کد خبر: 1036708
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
عباس حاجی نجاری
دو سال پیش در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ زمانی که قرار بود مردم ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیرند، گروهی که در کاخ سفید حاکم بودند متأثر از راهبرد فشار حداکثری وتحریم‌های فلج کننده خود علیه مردم ایران و بسترسازی ضد انقلابیون بیرونی و برخی معاندان داخلی، دچار این توهم شده بودند که انقلاب اسلامی در برابر فشار‌ها و تحریم‌های آن‌ها به زانو درمی‌آید و مردم ایران دیگر قادر نخواهند بود که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خود را جشن بگیرند و به همین دلیل برای فروپاشی نظام اسلامی لحظه‌شماری می‌کردند. اما نه تنها در آن زمان به آرزوی خود نرسیدند، بلکه اکنون و در آستانه ورود انقلاب به چهل وسومین سال از عمر خود، بار دیگر تاریخ تکرار شد و آن گروه نیز همچون اسلاف خود صندلی‌ها را به گروه بعدی در کاخ سفید واگذار کرده و خود به تاریخ پیوستند، اما این مردم ایران هستند که همچنان پا برجا بنا دارند اراده خود را بر دولت جدید امریکا تحمیل کنند.

ترامپ، پمپئو، جان بولتن، برایان هوک همچون کارتر، بوش پدر و پسر و... تنها نام‌هایی از مظاهر فشار و تحریم و تهدید‌های هیئت حاکمه نظام سلطه علیه مردم ایران هستند که طی ۴۲ سال گذشته در مقاطع مختلف اجاره نشین کاخ سفید و دیگر کاخ‌های قدرت‌های سلطه بوده و طی این دوران از هیچ ترفندی برای شکست و فروپاشی انقلاب اسلامی فروگذار نکرده‌اند. اما به رغم پیچیده‌تر شدن توطئه‌ها و فشار‌های آنها، انقلاب اسلامی نیز توانسته است متناسب با تشدید فشارها، قابلیت‌های خود را آشکارتر سازد.

به بیان دیگر متناسب با تجمیع فشار‌ها در دوران اخیر توسط امریکایی‌ها و اروپایی‌ها علیه نظام اسلامی، راهبرد‌های اتخاذ شده توسط نظام جمهوری اسلامی، ظرفیت‌های انقلاب اسلامی را در طی ۴۲ سال اخیر متبلورتر و دشمنان نظام را به پذیرش واقعیت انقلاب اسلامی ناگزیر کرده است. آنچه این روز‌ها از زبان فرمانده سنتکام در زمینه همترازی ایران وامریکا در منطقه خلیج فارس ودریای عمان شنیده می‌شود، تنها ناشی از عجز پنتاگون در ذیل اقتدار وتوانمندی نیرو‌های مسلح ایران اسلامی است، واقعیتی که رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل آژانس انرژی اتمی و دیگر قدرت‌های غربی این روز‌ها هریک به جلوه‌ای از آن اعتراف می‌کنند. اگر چه ممکن است در این اذعان به اقتدار ابران هدفشان ایران هراسی و یا اسلام هراسی باشد، اما در اصل ماجرا که اعتراف به توانمندی وقابلیت‌های ایران اسلامی است تغییری حاصل نمی‌شود.

مروری بر ابعاد و ویژگی‌های این فشار‌ها و تحریم‌ها در ادوار مختلف علیه مردم ایران بیانگر این واقعیت است که اگرچه توطئه‌ها و ترفند‌های آن‌ها علیه نظام اسلامی در گذر ایام پیچیده شده است، اما همگی بر این واقعیت تاکید دارند که به رغم تحولات داخلی ایران در ادوار مختلف و فراز ونشیب‌های طی شده در مسیر حرکت انقلاب، انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون دچار انحراف نشده و حفظ و بقای آن شاخص‌ها علت اصلی پیچیده شدن تهدیدات وفشار‌ها است و چه بسا اگر انقلاب در مسیر حرکت خود دچار دگردیسی شده و از آن اصول و مبانی عدول کرده و بنا بر خواسته غربی‌ها و عوامل داخلی‌شان، سکولاریزه و یا دین زدایی شده بود، طبعاً دلیلی بر تداوم این فشار‌ها و تحریم‌ها نبود و آن‌ها می‌توانستند با یک جمهوری اسلامی که از اسلامیت آن تنها نامی باقی و تسلیم سلطه قدرت‌های غربی باشد کنار بیایند. جلوه‌ای از نظام که در گفتمان سردمداران نظام سلطه از آن به عنوان تغییر رفتار نام برده می‌شود.

طبعا در این فرایند کارشکنی‌ها وشبهه افکنی‌های جریان‌ها و فعالان داخلی و مسئولانی که در بعضی از مقاطع مختلف، قدرت اجرایی را در کشور در دست داشتند، در امیدوار کردن دشمن به اثرگذاری فشارها، نقش بسزایی داشته و چه بسا در مقاطعی حتی متهم اصلی پسرفت حرکت انقلاب بوده اند، اما به رغم آن، برآیند حرکت انقلاب همچون روز‌های آغازین بهمن ۱۳۵۷ آن است که قدرت‌های سلطه نظام جمهوری اسلامی ایران را در برابر فزون خواهی‌ها و سلطه طلبی‌های خود مهمترین تهدید می‌دانند.

در مورد علل و عوامل مؤثر در چرایی این روند لیست بلندی از فرصت‌ها و نقاط قوت نظام اعم از توانمندی‌های دفاعی، علمی، هسته‌ای، صنعتی نفوذ منطقه‌ای و ظرفیت‌های بالقوه وبالفعل مادی و معنوی نظام اسلامی را می‌توان فهرست نمود، که اتفاقا دشمنان نظام نیز به آن اذعان می‌کنند، اما آنچه توانسته است مجموعه این ظرفیت‌ها را در قالب یک ویژگی برجسته به نام انقلاب اسلامی متبلور کند گفتمان انقلاب مبتنی بر فرهنگ اسلام ناب، رهبری الهی وکم نظیر و مردمی معتقد وباورمند به آن اصول وارزش‌ها به رغم تحمل سخت‌ترین فشار‌ها وتحریم‌ها وبعضا ناکارآمدی هاست که آثار آن را در کوچک شدن سفره هایشان می‌بینند، اما پای آرمان‌ها واصول ایستاده‌اند.

مردم ایران در شرایطی وارد چهل وسومین سال انقلاب خود می‌شوند که مقاومت وایستادگی آن‌ها جهانیان را متحیر کرده ودشمنانی که سال‌ها با جنگ روانی خود در پی تغییر محاسبه، تغییر رفتار وتسلیم آن‌ها بوده‌اند، اکنون خود باید محاسباتشان را تغییر دهند و بار دیگر در برابر اراده و ایستادگی ومقاومت مردم ایران سر تسلیم فرود آورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار