کد خبر: 1045268
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
اولین قدم برای ارتباط با متون کهن، این است که یک چاپ معتبر از آن‌ها در دست داشته باشیم؛ یعنی اول از همه مطمئن باشیم که این‌هایی که در این متن آمده، از شاعر یا نویسنده مزبور است یا نه. مثلاً اکثر قریب به اتفاق اشعاری که به خیام و باباطاهر و ابوسعید نسبت می‌دهند، از ایشان نیست. درباره سعدی هم باید گفت متأسفانه با وجود این همه هیاهو و سروصدایی که برای شیخ راه انداخته‌ایم، هنوز یک متن درجه اول و دقیق از او در دست نداریم و هر کدام از چاپ‌ها اشکالاتی دارند.

جوان آنلاین: احسان رضایی، روزنامه‌نگار و نویسنده در کانال تلگرامی خود نوشت: سعدی، به اندازه حافظ تصحیح‌های مختلف و متنوع ندارد، ولی انتخاب از بین همین چند تصحیح موجود هم کار دشواری است که خیلی وقت‌ها مخاطبان را گیج می‌کند. دوست عزیز، دکتر رضا ضیاء در اینجا توضیحات مفیدی درباره انواع چاپ‌های آثار سعدی داده است. مطلب را به نقل از کانال «اوراق پریشان» بخوانید:


اولین قدم برای ارتباط با متون کهن، این است که یک چاپ معتبر از آن‌ها در دست داشته باشیم؛ یعنی اول از همه مطمئن باشیم که این‌هایی که در این متن آمده، از شاعر یا نویسنده مزبور است یا نه. مثلاً اکثر قریب به اتفاق اشعاری که به خیام و باباطاهر و ابوسعید نسبت می‌دهند، از ایشان نیست. درباره سعدی هم باید گفت متأسفانه با وجود این همه هیاهو و سروصدایی که برای شیخ راه انداخته‌ایم، هنوز یک متن درجه اول و دقیق از او در دست نداریم و هر کدام از چاپ‌ها اشکالاتی دارند. البته اوضاع کلیات سعدی مثل ابوسعید و این‌ها نیست، ولی هنوز هم مقداری شعر الحاقی از شعرای دیگر در دیوان او موجود است و از طرفی ضبط برخی اشعار سعدی غلط است و دچار تحریف شده.


کلیات سعدی:


کلیات، آن است که همه آثار سعدی را در خود دارد؛ یعنی در یک کتاب هم بوستان و گلستان هست، هم غزلیات و قصائد و رباعیات و مفردات و رسائل نثر (که البته بعضی از این رساله‌ها قطعاً از سعدی نیست). اگر می‌خواهید یک کلیات سعدی خوب بخرید، چند گزینه است. یکی همان تصحیح مرحوم محمدعلی فروغی است. البته چاپ اصلی این اثر را امروز از انتشارات امیرکبیر می‌توانید بخرید (چاپ‌های انتشارات ققنوس و هرمس هم خوب است). بهاءالدین خرمشاهی، همین تصحیح را با رفع مقداری از اغلاط و افزودن چند فهرست کارآمد و مقداری توضیحات (انتشارات دوستان) به چاپ رساند که در مجموع بهتر از چاپ فروغی ا‌ست.


این را هم بگویم که اگر به دنبال هزلیات سعدی می‌گردید، بدانید که چاپ و چاپ نشدن این بخش ربطی به سانسور ندارد؛ یعنی مرحوم فروغی هم آن را مناسب تشخیص نداد و حتی گفت که نسبت دادن این‌ها به سعدی قبیح است و از چاپ آن سر باز زد. البته اگر از بنده بپرسید، عرض می‌کنم که هزلیات، قطعاً از شیخ شیراز صادر شده و قوتی که در برخی اشعار هست، نشان می‌دهد که کار احدی جز او نمی‌تواند باشد.

متأسفانه این رویه در دیگر تصحیح‌های کلیات هم ادامه یافت و از چاپ‌های در دسترس، این بخش فقط در چاپ انتشارات زوار است.


کلیات سعدی دیگری هم دکتر حسن انوری (نشر قطره) منتشر ساخته که یکی از محاسنش دارا بودن کشف‌الابیات همه اشعار است. دکتر مظاهر مصفا هم کلیات سعدی دارد (انتشارات روزنه) که از نظر ظاهری بسیار شکیل و خوش‌دست است، معنی کلمات دشوار نیز در پایین متن آمده است. بعضی ورژن‌های این چاپ فهرست دارد و بعضی فاقد فهرست است، اگر فهرست‌ها برایتان مهم است، در هنگام خرید به این نکته دقت کنید. (این کتاب «از روی نسخه تصحیح شده انجمن فارس» چاپ شده و شاید نتوان آن را یک تصحیح مستقل دانست) هیچ یک از چاپ‌های بالا دارای توضیحات اشعار نیست. (مگر در موارد معدودی که گفته شد.)


غزلیات سعدی:


همانگونه که گفتیم، کلیات سعدی شامل غزلیات هم هست، ولی اگر می‌خواهید غزل‌ها را به صورت جداگانه داشته باشید، چند گزینه در اختیار دارید: غزل‌های سعدی، به تصحیح دکتر‌غلامحسین یوسفی (انتشارات سخن) که چند فهرست سودمند هم ضمیمه خود دارد. غزلیات سعدی به تصحیح حبیب یغمایی نیز سال‌ها نایاب بود و مدتی پیش پژوهشگاه علوم انسانی آن را منتشر ساخت. این چاپ، یکی از تصحیح‌های خوب و مغفول غزلیات است، البته اشکال عمده این چاپ فهرست‌های متعدد و به دردنخور آن است که پرداختن به آن مجالی جداگانه می‌طلبد. اگر هم غزلیاتی با شرح و توضیح و معنی کلمات می‌خواهید، در درجه اول «شرح غزلیات سعدی» خانم فرح نیازکار مناسب است (انتشارات هرمس). مرحوم خطیب‌رهبر هم غزلیات سعدی را شرح کرده که شهرتی تمام دارد (انتشارات صفی‌علی شاه). مرحوم برگ‌نیسی نیز غزلیات را شرح نموده (انتشارات فکر روز)، ولی گویا چندان در بازار یافت نمی‌شود!


بوستان و گلستان:


مشهور‌ترین چاپ این دو کتاب، تصحیح مرحوم دکتر یوسفی است (انتشارات خوارزمی). این را هم بگویم که با وجود شهرت فراوان، این تصحیح، صورت نهایی نیست و هنوز هم این دو کتاب از تصحیح و شرح بی‌نیاز نیست.

اگر می‌خواهید توضیحات عبارات گلستان همان پای صفحه درج شده باشد، شرح گلستان خطیب‌رهبر (انتشارات صفی‌علی‌شاه) را توصیه می‌کنم که با فونت درشت چاپ شده و برای چشم‌های ضعیف آسان‌خوان‌تر است. مرحوم محمد خزائلی هم شرح مشهوری بر گلستان دارد که در جای خود بسیار سودمند است. استاد جویا جهانبخش هم گزیده گلستان را شرح کرده که در قطع جیبی و همراه با فایل صوتی به وسیله نشر معین منتشر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار