأحمر است که مشرف بر شهر عمران بود. چراکه پیچیده‌ترین پادگانی است که به هرکس که آن را تحت کنترل درآورد، این امکان را می‌دهد تا مسیر‌های استراتژیک امدادرسانی را تحت کنترل داشته باشد؛ مسیر‌هایی که مهمترین آن‌ها خط صرواح- مأرب است و اینکه تپه‌های باقی مانده اطراف دو دروازده غربی و شمال غربی مرکز این استان، در زیر آتش طرف پیروز قرار می‌گیرند.

از الطلعة الحمراء این امکان برای نیرو‌های انصارالله فراهم می‌شود که مسافت‌ها را کوتاه‌تر کرده و به سمت شرق به تپه البس پیشروی کنند و از آنجا وارد الدحلة السفلی و حمة المقهوی در نزدیکی حمة المصاریة شوند که مشرف به محله‌های غربی مأرب است.

بدین ترتیب مسیر مقابل ارتش و کمیته‌های مردمی به سمت بیمارستان هیئت نظامی در این شهر هموار می‌شود. از الطلعة الحمراء و تپه‌های اطراف آن به ویژه تپه‌های شرق آن امکان پیشروی به سمت منطقه الجفینة بعد از کامل شدن کنترل بر البلق القبلی فراهم می‌شود چرا که کنترل بر الطلعة الحمراء فرصتی را برای ارتش و کمیته‌های مردمی جهت پیشروی به سمت مأرب از چندین مسیر فراهم می‌کند و تمامی بخش‌های دفاعی نیرو‌های رئیس جمهوری مستعفی در مرز‌های باقی مانده از این شهر را سست و غیرمستحکم می‌سازد حتی اگر خاکریز‌ها و خندق‌ها و مخفی‌گاه‌هایی برای خودرو‌های زرهی ایجاد شود. چراکه ناهمواری‌های بعد از الطلعة الحمراء همچون قبل از آن نیست و این ناهمواری‌ها بر اساس جغرافیای نظامی در مأرب، نقش مهمی را در تعیین تکلیف نبرد ایفا می‌کند. این شکست بزرگ که نیرو‌های رئیس جمهوری مستعفی طبق عادت به آن اذعان نکرده‌اند چند روز بعد از آن انجام شد که جبهه المشجح در شمال غرب مأرب به صورت کلی تحت کنترل نیرو‌های انصار الله درآمد.

چندین منبع نیز گفتند که نیرو‌های رئیس‌جمهوری مستعفی همچنان در اطراف الطلعة الحمراء بعد از کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی بر حدود ۸۰ درصد از آن حضور دارند و درگیری‌ها همچنان در اطراف شرقی الطلعة شدید است، اما این هیچ اهمیت نظامی ندارد چراکه تمامی ارتفاعات در آنجا به دست نیرو‌های صنعاء افتاده است. در این میان جنگنده‌های ائتلاف نیز بیش از ۵۰ حمله هوایی به جبهه‌های درگیر در اطراف مأرب طی ۲۴ ساعت گذشته داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار