کد خبر: 1038924
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:
علیرضا نصر اصفهانی، گفت: در طرح «کلاس شهر»، مهارت های مختلف و فرهنگ شهروندی تبدیل به محتوا شده و به دانش آموزان منتقل می شود تا در آینده شهروندان آگاه تری برای شهر داشته باشیم.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه طرح " کلاس شهر" سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، یک طرح بی نظیر در کشور است، افزود: این طرح زیر نظر متخصصان و کارشناسان، مهارت آموزی دانش آموزان در حوزه فرهنگ شهروندی را دنبال می کند. این اتفاق در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته سال هاست انجام می شود.  

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم شهرمان را خوب مدیریت کرده و حکمرانی مطلوبی در شهر داشته باشیم باید تمام اجزای شهر بسیج و هماهنگ شده تا هم افزایی جهت پیشبرد اهداف شهر ایجاد شود، اظهار کرد: هیچ گروهی در شهر نباید در برنامه ریزی و اجرا مورد غفلت قرار گیرد و در همین راستا مدیریت شهری معتقد است که سطح تعاملات و مشارکت مردم را افزایش دهد.  

وی با اشاره به اجرای طرح کلاس شهر ادامه داد: یکی از گروه هایی که به عنوان گروه هدف مورد نظر است، دانش آموزان ابتدایی بودند که باید برای آنها شرایطی فراهم شود و آموزش های لازم شهروندی را در این دوره ببینند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این نوع آموزش باعث می شود دانش آموزان همیشه دلواپس شهر و دغدغه مند باشند و نسبت به مقوله های شهر حساسیت نشان دهند، بنابراین لازمه این کار، آموزش لازم برای زیست بهتر در شهر به دانش آموزان است.    

وی با اشاره به اینکه در لابه لای کتاب های درسی دوره ابتدایی باید مفاهیم فرهنگ شهروندی وجود داشته باشد، اظهار کرد: بر همین اساس مفاهیم و واژگان لازم از متن خارج و بر مبنای آن کتاب هایی تحت عنوان کلاس شهر تدوین شد.  

نصر اصفهانی افزود: در این راستا از سوی اداره کل آموزش و پرورش همراهی بسیار خوبی صورت گرفت و برای اجرای طرح، معلمان دوره ابتدایی آموزش های لازم را دیدند و در کنار برنامه های آموزشی رسمی، بحث کلاس شهر به عنوان مهارت آموزی و یک کار فوق العاده انجام شد و مورد استقبال قرار گرفت.

*قابلیت تعمیم طرح کلاس شهر به کل کشور  

وی با اشاره به اینکه کتاب هایی که تالیف شد مورد تایید وزارت آموزش‌وپرورش هم قرار گرفت، اظهار کرد: این نشان می دهد که نیاز، محتوا و تمام موارد مورد بررسی قرار گرفته و امیدوارم که تاثیر کلاس شهر در شهر اصفهان به صورت پایلوت به گونه ای باشد که بتواند به الگویی در سطح کشور تبدیل شود چراکه این ظرفیت برای این طرح وجود دارد.     

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بسیاری از شهرهای دیگر نیز از این طرح استقبال کردند به طوریکه با پیگیری آنها، اطلاعاتی در اختیارشان قرار گرفت تا آن ها هم بتوانند این طرح را آغاز کنند.   

وی افزود: ما اگر دانش آموزان دوره ابتدایی را آموزش دهیم، می توانند سفیران ما در منازل باشند و این آموزش ها را به خانواده منتقل کنند و در این چرخه هم برای شهر هم دانش آموزان اتفاقات مبارکی می افتد و محصول مشترک مدیریت شهری و آموزش و پرورش، محصول خوب و قابل قبولی خواهد بود.    

وی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته به لحاظ شهروندی در سطح بالایی هستند و به عنوان نمونه در کشور فنلاند در دوره ابتدایی حدود ۸۰ مهارت به کودکان یاد می دهند، گفت: آموزش این مهارت ها با توجه به اهدافی که مدیریت شهری دارد در آینده مفید خواهد بود. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: طرح کلاس شهر از سال گذشته شروع شده که استمرار آن در سال تحصیلی ۹۹ -۱۴۰۰ مورد توجه است. به طوریکه طرح، روز به روز به بلوغ و پختگی بهتری می رسد و ایرادات آن در حال رفع است.

وی با اشاره به اینکه این تعاملات همچنان با آموزش و پرورش اصفهان استمرار دارد و بنای ما بر ادامه این طرح برای آینده است، ادامه داد: با ارزیابی نتایج اگر احساس کنیم که این طرح نیاز به استمرار دارد، حتی آن را در دوره اول متوسطه اجرا می کنیم. 

نصر اصفهانی افزود: ما این طرح را به صورت پایلوت در نواحی شش گانه اصفهان اجرا کردیم و اجرای طرح در تمام استان به نظر اداره کل آموزش و پرورش استان بستگی دارد. 

وی با اشاره به اینکه ایده این طرح از اتاق فکر معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با مشارکت و پیگیری کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوده است، اظهار کرد: برای تداوم طرح باید از خطاهای کوچک عبور کنیم و روز به روز بر غنای بیشتر این طرح بیفزاییم چراکه می تواند آینده خوبی را برای شهر اصفهان رقم بزند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بسیاری از نابهنجاری های رفتاری که در شهر داریم همگی برگرفته از نبود آموزش است و اگر بتوانیم این آموزش را استمرار دهیم کمک بزرگی به مدیریت شهری کرده ایم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار