کد خبر: 1045481
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به مشکلات صنعت تخم مرغ در استان گفت: به دلیل دلسردی مرغداران از وضعیت موجود در این صنعت خراسان رضوی که همواره رتبه اول تولید تخم مرغ در کشور را دارا بود در سال گذشته ۲۵ درصد کمتر از سال ۹۸جوجه ریزی داشته است.

سیدحسین موسوی نژاد در خصوص  وضعیت تولید تخم مرغ در استان و موانع بر سر راه تولید تخم‌مرغ  اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ بحران جدی برای تامین خوراک دام به وجود آمد و این موضوع بارها به اطلاع مسئولین در استان رسانده شد که مرغداران برای تامین خوراک مورد نیاز برای مرغ دچار مشکل هستند.

وی افزود:چند ماه بعد مصادف با ماه رمضان سال ۹۹ قیمت تخم‌مرغ به شدت کاهش پیدا کرد در نتیجه برای حل این مشکل خواستار صادرات تخم‌مرغ شدیم تا بدین وسیله مرغداران دچارمشکل نشوند اما متاسفانه باز هم این مشکلات جدی در نظر گرفته نشد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با بیان اینکه در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ کمتر از ۵۰ درصد خوراک مورد نیاز مرغداری‌های تخم‌گذار خراسان رضوی توسط دولت تامین شد، ادامه داد: کاهش قیمت تخم‌مرغ و مشکل تامین نهاده دامی باعث شد تمام مرغداری‌ها که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کردند نیز تعطیل شوند که خوب این مساله دچار اشکال نیست زیرا اتحادیه نیز با این مساله مخالف بود.

وی عنوان کرد: همچنین مرغداری‌هایی که با بیش از ظرفیت پروانه فعالیت می‌کردند این امکان برایشان از بین رفت، زیرا این مرغداری‌ها بر اساس ظرفیت پروانه، خوراک دام را دریافت می‌کردند. درنتیجه عدم تمایل مرغداران به جوجه‌ریزی و مسائل ذکر شده  دست به دست یکدیگر داد تا تولید در استان به شدت کاهش پیدا کند.

موسوی نژاد تصریح کرد: این هشدارها در سه ماهه اول سال ۹۹ به مسئولین داده شد که اگر خوراک مورد نیاز مرغ تامین نشود در ۶ ماهه دوم سال با کمبود تخم‌مرغ و افزایش قیمت تخم‌مرغ مواجه هستیم که این مساله در آذر ماه سال ۹۹ رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از این مساله  نهادها و دستگاه‌های قضایی وارد عمل شده و برای مرغداران تشکیل پرونده دادند که چرا بیش از قیمت مصوب فروش صورت می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین موضوع عدم همخوانی قیمت مصوب تخم‌مرغ با  قیمت ابلاغی از سمت انجمن حمایت و ستاد تنظیم بازار در کشور موجب عدم تمایل مرغداران و دلسردی آنان برای جوجه‌ریزی شد. بارها قیمت‌ها را اعلام کردیم ولی هشدارها جدی گرفته نشد. بنابراین تمام این مسائل باعث شد تا در سال ۹۹  خراسان رضوی که همواره رتبه اول تولید تخم مرغ در کشور را دارا بود  ۲۵ درصد کمتر از سال ۹۸جوجه ریزی داشته است.

موسوی‌نژاد با تاکید بر اینکه تاثیر کمبود جوجه‌ریزی در سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ آشکار خواهد شد، افزود: از ابتدای سال هم بر اساس نرخ مصوب تخم مرغ عرضه می‌کردیم اما امروز قیمت تخم مرغ به حدود ۲۵۰۰ تومان زیر قیمت مصوب رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به اینکه «اعتقاد داریم اگر در سه ماهه اول سال ۹۹ مشکل تولید کننده حل می‌شد قطعا مشکلی برای مصرف کننده به وجود نمی‌آمد»، گفت: با همه این مسائل باز هم مرغداران ورود جدی داشتند و  با قیمت مصوب تخم مرغ را عرضه کردند که توانستیم در کمتر از یک ماه قیمت تخم مرغ را متعادل کنیم. اما انتظار این است که مسئولین امروز با توجه به شعار سال ۱۴۰۰ و فرمایشات مقام معظم رهبری با جدیت برای حل مشکلات صنعت تخم مرغ و مشکلات مرغداران استان تلاش کنند.

 

وی تاکید کرد: مشکلات باعث می‌شود که مرغداران رغبتی به تولید نداشته باشند. وظیفه قانونی شرکت پشتیبانی کشور این است که به خرید تخم‌مرغ و ذخیره‌سازی آن ورود جدی داشته باشند  تا در موارد ضروری با عرضه تخم مرغ التهاب بازار را کاهش دهند و اینگونه از جامعه تولید کننده حمایت نمایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار