کد خبر: 1045549
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
همزمان با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، محمدجواد ظریف در سخنانی خطاب به امریکایی‌ها گفت، امیدواریم دولت جدید امریکا با سیاست معقول و اجرای تعهداتش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و همه طرف‌ها تعهدات را اجرا کنند. به نوشته رسانه‌های صهیونیستی هیئت این رژیم نیز در سفر به واشنگتن حامل اطلاعات حساسی درباره برنامه هسته‌ای ایران است تا مانع بازگشت واشنگتن به برجام شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که روز دو شنبه در نشست خبری با همتای عراقی علاوه بر گفتگو بر سر مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه، به بحث برجام نیز پرداخت و گفت: «امروز فرصت کردیم درباره گفتگو‌های هسته‌ای بین ایران و کشور‌های ۱+۴ (سه کشور اروپایی، چین و روسیه) صحبت کنیم.» ظریف گفت: البته امریکایی‌ها در وین هستند و ما گفت‌وگویی با امریکا نداریم. ولی گفتگو‌های بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم دولت جدید امریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهداتش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و تعهدات را همه طرف‌ها اجرا کنند. ما هم آمادگی داریم به محض اجرای تعهدات امریکا و تأیید و راستی‌آزمایی آنها، تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.» اظهارات ظریف درحالی است که مذاکرات کمیسیون مشترک برجام و گفتگو‌های کارشناسی در وین، پایتخت اتریش قرار است از امروز (سه‌شنبه) از سرگرفته شود. در همین راستا، تیم مذاکره‌کننده ایرانی ظهر دیروز برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴عازم وین شد. هرچند به گفته مقامات ایرانی و روسی توافقاتی در این زمینه انجام شده است، اما اختلافات بر سر نحوه برداشتن تحریم‌ها همچنان پابرجاست. امریکا به برداشتن تحریم‌های هسته‌ای اصرار دارد، ولی تیم ایرانی به لغو یکباره همه تحریم‌ها اعم از هسته‌ای و غیرهسته‌ای تأکید دارد. ایران بار‌ها اعلام کرده که اول امریکا باید تحریم‌ها را بردارد و به برجام بازگردد و پس از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، تهران نیز متعاقب آن به تعهداتش ذیل برجام بر می‌گردد. اما امریکایی‌ها طرح گام به گام را مطرح می‌کنند و در ازای تعهدات ایران تحریم‌ها را گام به گام برمی‌دارند.

صهیونیست‌ها در واشنگتن

با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، مقامات صهیونیستی بار دیگر فعال‌تر شده‌اند. روزنامه «اسرائیل‌هیوم» روز دو شنبه با اشاره به سفر آتی «مئیر بن شبات» مشاور امنیت داخلی اسرائیل به واشنگتن و دیدار با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی امریکا نوشت: «این نشست قرار است در سفارت اسرائیل در واشنگتن برگزار شود و بسیار کوتاه و به اندازه تنها چند ساعت بیشتر نخواهد بود».

طبق این گزارش، بن شبات و سالیوان در چندماه گذشته چند نشست مجازی درباره ایران برگزار کرده‌اند و ظاهراً در نشست جدید خود قرار است اطلاعات حساسی به اشتراک گذاشته شود که این اطلاعات نمی‌تواند به صورت آنلاین پخش شود. از طرف دیگر آنطور که اسرائیل هیوم گزارش کرده است، «یوسی کوهن» رئیس سازمان «موساد» نیز قرار است برای دیدار با «ویلیام برنز» رئیس «سیا» و دیگر مقام‌های ارشد جامعه اطلاعاتی امریکا، هفته جاری به واشنگتن پرواز کند. این روزنامه اسرائیلی در ادامه گزارش خود در توصیف اهداف سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن نوشت: «این دو مقام ارشد اسرائیل امیدوار هستند که در سفر آتی خود به واشنگتن، تلاش‌ها برای احیای برجام را متوقف کنند یا اینکه حداقل بتوانند اقداماتی را انجام دهند تا مواردی به برجام افزوده شود تا حدودی این توافق موردپسند تل‌آویو قرار بگیرد.» صهیونیست‌ها همواره تلاش کرده‌اند مانع توافق غربی‌ها با ایران بر سر برنامه هسته‌ای شوند و از امریکا خواسته‌اند از بازگشت به برجام خودداری کند. مقامات تل‌آویو مدعی هستند که احیای برجام، به قدرتمندتر شدن ایران در منطقه منجر می‌شود و واشنگتن نباید این اجازه را به تهران بدهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید فروزان
|
Switzerland
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
اگر دولت و جنابان روحانی و ظریف ، اینهمه امید به امریکا را معطوف به داخل و خنثی کردن تحریم‌ها میکردند و با کمک متخصصان و جوانان و مردم به فکر خود کفایی بودند ، امروز امریکا و اروپا. التماس میکردند جهت رابطه با ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار