کد خبر: 1040107
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
در شرایطی که خانوار‌های ایرانی تنها ۲/ ۰ درصد از حقوق ماهانه خود را برای پرداخت هزینه برق مصرف می‌کنند، خانوار‌های ساکن در ترکیه و عراق مجبور به تخصیص ۶/ ۲ درصد و ۲/ ۳ درصد از درآمد خود برای تأمین انرژی برق هستند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، به استناد آخرین جزئیات منتشر شده از وضعیت تعرفه برق در ایران، قیمت هر کیلووات ساعت برق در اولین پله، یعنی مصرف بین صفر تا ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه معادل ۵۶ تومان هزینه دارد. با افزایش مصرف نیز قیمت‌ها افزایش می‌یابد و در آخرین پله مصرفی، یعنی مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت استفاده از انرژی برق ۴۱۹ تومان برای مشترکان خانگی هزینه دارد.

در همین راستا، با تصویب طرح برق امید در هیئت وزیران از ابتدای آبان‌ماه سال جاری، تعرفه برق خانوار‌های کم‌مصرف که کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت برق در طول ماه استفاده می‌کنند، رایگان خواهد شد.

در همین راستا با در نظر گرفتن نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی، متوسط قیمت هر کیلووات ساعت انرژی برق در کشوری نظیر استرالیا معادل ۸ هزار ۴۵۰ تومان هزینه دارد. از طرفی مشترکان عراقی نیز به طور متوسط برای هر کیلووات ساعت برق حدود ۳ هزار تومان هزینه می‌پردازند. مقایسه قیمت برق در ایران با قیمت سایر کشور‌های جهانی بیانگر آن است که متوسط هزینه برق خانگی در کشور‌های استرالیا، آلمان، بلژیک، امریکا، ترکیه و عراق به ترتیب ۱۷۸، ۱۶۲، ۱۴۸، ۷۰، ۵۳ و ۶۳ برابر متوسط قیمت برق خانگی در ایران است.

ایران از معدود کشور‌های جهان است که حاکمیت در آن یارانه انرژی پرداخت می‌کند. به عبارت دیگر، وقتی هزینه تولید و توزیع یک کیلووات انرژی برق با فرض تقریباً رایگان بودن هزینه سوخت نیروگاهی معادل ۶۰۰ تومان هزینه دارد، مشترکان خانگی استفاده‌کننده کمتر از ۶۰ تومان از این هزینه را پرداخت می‌کنند و ما‌به‌التفاوت این قیمت در قالب یارانه انرژی توسط دولت و از منابع متعلق به مردم تأمین می‌شود. در همین رابطه محمد پورحمید با اشاره به این نکته که دولت در سال گذشته ۸۶ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه حامل‌های انرژی پرداخت کرده است، گفت: با در نظر گرفتن نرخ ۲۵ هزار تومان برای هر دلار، خوب است بدانید که یارانه انرژی پرداخت شده توسط دولت ۲۱۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۳/ ۴ برابر بودجه عمومی سال جاری است. همین پرداخت یارانه انرژی سبب شده برق در ایران به یکی از ارزان‌ترین برق‌های دنیا برای مشترکان خانگی تبدیل شود و پرداخت هزینه انرژی در کشور فاصله زیادی با سایر کشور‌های دنیا داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهمن احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
0
خواهشمندم درآمد مردم را نیز حساب کنید. ببینید حقوق کارگر فصلی چه قدراست. کرایه،خونه بده. خرج سرسام اور خونه را بده، قبض‌ها را بده. هزینه تحصیل بده. چرا هزینه‌ها را حساب نمیکنید تمام هزینه‌ها بالا باضافه پول داروی اعصاب مونده. بیکار هم هستم. فقط میتونم بگم قیامتی هم هست. بالاخره اونجا به هم میرسیم مسئولین عزیز کشور. صدالبته دربین همه مسئولان. فقط یکنفر را سالم وپاک میدانم وان مقام معظم رهبری است والسلام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار