کد خبر: 1039318
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
آنطور که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت خبر داده، در هفته گذشته تعداد موارد بستری و مرگ و میر کرونا در کشور نسبت به هفته ما قبل روند افزایشی داشت. بیشترین میزان موارد بستری در هفته گذشته در مازندران و خوزستان و بیشترین موارد مرگ و میر کرونا در استان‌های مازندران و گیلان گزارش شده‌است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «گرفتاری بزرگ در خوزستان خواب و خوراک را از ما گرفته است»؛ این جمله روز گذشته وزیر بهداشت است. آمار‌ها گویای این است که طی سه‌هفته، تعداد مبتلایان و تعداد بستری شدگان در خوزستان به بیش از هفت‌برابر رسیده است. ۱۱‌شهرستان قرمز کرونایی، همگی در خوزستان هستند. همه مسئولان بهداشتی از شدت شیوع و چرخش ویروس وحشی انگلیسی در خوزستان و پس از آن در سراسر کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. ویروس انگلیسی که به گفته وزیر بهداشتی هم سرکش‌تر است و هم در ابتلا آمار بالاتری دارد و هم بیماری‌زایی بیشتری دارد و هم مرگ و میر فراتری از ویروس ووهان دارد، حالا مسئله اصلی بهداشت و درمان کشور شده است. پیشتر از این پرواز‌ها از مبدأ یا به مقصد انگلیس بسته شده بود، حالا هم مرز‌های غربی کشور بسته شده‌است، اما این موضوع به تنهایی راه علاج نیست. در کنار جولان ویروس انگلیسی، برنامه واکسیناسیون هم ادامه دارد. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو قرار است خط تولید واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران راه‌اندازی شود و پس از آن ده‌ها میلیون دوز از این واکسن که به اذعان کیانوش جهانپور از بهترین واکسن‌های دنیا است، در ایران تولید خواهد شد.

آنطور که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت خبر داده، در هفته گذشته تعداد موارد بستری و مرگ و میر کرونا در کشور نسبت به هفته ما قبل روند افزایشی داشت. بیشترین میزان موارد بستری در هفته گذشته در مازندران و خوزستان و بیشترین موارد مرگ و میر کرونا در استان‌های مازندران و گیلان گزارش شده‌است.

در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲ اسفند ماه، ۷ هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر رسید. در همین زمان، ۶۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسید. در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

گردش ویروس انگلیسی در خوزستان

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از پنجاه وهشتمین جلسه ستاد مقابله با کرونا، با ابراز گرانی نسبت به جهش‌های این ویروس در یک سالگی ورود به کشور افزود: «سیر گردش ویروس کرونا در عراق شتاب دارد. به استان‌های غربی کشور توصیه و تأکید شده که باید بیشتر مراقب باشند و برای کنترل این ویروس به ویژه در مرز‌های غربی کشور باید اقدامات سختگیرانه‌ای برای عبور و مرور صورت بگیرد. استان خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری کووید۱۹ را دارد. گردش ویروس انگلیسی در خوزستان هم دیده شده‌است.»

کاهش ۱۴ درصدی میزان رعایت پروتکل‌ها

به گفته رئیسی در مجموع میزان بستری‌ها در کشور طی هفته‌های گذشته افزایش ملایم داشته‌است.

وی با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس جهش یافته بالا است، گفت: «باید از اطفال و سالمندان مراقبت بیشتری انجام شود و تا جایی که امکان دارد این افراد در جمع حضور پیدا نکنند و فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را رعایت کنند، ملاقات با سالمندان توسط جوانان کوتاه باشد یا از طریق فضای مجازی صورت گیرد.»

رئیسی تأکید کرد: «نباید ساده‌انگاری کنیم، در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌ها ۱۴ درصد کاهش یافته‌است که این موضوع می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری و افزایش مرگ‌ومیر‌ها شود.» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به برخی حاشیه‌ها درباره تزریق واکسن به سلبریتی‌ها هم گفت: «برای ادامه روند واکسیناسیون کرونا منتظر ورود واکسن‌های جدید هستیم و به محض اینکه واکسن‌ها برسد، واکسیناسیون را ادامه می‌دهیم. تزریق واکسن فقط بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون انجام می‌شود و خارج از این سند به هیچ فردی واکسن زده نمی‌شود.»

راه‌اندازی خط تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی قبل از ۱۴۰۰

آخرین خبر‌ها از وضعیت تأمین واکسن از راه‌اندازی خط تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران حکایت دارد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این خبر افزود: «خرید مستقیم واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه ۲ میلیون دوز است و توافق‌های لازم برای ایجاد خط تولید این واکسن در ایران انجام شده‌است. امیدواریم با تولید مشترک این واکسن در ایران ده‌ها میلیون دوز از این واکسن را در کشور تولید و در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه کنیم.» وی ادامه داد: «ظرف هفته‌های آینده استقرار خط تولید این واکسن در کشور در یکی از شرکت‌های خصوصی کامل می‌شود و شاید حتی قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ بتوانیم واکسن «اسپوتنیک وی» را در کشور تولید کنیم. زیرساخت و خط تولید آن موجود است فقط باید ارزیابی نهایی بشود و خط تولید آن در بخش خصوصی فعال شود.»

جهانپور درباره اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن «اسپوتنیک وی» با تأکید بر اینکه واکسن روسی یکی از بهترین واکسن‌های کرونا در دنیاست، تصریح کرد: «میزان اثربخشی و ایمنی‌زایی آن برای افراد بالای ۶۵ سال حدود ۹۲ درصد برآورد شده و درصد ایمنی‌زایی آن در افراد بالای ۷۰ سال نیز بالاست و کمتر واکسنی این شرایط را دارد.»

به گفته وی دو دوز واکسن اسپوتنیک وی با فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود و با توجه به نوع آدونوویروس آن، آنتی‌بادی ایجاد شده بعد از دوز اول تزریق این واکسن و دوز یادآور به گونه‌ای است که سیستم بدن نمی‌تواند آن را حذف کند و اتفاقی که در مورد واکسن‌های مشابه محتمل است در مورد این واکسن رخ نمی‌دهد. با راه‌اندازی خط تولید این واکسن در کنار تولید واکسن وطنی در بهار ۱۴۰۰ بخشی از دغدغه‌های مردم برای تزریق واکسن رفع شده و واکسیناسیون همگانی سرعت بیشتری خواهد گرفت. هر چند همچنان بهترین نسخه برای مقابله با کرونا همان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار