کد خبر: 1039211
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
دو گام مانده تا پالایشگاه اصفهان صد در صد ایرانی شود؛
در راستای مقابله با انحصارطلبی و تحریم زدایی دشمنان ایران اسلامی، در ۲۰سال گذشته این شرکت به دست توانمند کارشناسان خود توانسته است تجهیزات مهم و ارزشمندی را به‌صورت بومی درآورد و امید است در سال‌های آتی تمام تجهیزات پالایشگاه اصفهان در داخل تولید گردد تا ضمن کاهش مصارف ارزی ، ‌وابستگی به خارج از کشور را به صفر برساند.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، پالایشگاه نفت اصفهان جزء  نخستین شرکت‌های پالایشی و حتی پتروشیمی کشور بوده که نسبت به بومی‌سازی و ایرانی سازی کاتالیست، مواد شیمیایی مصرفی و تجهیزات وارداتی اقدام کرده است.

در جریان احداث پروژه بنزین سازی که با رویکرد زیست‌محیطی و با  هدف بهبود بخشیدن به کیفیت بنزین تولیدی انجام می‌شد، برای نخستین بار در تاریخ صنعت پالایش نفت ایران ، متخصصان ایرانی بر دانش فنی و تولید راهبردی‌ترین کاتالیست تولید بنزین دست یافتند  و بر این اساس تلاش برای اقتصاد مقاومتی  منتج به بومی شدن کاتالیست بنزین واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان گردید.  برای توضیح بیشتر باید بگویم که  در سال ۱۳۹۲ هر سه واحد مجتمع بنزین سازی تصفیه هیدروژنی نفتا(NHT) ، ایزومریزاسیون(ISO) ، تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (اکتانایزر یا CCR) آماده شده بود، اما از آنجایی که  تولید کنندگان مورد نیاز کاتالیست  واحد ایزومریزاسیون  (دو کشور آمریکا و فرانسه) از تحویل کاتالیست به ایران خودداری  می کردند، تا سال ۱۳۹۴  این مجتمع به بهره برداری  کامل نرسیده بود، خوشبختانه پالایشگاه اصفهان با حمایت از تولید داخلی و الهام از اقتصاد مقاومتی و با پرداخت هزینه‌های تحقیقاتی پروژه تولید این کاتالیست خاص، موفق به تولید داخلی و بومی‌سازی ساخت این کاتالیست راهبردی  در داخل کشور گردید. در حال حاضر با افتخار اعلام می‌کنیم که  هنوز هم بعد از ۶-۵ سال کارکرد مداوم، کاتالیست تولید شده از کیفیت بی‌نظیری برخوردار است.

   همچنین در جهت بومی سازی و ایرانی سازی کاتالیست می توان  به موارد زیر اشاره کرد: تولید کاتالیست  HTSC-  High Temp. Shift Catalyst ; که قبلاً از تولیدکنندگان هندوستان خریداری می‌شد و در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود. تولید کاتالیست  ISOMERIZATION  ; که در انحصار دو  تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی است، در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود. تولید SULFUR GUARD  که قبلاً از تولیدکنندگان اروپایی خریداری می‌شد، اکنون  از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود. تولید  مولکولارسیو که قبلاً از تولیدکنندگان چینی خریداری می‌شد در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود.  همچنین می توان موارد دیگر را برشمرد: برنامه‌ریزی و حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی در جهت تولید کاتالیست UNIFINER و DHT و  PLATFORMER، کمپرس کاتالیست واحد TGT پروژه جنوبی، کاتالیست واحد DHT، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان  و خرید مواد شیمیایی  تصفیه آب  بویلرها و برج‌های خنک‌کننده، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان  و خرید  مواد شیمیایی  بالاسری. برج‌های تقطیر، تولید کلیه فلزی قطعات پمپ.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر