کد خبر: 1043345
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
دردسر‌های جدایی‌طلبی انگلیسی‌ها از اروپا ادامه دارد. حالا بیش از یک هفته است بلفاست مرکز ایرلند شمالی که زمانی شاهد حملات پروتستان‌های حامی اتحاد با انگلیس علیه کاتولیک‏های حامی خروج ایرلند شمالی از زیر سلطه بریتانیا بود، حالا به صحنه اعتراضات همین جریان علیه عواقب توافق جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت تبدیل شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اعتراضات اتحادگرایان حامی لندن در ایرلند شمالی به شرایط ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت)، از هفته پیش بلفاست را پس از دهه‌ها آرامش به صحنه خشونت تبدیل کرده است. بیش از یک هفته است که اتحادگرایان حامی بریتانیا در ایرلند شمالی، دست به تجمع در خیابان‌های این کشور زده و با مأموران پلیس درگیر می‌شوند.

به نوشته «رویترز»، شامگاه پنج شنبه (به وقت محلی) درگیری معترضان با نیروی پلیس به بخش‌های بیشتری از مناطق تحت کنترل ملی‌گرایان ایرلندی کشیده شد و پلیس نیز با توپ آب‌پاش و گاز اشک‌آور به استقبال تظاهرات‌کنندگان رفت. صد‌ها جوان معترض به شرایط ایجاد شده برای ایرلند شمالی پس از برگزیت، در بلفاست تجمع کرده و با بمب‌های آتش‌زا و سنگ به نیرو‌های پلیس حمله کردند. آن‌ها همچنین یک اتوبوس را به آتش کشیدند. یک هفته خشونت در ایرلند شمالی تاکنون ۵۵ مجروح روی دست نیروی پلیس این کشور گذاشته و تعداد زیادی از معترضان که در بین آن‌ها سنین ۱۳ و ۱۴ ساله نیز حضور دارند، بازداشت شده‌اند. معترضان می‌گویند توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به مانعی برای تبادلات تجاری میان ایرلند شمالی و دیگر بخش‌های بریتانیا تبدیل شده است. بامداد پنج شنبه نیز «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با ابراز نگرانی از تظاهرات گسترده در ایرلند شمالی و درگیری معترضان با نیرو‌های پلیس، خواستار حل اختلافات از طریق گفتگو شد. پیش‌تر گروه‌های پارلمانی ایرلند شمالی که حامی اتحاد با بریتانیا هستند، در نامه‌ای به «بوریس جانسون» اعلام کردند حمایت خود را از توافق صلح ۱۹۹۸ تعلیق می‌کنند. توافق «جمعه خوب» یا «توافق بلفاست» به سه دهه خشونت و درگیری میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی بریتانیا خاتمه داده بود. پیش‌تر تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس که زمینه پایان درگیری‌ها و انعقاد پیمان جمعه نیک را فراهم کرده بود، نسبت به جدایی احتمالی ایرلند شمالی از انگلیس و پیوستن آن به جمهوری ایرلند پس از برگزیت، هشدار داده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار