کد خبر: 1040962
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
اجرای طرح آمایش آموزش عالی در ماه‌های پایانی عمر دولت با شتاب، عجله و بدون کار کارشناسی در قالب یک نامه اداری از بالا به پایین، اعتراضات زیادی برانگیخته است. طبق طرح آمایش تعداد دانشگاه‌های کشور با هدف افزایش کیفیت آموزشی کم می‌شوند، اما سرگردانی دانشجویان و کمبود اعتبارات پژوهشی از عواقب این طرح است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: اجرای مصوبه سال ۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی با نام طرح آمایش آموزش عالی، قرار است امسال دانشگاه‌های مختلفی را به حاشیه بکشاند. طرح آمایش عالی در قالب ساماندهی به دانشگاه‌ها شروع به تجمیع مؤسسات آموزشی کرده، تصمیمی که به‌زعم برخی صاحبنظران و نمایندگان مجلس کارشناسی‌شده نیست و مخالفانی هم دارد. تاکنون در ۹ استان دیگر هم طرح آمایش آموزش عالی ابلاغ شده‌است. براساس این طرح که به دنبال ساماندهی آموزش عالی است، تعداد دانشگاه‌های کشور کم می‌شود. به گفته شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، سیاست تجمیع و ادغام از موارد ضروری طرح آمایش آموزش عالی است که دانشگاه‌های کوچک طبق آن باید با یکدیگر ادغام شوند و یک دانشگاه بزرگ و توانمند را تشکیل دهند. این طرح می‌تواند به استفاده بهتر کشور از ظرفیت‌های دانشگاه کمک کند. در راستای ادغام و تجمیع دانشگاه‌ها بیان شده‌است که هیچ مؤسسه آموزش عالی منحل نخواهد شد؛ مؤسساتی که استاندارد کافی ندارند، شناسایی شده و زیرمجموعه یک دانشگاه قرار می‌گیرند.

طرح ساماندهی آموزش عالی از اولویت‌های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. چشم‌اندازی که برای این طرح در نظر گرفته شده‌است بیش از دو سال از زمان اجرای آن خواهد بود.

به گفته دولتی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در وزارت علوم، هر چقدر در یک کشور توسعه کمی مراکز دانشگاهی، بیش از حد بوده و توسعه مناسب صورت نگرفته باشد، اصلاح آن نیز زمان‌بر خواهد بود؛ می‌توان زمان را یکی از بازو‌های اصلی اجرایی این طرح دانست به شرطی که در ظرف آن بهترین حرکت‌ها دیده شود.

طرح آمایش آموزش عالی در نخستین گام گریبان تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور یعنی دانشگاه صنعتی بیرجند را گرفته‌است. اوایل اسفندماه امسال بود که شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی براساس مصوبه ‏شورای عالی انقلاب فرهنگی الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند با عنوان «دانشـگاه بیرجند - پردیس ‏صنعتی بیرجند» را تصویب کرد. ‏ اکنون بسیاری از کارشناسان ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند در دانشگاه بیرجند را غیرکارشناسی و عجولانه می‌دانند که خسارات جبران‌ناپذیری به آموزش عالی خراسان جنوبی وارد می‌کند و از دولت می‌خواهند در ماه‌های پایانی عمر دولت، دست از این اقدام شتابزده بردارد. دانشگاه صنعتی بیرجند از سال ۱۳۸۶ از یک نقطه ابتدایی با ظرفیت‌ها و امکانات محدود شروع به فعالیت کرد و اکنون دارای حدود ۷۰ عضو هیئت علمی از بهترین دانشگاه‌های کشور و ۲هزارو۵۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل است.

فیروزآبادی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در این‌باره گفت: بسیار کار اشتباهی است، چون زحمت‌های فراوانی برای ایجاد آن کشیده شد. وی تصریح کرد: مسئولان ذیربط اگر تمایل به اجرای طرح آمایش دارند چرا در ابتدا از استان‌های برخورداری مانند تهران و مشهد شروع نکرده‌اند. به گفته وی اجرای این طرح نه تنها هیچ سودی برای دانشگاه بیرجند ندارد، بلکه همه آن ضرر است و این طرح به صورت منطقه‌ای بررسی و کارشناسی نشده‌است.

اکنون علاوه بر دانشجویان، رؤسای دانشگاه‌های خراسان جنوبی، نمایندگان مجلس و استاندار این استان هم نسبت به ابلاغ یکباره طرح آمایش نگران هستند، اما سؤال مهمی که مطرح می‌شود، این است که برنامه‌ریزی وزارت علوم برای جلوگیری از تبعات اجتماعی ادغام دانشگاه‌ها چیست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار