کد خبر: 1042736
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برای بررسی بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای، امریکایی‌ها باز هم ساعت خود را به وقت تل‌آویو تنظیم کرده و پیش از هرگونه توافقی، صهیونیست‌ها را در جریان آخرین تحولات درباره گفتگو‌های هسته‌ای ایران قرار داده‌اند تا به صهیونیست‌های همیشه نگران نسبت به تأمین منافع‌شان اطمینان خاطر دهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نشست کمیسیون مشترک برجام فردا (سه‌شنبه) قرار است بین ایران و دیگر اعضای برجام در شهر وین اتریش برگزار شود و امریکا با متحدان منطقه‌ای خود در تماس است تا آن‌ها را از روند گفتگو‌های هسته‌ای مطلع کند. گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شنبه شب از گفتگو با آنتونی بلینکن، همتای امریکایی خود در مورد مسائل مختلف از جمله ایران و مذاکرات آتی حول برجام در وین خبر داد. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، اشکنازی در توئیتی نوشت: «بلینکن، تل‌آویو را در جریان آخرین تحولات درباره گفتگو‌های هسته‌ای ایران به ویژه گفتگو‌های روز‌های آتی در وین قرار داده است.» اشکنازی در گفتگو با بلینکن مدعی شده که فعالیت‌های ایران و گروه‌های وابسته به آن به ثبات در خاورمیانه لطمه می‌زند. مقامات صهیونیستی همواره نگرانی خود را از توافق هسته‌ای غرب با ایران ابراز کرده‌اند و تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند تا این توافق را برهم بزنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار‌ها برجام را بد‌ترین توافق تاریخ اعلام و از خروج امریکا از برجام، ابراز خرسندی کرده بود. صهیونیست‌ها مدعی هستند که ایران در مسیر ساخت بمب هسته‌ای قرار دارد و باید سیاست فشار حداکثری برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند. امریکا همواره در هر گونه گفتگو با ایران منافع رژیم صهیونیستی را مدنظر قرار داده تا امنیت این رژیم را تضمین کند و این بار نیز برنامه‌های خود را با تل‌آویو هماهنگ کرده تا به صهیونیست‌ها اطمینان خاطر بدهد که توافقی برخلاف منافع آن‌ها انجام نخواهد شد.

کمیسیون مشترک برجام قرار است برای بررسی بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران و همچنین بازگشت ایرانی به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌اش تشکیل جلسه دهد و بر اساس گزارش رسانه‌ها، نمایندگانی از امریکا قصد دارند عازم وین شوند تا در روند گفتگو‌ها حضور داشته باشند. درحالی که مقامات ایران و روسیه گفته‌اند که نمایندگان امریکا در گفتگو‌های وین حضور نخواهند داشت، اما شبکه سی‌ان‌ان روز یک شنبه گزارش داد که رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران، ریاست تیم امریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را برعهده خواهد داشت.

سهم‌خواهی سعودی

علاوه بر تل‌آویو، دیگر متحدان واشنگتن در منطقه نیز خواهان نقش‌آفرینی در مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان شنبه شب در گفتگو با شبکه سی. ان. ان بار دیگر درخواست این کشور برای مشارکت در هرگونه مذاکره درباره توافق هسته‌ای با ایران را تکرار کرد و گفت که اگر تهران خواهان آغاز گفتگو با ریاض است، این اتفاق باید در چارچوب مذاکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روی دهد. بن فرحان برای توجیه این انتظار زیاده‌خواهانه مدعی شد: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج [فارس]بیش از دیگران در معرض خطر قرار خواهند گرفت، بنابراین منطقی است که بخواهند در این رایزنی‌ها حضور داشته باشند.» وی همچنین مدعی شد که شرکای اروپایی و امریکایی ریاض این خواسته را درک می‌کنند و می‌دانند که باید به نگرانی‌های کشور‌های منطقه رسیدگی کنند. بن‌فرحان گفت که کشورش با شرکای بین‌المللی در تماس است تا درباره نقش خود در این موضوع و نحوه برخورد با نگرانی‌های عربستان گفتگو کند. مقامات تهران گفته‌اند که گفتگو‌های منطقه‌ای هیچ‌گاه در چارچوب برجام انجام نخواهد شد و در صورت تمایل اعراب، ایران حاضر است مذاکرات دوجانبه را برای حل اختلافات منطقه‌ای از سر بگیرد.

موقعیت منحصر به فرد حول برجام

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین شرایط پیرامون برجام را منحصر‌به‌فرد توصیف کرد. به گزارش اسپوتنیک، اولیانوف در پیامی توئیتری نوشت: «همه مشارکت‌کنندگان (در توافق) و حالا امریکا به دنبال احیای آن هستند. به نظر می‌رسد اهداف استراتژیک منطبق شده و دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد.» این دیپلمات روس در ادامه ارزیابی خود، نوشت: «با این حال، تلاش‌ها برای رسیدگی به این موضوع، موانعی را هم نمایان کرده که باید از طریق تلاش‌های مشترک برطرف شود.»

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شنبه شب به درخواست دومینیک راب، همتای انگلیسی خود، با وی به صورت تلفنی گفتگو کرد. ظریف در این گفتگو، بار دیگر بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه امریکا، به گونه‌ای که ایران آن‌ها را راستی‌آزمایی کند تأکید کرد و افزود: در این صورت است که به تعهدات خود باز خواهیم گشت. وزیر خارجه ایران از کشور‌های اروپایی عضو برجام خواست ضمن احترام به تعهدات برجامی‌شان، در نشست وین سازنده ظاهر شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
1
باز آبنبات دستتان ندهند !!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
1
تا مسئولان شیفته غرب وجود دارند ما همچنان در خطر مذاکره و برجامی دیگر و فلاکتی دیگر هستیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
1
این همان مذاکره است اما به صورت غیرمستقیم ، ایران نباید سطح خود را پائین بیاورد ، خواسته ایران روشن است ، و نباید اجازه داد آمریکا حتی غیر مستقیم در جلسات شرکت کند ، بهتر بود ایران در صورتی شرکت می کرد که آمریکا حضور غیر مستقیم نداشته باشد ، طرف غربی حقه باز است و تجربه ثابت کرده است ، دولت فعلی و تیم مذاکره کننده ، وکلای خوبی برای ملت ایران نیستند و به عبارت ساده صلاحیت مذاکره ندارند ، لذا تمام افراد آگاه باید هوشیار باشند و اگر آمریکا با لغو تحریم ها موافقت کرد ، برای راستی آزمایی فرصت سه ماهه یا بیشتر مطالبه کنند و به هیچ وجه زیر سه ماه را قبول نکند تا ادامه کار در اختیار انشاالله دولت انقلابی ادامه یابد
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
0
آمریکایی‌ها خر صهیونیست جهانی هستند و هیچ امیدی به آنها نمی‌توان بست ، جز دروغ و ریا منتظر چیز دیگری از غربی ها نباشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
1
هیئت امریکایی در وین با دستورکار اسرائیلی!!!
انوقت هیئت ایرانی با دستور کار آمریکایی رفته وین
اگر a آنگاه b
اگر b آنگاه c
نتیجه آنکه اگر a آنگاه c
شک دارم کسی در دولت غربزده حالیش بشه
براشون توضیح ندهید از بیسوادی دق مرگ بشن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار