«فيليمو» از توقف در سرگرمي تا حركت به سمت فرهنگ
کد خبر: 1041127
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004MqN
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
برنامه‌ریزی برای ساخت ۳۰سریال در سال۱۴۰۰ وعده‌ای است که پلتفرم نمایش خانگی فیلیمو وعده آن را داده و اتفاق مهم این است که به نظر می‌رسد این پلتفرم در کنار سرگرمی‌سازی معطوف به فرهنگ‌سازی نیز شده است.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: توسعه فضای مجازی در جهان و به تبع آن در ایران منجر به رشد عرصه‌ای به نام نمایش خانگی شده، اما این عرصه همچنان دچار آسیب‌هایی است که به نظر می‌رسد رفع آن‌ها در آینده می‌تواند افقی امیدوارکننده‌تر را پیش روی مخاطبان انبوه صوت و تصویر قرار دهد.

طبق رسم هر ساله پلتفرم نمایش خانگی فیلیمو با انتشار گزارش سالانه فعالیت‌های خود به استقبال سال جدید رفته و در میان اطلاعاتی که این گزارش ارائه داده ساخت ۳۰ سریال در سال جدید است. با توجه به اینکه محتوای تولیدات نمایش خانگی به لحاظ فرهنگی تا به حال از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده است، به نظر می‌رسد این پلتفرم می‌کوشد آسیب‌های این عرصه را برطرف کند و افقی جدید پیش پای مخاطبان بگشاید.
این کتابچه به صورت رسمی به آمار‌هایی می‌پردازد که به مجموعه فعالیت‌های فیلیمو از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ اشاره دارد. از جمله این آمار‌ها می‌توان به تولید ۳۰سریال جدید در سال۱۴۰۰ اشاره کرد.

امسال سریال‌های هم‌گناه، آقازاده، مردم معمولی، می‏خواهم زنده بمانم، خوب بد جلف، رادیواکتیو، ملکه گدایان، دیرین دیرین، ال‌کلاسیکو و مافیا از طریق پلتفرم فیلیمو منتشر شده‌اند و قرار است در سال آینده جیران به کارگردانی حسن فتحی، جزیره به کارگردانی سیروس مقدم، یاغی به کارگردانی محمد کارت، قبله عالم به کارگردانی حامد محمدی، زخم کاری به کارگردانی حسین مهدویان، ماساژور از محسن تنابنده و آکتور به کارگردانی نیما جاویدی تولید شود.

همچنین تعداد عضویت در این پلتفرم برای نخستین بار به طور رسمی اعلام شده و آمار مصرف اینترنت در سال گذشته با نمودار‌هایی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

پربازدیدترین فیلم‌های سینمایی، سریال‌های ایرانی و خارجی و انیمیشن‌ها به تفکیک قسمت‌ها و دقیقه از دیگر آمار‌هایی است که فیلیمو در گزارش سالانه خود منتشر کرده است.

در اینفوگرافی فیلیمو از این پلتفرم با کلیدواژه صنعت سرگرمی یاد و روی گزاره‌های فرهنگی نیز تا حدودی تأکید شده است، این در حالی است که همواره این ایراد به تولیدات نمایش خانگی وارد بوده که صرفاً در ساخت مجموعه‌های نمایشی اصالت به سرگرمی داده می‌شود و فرهنگ در حاشیه قرار دارد. منتقدان معتقدند پلتفرم‌های نمایش خانگی اگر سرگرمی را با دغدغه فرهنگ‌سازی عجین کنند، می‌توانند ارزش افزوده برای جامعه به بار بیاورند.

در اینفوگرافی مورد اشاره آمده است: اگه فعال سینمایی باشی این کتابچه شمارو به سلیقه مخاطب و ظرفیت‌های شبکه نمایش خانگی در بستر دیجیتال آگاه‌تر می‌کنه، اگر سیاستگذار فرهنگی هستی، این کتابچه تصویر واضحی از چیزی که در فضای مجازی هست نشونت میده.

همچنین این کتابچه مدعی است در سالی که گذشت تجربه رکورد بیش از ۳ میلیارد دقیقه تماشا در یک ماه را داشته است.

دیدن گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی هم رویکردی است که پلتفرم‌های نمایش خانگی باید آن را جدی بگیرند. در این ارتباط فیلیمو مدعی است به تدریج و با هدف قرار دادن گروه‌های خاص اجتماع، از جمله نابینایان، ناشنوایان و جامعه اوتیسم برخی فیلم و سریال‌ها را برای این گروه‌ها مناسب‌سازی کرده تا این بخش از جامعه هم فرصت استفاده از محتوای فرهنگی و سرگرم‌کننده را پیدا کنند. این محتوا‌ها کماکان در حال افزایش هستند و هر روز بیشتر از قبل تولید می‌شوند.

تنوع ژانر و توجه به محتوای مناسب برای خانواده‌ها و نیز نوجوانان دختر و پسر جزو ضعف‌های تولیدات نمایش خانگی در ایران محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد پلتفرم‌های فعال در این حوزه لازم است در این زمینه از خود تحرک نشان بدهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار