کد خبر: 1041769
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
علیرضا قزوه در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد پروین اعتصامی:
پروین اعتصامی شعر را برای مطامع دنیایی و هوس‌آلود به کار نمی‌برد و از این منظر پروین را می‌توان نجیب‌ترین شاعر زبان فارسی دانست.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: علیرضا قزوه، شاعر و وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در دهلی‌نو، در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد پروین اعتصامی با اشاره به شخصیت‌های تأثیرگذار بر زندگی و آثار زنده‌یاد پروین اعتصامی گفت: پروین در درجه اول معلمان بزرگی داشت. یکی از معلمان خوب او پدرش بود و دیگری، ملک‌الشعرای بهار. این زن نجیب ایرانی در دیوانش اصلاً غزل ندارد و بیشترین شعر‌های او در قالب قطعه سروده شده؛ قالبی که در ادبیات فارسی بیشتر برای مباحث اخلاقی، انتقادی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پروین بیشتر از غزل سراغ قطعه رفته است، گفت: قالب قطعه - در مقایسه با غزل که گاه به سمت موضوعاتی با فضای تغزل زیاد گرایش پیدا می‌کند و ممکن است چندان رنگ و بوی آسمانی نداشته باشد- قالب بانجابتی است. پروین از فضای اینگونه غزلیات خود را بیرون کشید و به قطعه پرداخت، البته غزلیات با نجابت هم در طول روزگار زبان فارسی داشته‌ایم و کسانی آمدند و به داد غزل رسیدند، اما حرکت پروین بر این مبنا بود که او به شدت اخلاقمدار بود و کسی بود که هدف دیگری از ادبیات داشت. قزوه با بیان اینکه پروین اعتصامی هدف و منظور دیگری از پرداختن به شعر و ادبیات داشت، ادامه داد: او شعر را برای مطامع دنیایی و هوس‌آلود به کار نمی‌برد، از این منظر پروین اعتصامی را می‌توان نجیب‌ترین شاعر زبان فارسی دانست.

بخش دیگر صحبت‌های قزوه به فعالیت زنان در طول تاریخ ادبیات فارسی اختصاص داشت. وی با اشاره به حضور کمی و کیفی در این عرصه گفت: اگر می‌خواستیم شعر و ادبیات را از منظر زنانه و مردانه نگاه کنیم، تعداد و کیفیت آثار زنان در همه سبک‌ها از خراسانی تا دوره معاصر، کمتر بوده و کفه شعر مردان سنگین‌تر بوده است، اما هر چه به روزگار معاصر نزدیک‌تر می‌شویم، می‌بینیم که چهره‌هایی در عرصه شعر زنان ظهور می‌کنند که به دادخواهی می‌پردازند. کسانی آمده و تلاش کرده‌اند این فضا را تغییر دهند. از اعجوبه‌های روزگار ما در این زمینه، پروین و فروغ فرخزاد بودند که البته فروغ دو دوره حیات دارد و من بیشتر بر دوره دوم شعر او تأکید دارم که در این بخش با «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» شناخته می‌شود.

قزوه اضافه کرد: دوره دوم حیات فروغ کوتاه‌تر از دوره نخست زندگی او بود. دوره دوم زندگی او، دوره روشنی و نور است. زنده‌یاد فرخزاد به شدت مستعد و بزرگ بود. اما پروین یک دوره حیات دارد، او کارش با نجابت شروع می‌شود و با همان نجابت به اتمام می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار