کد خبر: 1044540
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان:
علی عطریان معتقد است جایزه جمالزاده متعلق به شهری است که نویسندگان بزرگی مانند خود جمالزاده داشته و انتساب آن به اصفهان اتفاق مبارکی است.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار داشت: جایزه ادبی جمالزاده ویژه داستان کوتاه و ادای دین به این نویسنده فقید بوده که محورهای مرتبط با شهر اصفهان، بهانه شکل‌گیری دوره دوم و سوم این جایزه ادبی شد.

وی افزود: با محور قرار دادن ادبیات داستان کوتاه در این جایزه ادبی در نظر داشتیم به اصفهان خدمت کنیم تا این شهر را هم در حوزه داستان با موضوع آزاد و هم داستان‌های موضوع‌محور مانند شهر اصفهان غنا بخشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دوره گذشته 1500 اثر به دبیرخانه جایزه ادبی جمالزاده رسید، تصریح کرد: استان‌های اصفهان و تهران به ترتیب بیشترین آثار ارسالی به این دوره را داشتند و تعدادی اثر نیز از نویسندگان فارسی‌زبان خارج از کشور به دست ما رسید که جای خوشحالی دارد.

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه ادبی جمالزاده ادامه داد: رویکرد جایزه جمالزاده در دوره سوم تثبیت اتفاقات دو دوره گذشته و ایجاد فضایی نوین در حوزه داستان‌نویسی اصفهان، کشور و حتی در سطح بین‌المللی و در میان فارسی‌زبانان خارج از ایران است.

به گفته عطریان، دبیر علمی سومین دوره این جایزه پس از فرآیند رأی‌گیری در شورای سیاست‌گذاری انتخاب شده و آثار ارسالی در دو مرحله داوری می‌شود؛ مرحله نخست به انتخاب آثار اختصاص دارد و در مرحله دوم نیز آثار برگزیده در تمام محورها انتخاب می‌شود که در این فرآیند، تیمی 50 نفره از متخصصان، مراحل مختلف سیاست‌گذاری، داوری و امور اجرایی را بر عهده دارند.

وی با اشاره به انتشار فراخوان سومین دوره جایزه ملی جمالزاده در اسفندماه 99 گفت: علاقه‌مندان تا 25 اردیبهشت ماه 1400 برای ارسال آثار خود فرصت دارند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درباره میزان استقبال شرکت‌کنندگان از سومین دوره جایزه ملی جمالزاده تا به امروز تصریح کرد: تجربه دو دوره گذشته نشان می‌دهد که حدود 85 درصد آثار در هفته پایانی مهلت تعیین‌شده به دبیرخانه ارسال می‌شود ولی تا این لحظه تعداد آثار ارسالی در محورهای مختلف خوب و قابل‌قبول بوده است.

عطریان درباره محورهای سومین دوره جایزه ملی جمالزاده بیان کرد: در بخش داستان کوتاه دو موضوع آزاد و اصفهان را داریم که مهم‌ترین بخش این محور مربوط به اصفهان است و بخش آزاد نیز بسیار طرفدار دارد و بیشتر نویسندگان آثاری با موضوع آزاد دارند که تمایل دارند در جشنواره‌های گوناگون شرکت دهند. رویکرد ما این است که داستان‌هایی با محوریت اصفهان نوشته شود و اصفهان به‌عنوان کاراکتر و پیرنگی در زمینه داستان کوتاه قرار گیرد و نویسندگان معاصر با این موضوع قلم‌فرسایی کنند.

وی ادامه داد: مدارس و کرونا نیز محورهای بخش زندگی‌نگاره است که در دوره دوم جایزه جمالزاده به‌دلیل شیوع بیماری کرونا این دو محور به بخش ویژه اضافه کردشد به این دلیل که در شرایط تاریخی قرار داریم که کرونا در دوره ما اتفاق افتاده و با نگرش بلندمدت، آیندگان ما نیاز به مدارکی دارند که ببینند اندیشه ما نسبت به اتفاقی مانند کرونا چگونه بوده است لذا باید این فرصت استثنایی را برای آیندگان خود به‌خصوص در آینده دور در حوزه داستان تعریف می‌کردیم تا آن را به‌عنوان گنجینه‌ای ارزشمند برای آیندگان ثبت کنیم.

وی اظهار داشت: در شهر اصفهان و تمام شهرهای ایران مدارس پرسابقه‌ای وجود دارد و همه ما دوره‌ای از زندگی خود را در مدارس سپری کرده‌ایم؛ چه مدارس امروزی، چه مدارس گذشته مانند حوزه‌های علمیه و چه مدارس قدیمی‌تر مانند مکتب‌خانه‌ها. درصد زیادی از شهروندان ‌به‌عنوان دانش‌آموز، مربی یا والدین با مدرسه سروکار داشته‌اند و مدرسه برای ما ته‌نشین ذهنی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به شخصی‌نویسی در این حوزه شود. همچنین مدارس شهر اصفهان تنوع بسیاری دارد و این شهر مدارس امروزی، مدارس اقلیت‌های مذهبی و حوزه‌های علمیه تاریخی و شاخصی دارد و خاطره‌بازی با مدرسه دستاوردی دلچسب است. موضوع این محور در هر دوره جایزه جمالزاده تغییر می‌کند تا بتوانیم به لایه‌های زیستی مردم در شهر دسترسی پیدا کرده و زندگی‌نگاره‌های آنها را در ژانر داستانی ثبت کنیم.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به اینکه جایزه ملی جمالزاده چقدر در میان جوایز ادبی ایران جا باز کرده، گفت: در کشور و همچنین استان اصفهان جوایز ادبی گوناگونی مانند جایزه جلال آل‌احمد برگزار می‌شود. نمی‌توانم ادعا کنم جایزه ملی جمالزاده جایزه اول یا دوم ایران است اما یکی از معتبرترین جوایز ادبی است چون فرآیندی که طی کرده، دستاوردهای دو دوره گذشته آن، محورها، داوران و جوایزی که به برگزیدگان آن اختصاص می‌یابد، باعث شده در سطح مطلوبی قرار گیرد و امیدوارم هر اهل قلمی مخصوصاً در حوزه زبان فارسی چه با ملیت ایرانی و چه غیرایرانی در جایزه ملی جمالزاده شرکت کند.

عطریان گفت: مزیت این جایزه برای شهر اصفهان غنی شدن آورده‌های ادبی داستانی این شهر و ایجاد زمینه ایده‌پردازی نویسندگان و به‌نوعی عشق‌بازی با شهر اصفهان را فراهم می‌کند که به معنا، اسطوره‌ای و در ظاهر، تاریخی است.

وی جایزه جمالزاده را "جایزه اصفهان" نامید و افزود: این جایزه متعلق به شهری است که نویسندگان بزرگی مانند خود جمالزاده داشته و بستری برای تولید اندیشه زبان داستانی دارد و شاید این شرایط در شهرهای دیگر وجود نداشته باشد و این شهرها ظرفیت‌های دیگری داشته باشند و به همین دلیل، انتساب جایزه جمالزاده به اصفهان اتفاق مبارکی است.

وی خاطرنشان کرد: از عموم مردم و همچنین از اهالی ادب و نویسندگان فارغ از اینکه از اثر آنها تقدیر شود یا نه دعوت می‌کنیم در جایزه ادبی جمالزاده شرکت کرده تا به شکل‌گیری گنجینه ادبی شهر اصفهان کمک کنند و اگر با این نیت ورود کنند خدمتی به شهر اصفهان انجام داده‌اند که برای آیندگان باقی می‌ماند.

علاقه‌‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبت‌نام شرکت در سومین دوره جایزه ملی جمالزاده می‌توانند به وب‌سایت jamalzadehaward.ir مراجعه کرده و یا با شماره ٣٢٦٠٢٠١٤ تماس حاصل نمایند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر