کد خبر: 1038233
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح کرد؛
اتحادیه مشترک فعالیت های بین المللی دانشگاه های پیشرو اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان(IUN)) باحضور سید کاظم سجادی معاون کنسولی؛ مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،در این دیدار رؤسای عضواتحادیه، نتایج فعالیت ها و دستاوردهای شاخص بین المللی از هم افزایی در این اتحادیه  را برشمردند و انتظارات و نیازمندی های دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در همکاری با وزارت امور خارجه برای توسعه علمی و فناوری به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

دکتر سید مهدی ابطحی با اعلام این که این اتحادیه از سال 1397 و در 40 امین سال تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف شبکه سازی علمی آغاز به کار کرده است گفت: پاسداری از حیثیت و دیپلماسی علمی کشور بر عهده دانشگاه هاست. اگر کشوری شأن علمی مناسب داشته باشد برد دیپلماتیک بیشتری خواهد داشت.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نقش مهم دانشگاه ها وپارک های علمی و فناوری در توسعه علمی و فناوری در خارج از مرزهای کشور افزود: مأموریت دانشگاه های برتر فرا ملی است و وظیفه دانشگاه های برتر ایجاد ابزار قوی دیپلماتیک به جهت رشد علمی است.

رئیس دبیرخانه اتحادیه IUNبا بیان این که شهر اصفهان بعد از پایتخت نقش کلیدی در توسعه فناوری داشته است خاطر نشان ساخت: علم در دانشگاه متولد و در پارک های فناوری بالغ می شود. دانشگاه های شهر اصفهان به همراه پارک فناوری مجموعه ای تشکیل داده اند که بعد از اتحادیه دانشگاه های پایتخت، دومین مرکز تولید علم در کشور به شمار می آید.

ابطحی افزود: حرکت های علمی در فضای گفتگوی دوسویه شکل می گیرد و دانشگا ها در خدمت سربلندی ایران هستند و وزارت خارجه در کنار دانشمندان و محققان ایرانی به شکل گیری یک گفتگوی علمی دیپلماتیک کمک می کند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به همکاری های مؤثر دفتر وزارت خارجه در اصفهان برای حضور و ارتباط علمی بین ایران و کشورهای همسایه و تشکیل مرجعیت ملی همکاری های بین المللی از طریق سه دانشگاه برتر اصفهان با کشورهای سوئیس، کره جنوبی و آلمان، اضافه کرد: اگر پتانسیل علمی اصفهان در کنار معماری شگفت انگیز و مردمی که تساهل نسبت به فرهنگ های دیگر را در پوست و خون خود دارند در نظر بگیریم، تشکیل این اتحادیه در اصفهان را یک مجموعه کم نظیر در کشور تلقی می کنیم که هر بذری در آن نهال خوبی می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در بخشی از این نشست به مسایل مربوط به ارتباطات علمی در حوزه سلامت اشاره و از آمادگی این دانشگاه برای آموزش های تخصصی پزشکی در کشورهای همسایه نام برد.

دکتر طاهره چنگیز، خواستار رفع موانع صدور روادید برای محققان و دانشجویان کشورهای دوست و همسایه شد.

آماده سازی طرحی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای صدور روادید علمی و فناوری

معاون کنسولی، مجلس وایرانیان وزارت امور خارجه پس از شنیدن صحبت های مدیران حوزه بین الملل دانشگاه های اصفهان با ابراز خرسندی از حضور در اولین سفر استانی خود به شهر اصفهان گفت: تشکیل این اتحادیه و ایجاد یک کرسی علمی در کشور قابل تقدیر است و وزارت خارجه باید تمام نمایندگی های خود را برای همکاری با این اتحادیه مطلع و بسیج کند.

سید کاظم سجادی با بیان این که ایجاد مرجعیت ملی همکاری های علمی با کشورهای سوئیس، کره جنوبی و آلمان از طریق دانشگاه های اصفهان حرکت بسیار ارزشمند و قابل توجهی است تأکید کرد: استفاده از ظرفیت بالای ایرانیان برجسته مقیم خارج از کشور و برقراری یک پل ارتباطی بین کشورهای دیگر با داخل از طریق دانشگاه ها امکان پذیر است.

سجادی، تقویت همکاری های بین المللی در وزارت خانه های دیگر را در پیشبرد برنامه های دانشگاه ها مؤثر دانست و گفت: سفارتخانه های جمهوری اسلامی در صورتی که موانع قانونی مرتبط با موضوعات سازمان ها برطرف شده باشد، با دانشگاه ها همکاری کامل خواهند داشت.

وی از روان سازی صدور ویزاهای علمی خبر داد وگفت: در حال آماده سازی یک طرح با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای صدور روادید علمی و فناوری هستیم که بخشی از مشکلات مربوط به ارتباطات علمی بین المللی دانشگاه ها را تسهیل می کند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه از طرح این اتحادیه برای برگزاری هفته های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه های علمی و فناوری در کشورهای دیگر استقبال کرد و قول مساعد برای همکاری دفاتر وزارت خارجه در این ارتباط را داد.

سجادی از مسئولین اتحادیه اصفهان خواست فرآیند ارتباط دانشگاه های ایران با دانشگاه های خارجی را بررسی و راهکارهای مؤثر خود را به وزارت امور خارجه در جهت تسهیل و همکاری سفارتخانه ها ارائه نمایند.

پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از توانمندی های علمی، فناوری و هنری ایران در مجمع دو سالانه یونسکو در سازمان ملل

در بخش دیگری از این نشست، مسئول دبیرخانه این اتحادیه با بیان این که  فعالیت های پراکنده علمی نمی تواند ما را در عرصه رقابت جهانی به جایی برساند افزود: هدف از تشکیل این اتحادیه برای تعریف پروژه های تحقیقاتی مشترک بین المللی با استفاده از جذب گرانت های بین المللی و تبادل اطلاعات و همکاری در زمینه برندسازی و بازار بین المللی است.

دکتر سیما فاخران از هم افزایی ظرفیت ها در ارتباط نزدیک با شهرداری اصفهان در این اتحادیه نام برد وافزود: استفاده از برنامه شهروند دیپلمات با شهرهای خواهر خوانده برای همکاری علمی منسجم  با شهرداری اصفهان دنبال می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که از طریق همکاری با حوزه کنسولی وزارت امور خارجه در کسب اطلاع از نیازمندی های علمی – پژوهشی کشورهای طرف قراداد با جمهوری اسلامی به نتایج مثبتی دست یابیم.

دکتر محمد جواد امیدی ، قائم مقام رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در امور بین الملل و توسعه فناوری نیز در این نشست با بیان این که در شرایط اقتصادی کشور توجه به جذب دانشجویان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: به نظر می رسد با بهره گیری از ظرفیت رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی ارتباط منسجم تری با دانشگاه های خارجی برای جذب دانشجویان شکل می گیرد.

وی از موانع موجود در پرداخت های مالی با سازمان های خارجی در ارتباطات علمی به عنوان یک چالش جدی یاد کرد و گفت: وزارت امور خارجه در تسهیل و ایجاد شرایط مناسب برای تبادلات مالی فناوری به دانشگاه ها کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان تأکید کرد: تسهیل در صدور روادید برای دانشجویان خارجی و همچنین امکان فراهم آوردن شرایطی برای بازدید صنایع کشورهای خارجی از توانمندی های علمی کشور در ارتباط با وزارت خارجه دنبال می شود.

امیدی اعلام آمادگی کرد که  با همکاری وزارت امور خارجه و دفتر منطقه ای یونسکو در مجمع دو سالانه یونسکو در سازمان ملل، نمایشگاهی از توانمندی های علمی، فناوری و هنری جمهوری اسلامی برگزار شود که فرصت بسیار ارزشمندی در سطح بین الملل برای عرضه  توانمندی های ایران است.

در این نشست مدیران بین الملل دانشگاه های هنر اصفهان، اصفهان، صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به بیان گزارشی از عملکرد حوزه بین الملل خود پرداختند.

شایان ذکر است اتحادیه فعالیت های بین المللی دانشگاه های پیشرو اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان متشکل از دو هزار و 232 هیئت علمی وچهل و دو هزار دانشجو است. از طریق این اتحادیه، 283 تفاهم نامه بین المللی و یک هزار و 470برنامه تحصیلی ارایه شده است. همچنین 15 هزار نیروی شاغل در 582 شرکت دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر