کد خبر: 1039193
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
در گفت‌و‌گوی «جوان» با هماهنگ‌کننده اجرا‌های سرود موسیقی فجر مطرح شد
برخی از نهاد‌ها بدون داشتن تخصص و آموزش وارد حوزه سرود می‌شوند و هزینه می‌کنند، گروه تشکیل می‌دهند، لباس یکدست می‌خرند، چند میکروفن قلابی می‌آورند و صدای گروه‌های دیگر را «پلی بک» می‌کنند
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حال برگزاری است، در بخش جنبی این جشنواره برای اولین بار سه گروه سرود شرکت دارند و به اجرای کار می‌پردازند. حضور گروه‌های سرود را می‌توان نقطه عطفی در جشنواره موسیقی فجر دانست. «جوان» در گفتگو با شهروز حقی، هماهنگ‌کننده اجرا‌های سرود جشنواره موسیقی فجر و فعال باسابقه حوزه موسیقی و سرود، به موضوع اهمیت حضور سرود در جشنواره فجر پرداخته است.

امسال اولین حضور گروه‌های سرود را در جشنواره فجر شاهد هستیم. چرا حضور گروه‌های سرود در جشنواره، رقابتی نیست؟

تا جایی که من اطلاع دارم در سال‌های گذشته نیز حضور گروه‌های سرود مطرح شده بود و حتی سال پیش دفتر موسیقی به دنبال موضوع بود و حتی اقداماتی را برای همکاری بسیج هنرمندان انجام داد که به نتیجه نرسید. امسال به خاطر مسائل کرونا جشنواره دچار تغییرات زیادی شده است و به صورت خیلی محدود برگزار می‌شود. اجرای گروه‌های سرود نیز در بخش جنبی دیده شد.

با وجود اینکه موسیقی انقلاب عملاً با تولید سرود متولد شد، چرا جشنواره فجر نزدیک چهار دهه دیر به فکر سرود افتاد؟

جشنواره فجر، رویدادی همه‌جانبه است، یعنی باید همه انواع موسیقی را تحت پوشش قرار دهد. به عنوان کسی که در حوزه موسیقی فعال است و سرود را به عنوان علاقه شخصی از دوران دبستان یعنی اواخر دهه ۶۰ دنبال کرده و کار‌های زیادی نیز در حوزه سرود انجام داده و حتی آلبوم سرود تولید کرده است، می‌گویم که دفتر موسیقی چندان با برخی حوزه‌ها از جمله سرود مأنوس نیست. از سوی دیگر نیز سرود بیشتر در آموزش و پرورش دنبال شده است و کانون‌های مساجد، سپاه و بسیج و نیرو‌های مسلح به سرود پرداخته‌اند.

خارج از جشنواره فجر، مهم‌ترین رخداد جشنواره‌ای در حوزه سرود کدام است؟

بسیج دانش‌آموزی جشنواره «نغمه‌های عشق» را داشت که درست در زمانی که رهبر انقلاب روی سرود تأکید داشتند، بنا به تغییرات سازمانی که به وجود آمد و آن جشنواره نیاز به تقویت داشت، متأسفانه تعطیل شد! فعلاً مهم‌ترین جشنواره همانی است که آموزش و پرورش اجرا می‌کند که جشنواره قوی نیز نیست.

چطور در بخش سرود این همه بی‌مهری وجود دارد؟

متأسفانه بزرگ‌ترین مشکل ما در بخش آموزش و برنامه‌ریزی است. هیچ استراتژی‌ای در حوزه موسیقی و برگزاری جشنواره فجر وجود ندارد. در حوزه سرود بیش از اینکه با مشکلات روبه‌رو باشیم با نداشتن برنامه‌ریزی مواجهیم.

سرود در آموزش و پرورش پایگاه خوبی دارد، ولی در همان سطح باقی می‌ماند و پیشرفت نمی‌کند!

خیلی از هنرمندان سرشناس، کار هنری را از سطح مدارس و با فعالیت سرود آغاز و تجربه‌اندوزی کردند. افرادی مثل فردین خلعتبری، بهزاد عبدی، سیدجواد هاشمی، علی لهراسبی و امیرحسین مدرس. این‌ها را نام بردم، چون در بین مردم شناخته‌شده هستند.

جشنواره فجر می‌تواند جایگاه خوبی برای دیده شدن سرود باشد؟

از زمانی که برگزاری جشنواره فجر به خانه موسیقی واگذار شد، نگاه خاصی شکل گرفت که در آن حتی گروه‌های کر و آواز‌های گروهی از بخش رقابتی حذف شد و بسیاری از همین گروه‌ها به خاطر حذف از جشنواره از هم پاشیدند و تعطیل شدند. این نگاه مدیران جشنواره است که به یک بخش از موسیقی توجه ویژه کرده و سایر بخش‌ها را رها می‌کنند.

مهم‌ترین آسیبی که توسعه سرود با آن مواجه است، چیست؟

برخی از نهاد‌ها بدون داشتن تخصص و آموزش وارد حوزه سرود می‌شوند و هزینه می‌کنند، گروه تشکیل می‌دهند، لباس یکدست می‌خرند، چند میکروفن قلابی می‌آورند و صدای گروه‌های دیگر را «پلی بک» می‌کنند و لب می‌زنند و می‌گویند گروه سرود هستیم! تعداد این گروه‌ها متأسفانه در حال زیاد شدن است.

در خصوص حضور گروه‌های سرود در فجر، چرا فقط سه گروه انتخاب شدند؟

این سه گروه از جمله گروه‌های خوب تهران هستند. معمولاً گروه‌های تهرانی کمتر در جشنواره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و شهرستانی‌ها عمدتاً در جشنواره‌ها مقام می‌آورند. امسال دفتر موسیقی با توجه به شرایط کرونایی تصمیم گرفت از گروه‌های شهرستانی دعوت نکنیم. بسیاری از گروه‌های تهرانی نیز به دلیل شرایط کرونا مدت‌ها بود فعالیت نداشتند، اما این گروه‌ها هم اجرا‌های واقعی داشتند و هم اجراهایشان قوی و خوب بود. من بنا به شناختی که از گروه‌ها داشتم و بنا به اعلام آمادگی‌ای که شد از این گروه‌ها برای اجرا در جشنواره فجر دعوت کردم.

به نظرتان در سال‌های آینده سرود می‌تواند در بخش رقابتی جشنواره فجر حضور پیدا کند؟

معتقدم بالاخره سرود مثل دیگر گونه‌های هنری، جای خود را باز می‌کند، اما به اندازه خودش نه بیشتر و نه کمتر! البته نهاد‌های موسیقی نیز باید استراتژی درستی را در پیش بگیرند. الان مرکز موسیقی صداوسیما که وظیفه‌اش چیز دیگری است، روی تولید سرود تمرکز کرده که این اشتباه است. به نظرم نباید سرود را در مقابل بخش‌های دیگر موسیقی قرار داد و اگر حضور آن در جشنواره صرفاً حضور نمایشی نباشد و سیاست‌های مدیران نیز در راستای تقویت سرود باشد، می‌توان امیدوار بود در آینده سرود جایگاه خوبی را پیدا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار