کد خبر: 1037992
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
وزیـــر خارجه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد که راه بازگشت ایران به تعهداتش در چارچوب برجام این است که اول امریکا به برجام بازگردد و تعهداتش را اجرا کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف» در مصاحبه با «فرید زکریا» در برنامه GPS در شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به اظهارات مقامات امریکایی برای مذاکره با ایران برای یک توافق جدید که شامل مسئله موشکی هم باشد، تأکید کرد که برجام یک توافق است که از طریق مذاکرات به دست آمده است و نمی‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار بگیرد. وی اضافه کرد: «اگر شما به دنبال مذاکره درباره تسلیحات هستید باید همه جنبه‌های این مسئله را مورد بررسی قرار دهید. امریکا نباید به دنبال مذاکره درباره قابلیت‌های دفاعی ایران باشد بلکه باید به کل تسلیحات در منطقه غرب آسیا بپردازد به ویژه سلاح‌هایی که علیه زنان و کودکان یمنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

ظریف با اشاره به آمار‌های مؤسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم افزود: «عربستان سعودی بیش از ۷۰ میلیارد دلار برای تسلیحات در سال گذشته هزینه کرده است و امارات با جمعیتی ۵/ ۱ میلیون نفر ۲۲ میلیارد دلار خرج کرده است. اما ایران با بیش از یک میلیون نیروی نظامی، هزینه‌های نظامی‌اش بیش از ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار نیست.»

وزیر خارجه ایران همچنین از امریکا خواست از متحدانش بخواهد جنگ علیه یمن را متوقف کنند و تأکید کرد که ایران آماده است با فرستاده سازمان ملل در امور یمن همکاری کند.

ظریف درباره برجام هم گفت که امریکا باید ضمانت‌هایی بدهد که اقداماتی نظیر آن چیزی که دولت امریکا اتخاذ و طی آن توافق هسته‌ای را نقض کرد، تکرار نشود.

وی در ادامه گفت که توقف پایبندی به پروتکل الحاقی به معنای بسته شدن کامل در‌ها برای احیای توافق هسته‌ای نیست. وزیر خارجه ایران گفت چنانچه امریکا خواستار احیای مفاد توافقی است که از آن خارج شده، وظیفه دولت بایدن آن است که به این توافق متعهد شود. وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد که این امریکا بود که توافق را نقض کرد و هر کشوری را که به تعهداتش متعهد بود، تنبیه و جریمه می‌کرد. پس این امریکاست که باید به برجام برگردد و تعهداتش را انجام دهد. پولیتیکو درباره این بخش سخنان ظریف نوشت: ظریف، مواضع رهبر معظم انقلاب را در روز یک شنبه درباره شروط ایران برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام تکرار کرد.

ظریف درباره مسیر بازگشت ایران به تعهدات کامل در برجام به سی‌ان‌ان گفت: «راه بازگشت ایران به تعهداتش در برجام این است که امریکا به توافق برگردد و تعهداتش را انجام دهد. واضح است که این تصمیمی است که پرزیدنت بایدن و مشاورانش باید بگیرند؛ می‌خواهند از سیاست‌های شکست خورده ترامپ فاصله بگیرند یا آن را ادامه بدهند. اگر بخواهند روی شکست‌های ترامپ چیزی بسازند باز هم شکست خواهند خورد.»

امریکا نمی‌تواند برای ما تعیین کند که چقدر نفت بفروشیم

روزگذشته یک خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در توئیتی مدعی شد که امریکایی‌ها به ایران پیام داده‌اند که در صورت فروش تا سقف ۵/ ۱ میلیون بشکه، دولت فعلی امریکا این اقدام را نادیده خواهد گرفت و کاری به محموله‌های ایران نخواهد داشت. یک شنبه شب ظریف در مصاحبه‌ای در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما البته در باب راستی‌آزمایی برداشته شدن تحریم‌های امریکا به عنوان پیش شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی تصریح کرد: «راستی‌آزمایی خیلی راحت است و ما باید نفت بفروشیم و پول نفت را نیز برگردانیم و نفت را هر مقدار که می‌خواهیم بفروشیم. امریکا نمی‌تواند برای ما تعیین کند که چقدر نفت بفروشیم یا اینکه چه میزان از پول آن را برای چه کاری برگردانیم. وزیر خارجه گفت: برجام کاملاً واضح است. هیچ محدودیتی در فروش نفت و بازگرداندن پول نفت نداریم. البته تعهدات امریکا در برجام فقط نفت و پول نفت نیست و امریکا یک‌سری تعهداتی دارد که دیوان بین‌المللی دادگستری حتی اگر برجامی هم نبود این کشور را متعهد کرده است که انجام دهد.»

برجام نیاز به میانجی ندارد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست مطبوعاتی روز دو شنبه در واکنش به سخنان امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده که حاضر است در ارتباط با موضوع برجام بین ایران و امریکا میانجیگری کند، اظهار کرد: برجام نیاز به میانجیگری ندارد. همه چیز در این توافق بین‌المللی نوشته شده است و در زمان تدوین این توافق حتی در مورد ویرگول‌ها و کاما‌ها نیز بحث و گفتگو شده است. وی با تأکید بر اینکه کشور‌های اروپایی عضو برجام باید به تعهدات خود برگردند، گفت: در خصوص اروپا قدم اول این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند، چرا که یکی از طرف‌های نقض برجام کشور‌های اروپایی هستند.

خطیب‌زاده با تأکید مجدد بر این موضوع که برجام نیازمند میانجیگری نیست، افزود: «اروپا می‌تواند نقش بسیار تاریخی و درستی را ایفا کند. با اجرای تعهدات خود و اینکه از این برداشت که می‌تواند از اهرم‌های غیرانسانی که دولت ترامپ ایجاد کرده استفاده کند فاصله بگیرد، چرا که این سیاست شکست خورده است.» این دیپلمات ارشد با تأکید مجدد بر اینکه اروپایی‌ها و امریکایی‌ها باید به صورت مؤثر از گذشته فاصله بگیرند و نشان دهند که طرف قابل اعتمادی هستند، افزود: متأسفانه این اعتماد با نقض تعهدات از سوی آن‌ها مخدوش شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران در صورتی که طرف‌های برجام به تعهدات خود بازنگردند، اظهار کرد: «باید به این مسئله توجه داشته باشیم که ایران موضوع پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرده است و ما عضو آن نیستیم که بخواهیم خارج شویم. توقف برخی از نظارت‌های فراپادمانی در صورتی که طرف‌های مقابل تا تاریخ مشخص شده به تعهدات خود بازنگردند در چارچوب برجام است. ما هر کدام از گام‌های کاهش تعهدات برجامی خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده‌ایم و آژانس نیز راستی آزمایی کرده است.»

خطیب‌زاده با تأکید مجدد بر این موضوع که قدم‌های ایران همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان عمل بکنند برگشت‌پذیر است، گفت: اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند طبق قانون مجلس، سوم اسفندماه ایران اجرای نظارت‌های فراپادمانی را متوقف می‌کند و اگر طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان بازگردند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قابل انجام است و همه این مسائل به انتخاب امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بر می‌گردد.

توضیح مقام درباره گاف برجامی بایدن

روز یک شنبه بخش‌هایی از مصاحبه جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با شبکه سی‌بی‌اس منتشر شد که به سرعت تصحیح موضع وی توسط یک مقام امریکا را در پی داشت. مجری شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در این مصاحبه از بایدن می‌پرسد: «آیا امریکا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره اول تحریم‌ها را برمی‌دارد؟» که بایدن در پاسخ گفت: «نه!»

رئیس جمهور امریکا همچنین در ادامه در جواب این سؤال که «این به این معناست که ایران اول باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند؟» تنها با تکان دادن سر خود به معنای بله واکنش نشان داد و حتی به خود زحمت گفتن کلمه بله را نداد.

بعد از انتشار این ویدئو یک مقام ارشد امریکایی ناشناس در گفتگو با خبرگزاری رویترز در تصحیح این سخنان بایدن گفت: «مصاحبه بایدن در سی‌بی‌اس به معنای آن است که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم فراتر از محدوده توافق هسته‌ای را متوقف کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار