کد خبر: 1045533
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
استقلال - الاهلی؛ بازی مرگ و زندگی
نتیجه دیدار برگشـت با الاهلی تکلیف صعود یا عدم صعود استقلال به مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا را تا حدود زیادی مشخص می‌کند. در ادامه دور برگشت رقابت‌های آسیایی، آبی‌ها بامداد فردا برای دومین بار رودرروی تیم عربستانی قرار می‌گیرند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: استقلال بعد از دو برد پرگلی که در ابتدای مسابقات به دست آورد به یک‌باره با افتی فاحش مواجه شد تا جایی که بعد از یک باخت و یک تساوی ناامید‌کننده، نه‌تن‌ها به رتبه دوم گروه سقوط کرده، بلکه بحث صعودش به عنوان تیم دوم نیز به خطر افتاده است. کسب هر سه امتیاز در مصاف با الاهلی شرایط این تیم برای صعود را هموار می‌کند. انتظار می‌رود پاداش ۲۰ هزار دلاری باشگاه انگیزه تیم را برای غلبه بر الاهلی افزایش دهد.

تیم فرهاد مجیدی با شروع طوفانی در لیگ قهرمانان یکی از مدعیان صعود به عنوان صدرنشین محسوب می‌شد، ولی شکست برابر الدحیل معادلات را به‌هم ریخت. زدن هشت گل در دو بازی عملکرد درخشان مهاجمان استقلال را به معرض نمایش گذاشت، ولی مشکل اصلی نماینده ایران ضعف شدید در خط دفاعی است. با اینکه بعد از بازی الاهلی و الشرطه، کارشناسان بار‌ها به اشتباه متعدد مدافعان استقلال اشاره کردند، اما فرهاد مجیدی در برطرف کردن ضعف‌های خط دفاعی ناتوان بود. این مسئله در بازی سوم کاملاً مشهود بود. دریافت چهار گل از الدحیل و جبران سه گل خورده باعث شد سه امتیاز حساس از کف آبی‌ها برود. همان باخت کافی بود تا تیم قطری بر صدر جدول تکیه بزند. پس از آن نوبت به بازی برگشت با الدحیل دردسرساز رسید. دیداری که باز هم به ضرر استقلال تمام شد. شاگردان مجیدی با اشتباهات مکرر دفاعی و از دست دادن موقعیت‌ها نهایتاً و به سختی بازی را با تساوی ۲ - ۲ به پایان رساندند.

حالا همان تیمی که به تداوم صدرنشینی در گروه می‌اندیشید در تلاش است تا جایگاه دومی‌اش در گروه سوم را از دست ندهد. بعد از الدحیل هشت امتیازی، استقلال هفت امتیازی به لطف تفاضل گل بهتر قرار گرفته و الاهلی هفت امتیازی نیز در تعقیب آبی‌هاست. الشرطه هم بدون امتیاز تیم بی‌خطر گروه محسوب می‌شود. رقابت بین سه تیم جدی شده و استقلالی‌ها اگر هنوز مدعی صعود هستند باید هر شش امتیاز باقی مانده را بگیرند، تازه در آن صورت هم باید منتظر نتایج حریفان باشند. از آنجا که به غیر از پنج تیم اول هر گروه، سه تیم برتر از غرب آسیا جواز صعود می‌گیرند، اوضاع حسابی پیچیده شده و کوچک‌ترین غفلتی می‌تواند باعث حذف یک تیم شود. استقلال تنها در صورتی به عنوان صدرنشین صعود می‌کند که دو بازی باقی مانده با الاهلی و الشرطه را ببرد و الدحیل هم در دو بازی بعدی پیروزی به دست نیاورد. در حالی که اگر تیم قطری هر دو بازی را با برد به پایان برساند، شاگردان فرهاد حتی در صورت به دست آوردن دو پیروزی باز هم دوم خواهند شد و برای صعود باید منتظر عملکرد تیم‌های دوم سایر گروه‌ها بمانند. البته آبی‌ها اگر در این دو بازی پیش‌رو یک برد و یک تساوی هم به دست آورند، می‌توانند در رتبه دوم باقی بمانند، اما شکست برابر الاهلی یا الشرطه کار صعود استقلال را به، اما و اگر می‌کشاند، چراکه برای گرفتن جواز صعود علاوه بر ایستادن در رده دوم گروه، عملکرد تیم‌های دوم هم ملاک است و از بین پنج تیم دوم گروه‌های غرب آسیا فقط سه تیم به دور حذفی صعود خواهند کرد.

علاوه بر مشکلات دفاعی، مصدومیت و خستگی بازیکنان، کار را برای کادرفنی استقلال دشوار کرده است. بی‌دقتی و ضعف‌های آشکار مدافعان باعث شده رقبا برای باز کردن دروازه آبی‌ها دغدغه‌ای نداشنه باشند. جدای از این مسئله غیبت دو بازیکن اصلی استقلال در بازی با الاهلی می‌تواند به ضرر این تیم تمام شود. شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی در بازی با الدحیل آسیب دید و بازی با الاهلی را از دست داده است. شیخ با چهار گل زده یکی از بهترین‌های استقلال در آسیا بوده و پر کردن جای خالی او برای مجیدی کار آسانی نیست. مصدومیت محمد نادری هم مشابه دیاباته است و زننده دو گل آبی‌ها در لیگ قهرمانان هم باید از روی نیمکت نظاره‌گر بازی باشد. اما نکته امیدوار‌کننده اینکه فرشید اسماعیلی، هافبک استقلال که تا اینجا سه گل آسیایی زده، مشکلی برای حضور در میدان ندارد. با این تفاسیر مهدی قایدی مهاجم سه گله استقلال این‌بار هم امید اول گلزنی تیمش است. با این حال انجام بازی‌های فشرده شرایط را برای تیم‌های ایرانی سخت کرده و مجیدی امیدوار است در دو بازی پیش‌رو بر تعداد مصدومان تیمش افزوده نشود.

حریف بامداد فردای استقلال تیم زخم خورده میزبان است که به‌رغم برخورداری از این امتیاز شرایط برایش آنگونه که می‌خواستند پیش نرفته است. دریافت پنج گل از استقلال، آن هم در بازی اول شوک بدی به این تیم داد و حالا سعودی‌ها امیدوارند در نبرد دوم انتقام سختی از تیم مجیدی بگیرند. شکست دادن یک تیم ایرانی اهمیت زیادی برای عربستانی‌ها دارد، به ویژه الاهلی که فعلاً در رده سوم قرار گرفته و برای بقا باید حداکثر امتیازات را به دست آورد. رسانه‌های سعودی در روز‌های گذشته ابراز امیداری کردند که الاهلی با درس گرفتن از اشتباهات بازی رفت از غیبت دیاباته نهایت استفاده را ببرد. این تیم همچنین با الدحیل به تساوی رسیده و هر دو بازی‌اش برابر الشرطه را برده است. نباید فراموش کرد که بازی آخر الاهلی با الدحیل می‌تواند در تعیین تیم دوم گروه سرنوشت‌ساز باشد. عمر السومه، بازیکن سوری با چهار گل زده خطرناک‌ترین مهاجم تیم سعودی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار