کد خبر: 1045599
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: اجرای سند سازگاری با شرایط کم آبی خراسان رضوی باید در اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط باشد.

سید کمال الدین میرجعفریان در نشست شورای خشکسالی استان اظهار کرد: این سند، نقشه راه مدیریت آب استان است که باید اجرای تمام آن در دستور کار دستگاه‌های اجرایی متولی به خصوص در زمینه تامین و تخصیص آب قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در این سند وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های متولی آب مشخص شده و بر این اساس بحث هوشمندسازی، اصلاح شبکه‌های انتقال آب و توزیع آب در این سند تدوین شده است.

وی با بیان این که خشکسالی و آثار آن از مشکلات مهمی است که امسال استان با آن گریبانگیر خواهد بود، افزود: در شرایط موجود باید با کمک و همکاری مردم در مسیر کاهش آسیب‌های ناشی از خشکسالی و مدیریت موثر آب بکوشیم.

میرجعفریان با تاکید بر ضرورت همکاری صدا و سیما در ارائه گزارش عملکرد و اقدامات دستگاه‌ها در راستای مدیریت آب و مصارف آن، تاکید کرد: به طور جد و بدون اغماض باید با مصارف غیرمجاز آب و برق برخورد شود زیرا این مصارف غیرمجاز می‌تواند صدمات و مخاطرات فراوانی در بر داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: به هیچ وجه نباید کشاورزی استان در شرایط موجود مختل شود بلکه باید کشت‌های جایگزین به کشاورزان معرفی و از آنان حمایت لازم در کشت محصول انجام شود تا دغدغه‌ای برای کشاورزان باقی نماند.

وی گفت:در حوزه دام نیز به هیچ وجه نباید اجازه داد دام‌های مازاد و به خصوص دام مولد از گردونه تولید خارج و کشتار شود و برای این منظور تامین نهاده مورد نیاز و همچنین آب شرب دام به میزان لازم و کافی مورد پیگیری مسوولان متولی قرار گیرد.

میرجعفریان افزود: در مدیریت مصرف برق نیز ادارات دولتی در اولویت مصرف صحیح انرژی و مدیریت مصرف قرار دارند و با اداراتی که رعایت الگوی مصرف ندارند باید به شدت برخورد شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان این که میانگین بارندگی در این استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه قبل ۶۷ درصد کاهش دارد، اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری در مهرماه سال گذشته تاکنون ۸۵ میلیمتر باران در استان خراسان رضوی باریده است که نسبت به دوره آماری ۴۹ درصد کاهش دارد.

وی تصریح کرد: تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه قبل کاهش بارندگی داشته‌اند و به جز شهرستان کوهسرخ بقیه شهرستان‌ها نسبت به دوره آماری هم از کاهش بارندگی برخوردار بوده‌اند.

میرجعفریان افزود: در این مدت کمترین بارش در گناباد با ۳۰ میلیمتر و بیشترین بارش در کوهسرخ با ۱۷۸ میلیمتر گزارش شده است و میانگین بارندگی در خراسان رضوی طی سال زراعی گذشته ۲۸۶ میلیمتر و در دوره آماری  ۱۶۵ میلیمتر بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در فروردین ماه امسال میانگین بارش در استان خراسان رضوی هفت میلیمتر گزارش شده که این میزان در سال گذشته ۱۲۷ و در دوره آماری ۴۰ میلیمتر بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار