کد خبر: 1045093
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
حزب کارگزاران سازندگی یک بار دیگر در هفته‌های اخیر و این بار در ارگان رسانه‌ای، یعنی روزنامه سازندگی، مرزی پررنگ میان خود و تندرو‌های اصلاح‌طلب که مصطفی تاج‌زاده از لیدر‌های فکری آنان محسوب می‌شود، کشید. بار اول در گفت‌وگوی مجازی غلامحسین کرباسچی، دبیر کل این حزب با تاج‌زاده رخ داد. آنجا که کرباسچی گفت: «آن برادر می‌گوید مشکل ما در کشور، گفتمان است، نه آقا! مشکل مردم، گفتمان نیست. مشکل، زندگی مردم و مشکلات معیشتی مردم است. نباید فکر کنیم که ما فقط باید یک گفتمانی داشته باشیم که خارج و داخل برای ما کف بزنند و با این کف زدن مشکل مردم حل می‌شود!» اختلافات دیگر هم میان این دو به نمایندگی از دو طیف اصلاح‌طلبان عیان شد. حالا تاج‌زاده که معتقد به عدم مشارکت در انتخابات بود و از طرفی چارچوب‌های قانونی انتخابات را هم قبول ندارد، می‌خواهد در انتخابات کاندیدا شود. او طولانی‌ترین حبس میان محکومان امنیتی فتنه سال ۸۸ را تجربه کرد و خود می‌داند دلیلی بر تأیید صلاحیتش وجود ندارد. با این حال، بازی کاندیداتوری را به مثابه سرگرمی سیاسی جدید خود انتخاب کرده است.

روزنامه سازندگی در شماره چهار شنبه خود با تیتر اصلی «انشعاب یا ائتلاف» و بدون ذکر نام نویسنده، با ذکر سؤالاتی تفصیلی نوشته: «سیدمصطفی تاج‌زاده به عنوان اصلاح‌طلبی قدیمی نامزد منفرد و مستقل است یا حمایت یک تشکیلات سیاسی یا جریان فکری پشت سر آن قرار دارد؟... تاج‌زاده برای نامزدی با سیدمحمد خاتمی مشورت کرده است؟... آیا نامزدی تاج‌زاده در مسیر تعمیق جریان رادیکال و تک‌رو اصلاح‌طلب است؟... تاج‌زاده در انتخابات مجلس یازدهم پرچمدار تحریم انتخابات بود... در این فاصله چه چیزی تغییر کرده تاج‌زاده نه تنها می‌خواهد رأی دهد بلکه نامزد هم شود؟... جز موضوعاتی که تاج‌زاده مانند آنچه در این سال‌ها نوشته است چه می‌خواهد بگوید که مردم را به رأی دادن ترغیب کند؟ آیا فکر می‌کند با نقد حاکمیت می‌شود ملت را به انتخابات جلب کرد؟... بر فرض محال (که محال نیست) سیدمصطفی تاج‌زاده رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شود. با این قانون اساسی چه می‌کند؟...»

و بعد از بیان این سؤالات می‌نویسد: «مجموعه این پرسش‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که همه امید آقای سیدمصطفی تاج‌زاده به شورای نگهبان است! نه آنکه ایشان را تأیید کنند که ایشان را رد کنند تا حجتی برای تحریم انتخابات ریاست جمهوری (مانند مجلس گذشته) بیابند.»

سازندگی می‌نویسد: «مشکل اصلی البته شورای نگهبان نیست. چه حتی در صورت تأیید صلاحیت افرادی مانند سید مصطفی تاج‌زاده، با فضایی که نهاد‌های حاکمیت، کارنامه اصلاحات و به خصوص خود این دوستان ایجاد کردند، به پای صندوق آوردن ملت کاری سخت است.»

و در پایان تأکید می‌کند که: «نه اصلاح‌طلبان توان تحریم دارند و نه تحریم به علت تضعیف نهاد دولت در ایران در نهایت به سود اصلاحات تمام می‌شود؛ بنابراین باید تا حد ممکن نامزدی یافت که بتواند با کاهش نزاع جناحی در حاکمیت، اوضاع جامعه و دولت را بهبود بخشد.»

همچنین کرباسچی در مصاحبه با ایلنا، در کلامی کنایه‌آمیز در خصوص تاج‌زاده می‌گوید: «من با اصل اعلام کاندیداتوری فردی مخالف نیستم، مخصوصاً ایشان که یکسری صحبت‌هایی داشته‌اند و بعضی از دوستان هم به آن اشکال وارد کرده‌اند. به نظرم خوب است اگر وزارت کشور و شورای نگهبان ایشان را تأیید کنند و فکر می‌کنم این امر امتحان خوبی است که مشاهده کنیم مردم این نوع لحن و گفتار را انتخاب می‌کنند یا خیر.»

قسمت پایانی یادداشت سازندگی جالب توجه است، جایی که بیان می‌کند تاج‌زاده دیگر نمی‌تواند خود را اصلاح‌طلب بنامد: «تن‌ها در یک صورت می‌توان رفتار آقای سید مصطفی تاج‌زاده را از لحاظ گفتمانی و تشکیلاتی اصلاح‌طلبانه دانست و آن... اینکه در نهایت ردصلاحیت (به قول ایشان) ۹۹ درصدی در شورای نگهبان، نه تنها نباید به تحریم انتخابات منجر شود، بلکه ایشان باید از حامیان خود بخواهند که به نامزد مورد تأیید جبهه اصلاحات رأی دهد و البته اگر چنین نکند معنای این نامزدی، تأسیس یک جریان تازه سیاسی در ایران است؛ جریانی که شاید دوست نداشته باشد خود را دیگر اصلاح طلب بخواند».
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
1
0
کارگزاران تاجزاده را از اصلاحات اخراج کرد!
اینها حزب بادند چه بسا فردا روزی تاج زاده را در قامت اصولگرایی دو آتشه بیابیم
از این قوم عجق وجق هیچ چیز بعید نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
0
اخراجی به توان 2
اخراجیها اخراجی را اخراج کردند
آدمخورها همدیگر را میخورند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار