کد خبر: 1034604
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
گزارش معتبرترین پایگاه خبری نفت جهان از جزئیات تغییر روند صنعت نفت کاراکاس
صنعت نفت ونزوئلا پس از پشت‌سر گذاشتن پنج سال کابوس‌وار تولید نزولی نفت و گام نهادن تا آستانه نابودی و عملکردی ناامیدکننده با نشانه‌هایی از بهبود روبه‌رو شده است. براساس آخرین گزارش اوپک، صنعت نفت ونزویلا در مسیر رشد تولید و صادرات قرار گرفته است.
وحید حاجی‌پور
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: گزارش دسامبر ۲۰۲۰ میلادی اوپک نشان می‌دهد، ونزوئلا به عنوان یکی از بنیانگذاران این سازمان از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ میلادی با بهبود تدریجی شاخص‌ها روبه‌رو شده است. میانگین تولید روزانه نفت ونزوئلا در فصل سوم سال گذشته ۳۶۲هزار بشکه بوده، اما در نوامبر تولید نفت به ۴۰۷ هزار بشکه در روز رسیده است؛ یعنی ۵/ ۶ درصدی رشد تولید نفت. میانگین تولید روزانه نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۰میلادی ۵۰۰ هزار بشکه بوده و ۳۷درصد از عدد مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی ۷۹۶ هزار بشکه بوده است. پس از روسیه و چین، ایران سومین کشوری است که از ونزوئلا برای بازسازی صنعت نفت این کشور حمایت می‌کند. از روز‌های نخست ریاست جمهوری هوگو چاوز، مسکو روابط خود را با کاراکاس توسعه داد. در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، غول‌های نفتی روسیه نظیر روسنفت، گازپروم و لوک اویل روابط خود را با شرکت ملی نفت ونزوئلا مستحکم کردند. در ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی، رافایل رامیرز که بعد‌ها به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ونزوئلا انتخاب شد، اعلام کرد: با سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی تا سال ۲۰۲۱ میلادی یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت کشورش افزوده خواهد شد.

ورود روس‌ها به ونزوئلا

این پیش‌بینی هرگز محقق نشد، اما شرکت‌های روسی میلیارد‌ها دلار در دو دهه گذشته در صنعت نفت ونزوئلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در آغاز سال ۲۰۲۰میلادی شرکت روسنفت روسیه که بیش از ۵۰درصد سهام آن در اختیار کرملین قرار دارد، بخشی از دست صنعت نفت ونزوئلا را در برابر وام‌های اعطا شده به شرکت ملی نفت ونزوئلا تصاحب کرد. چند میدان نفت و گاز و ۹/ ۴۹ درصد از سهام شرکت پالایشی سیتکو در ایالات متحده بخشی از این دارایی‌های واگذار شده بوده است. پیش‌بینی می‌شود در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی دولت ونزوئلا ۸۰۰ میلیون دلار به شرکت روسنفت و ۳میلیارد دلار به دولت روسیه بدهکار بوده است. این منابع مالی به شرکت ملی نفت ونزوئلا کمک کرده است تا بخشی از زیرساخت‌های کلیدی خود را تعمیر کند و برای کوتاه‌مدت بر میزان تولید نفت خود بیفزایید. شرکت روسنفت با تملک بخشی از دارایی‌های شرکت پی دی وی اس‌ای توانسته است به یکی از بازیگران کلیدی صنعت نفت ونزوئلا تبدیل شود. شرکت روسنفت هم اکنون یکی از فروشندگان کلیدی نفت به دولت‌های امریکای لاتین به شمار می‌رود. در مارس ۲۰۲۰ میلادی و پس از تحریم شرکت روسنفت از سوی دولت ایالات متحده، این شرکت نفتی با واگذاری دارایی‌های خود به شرکت‌های زیر پوشش کرملین تلاش کرد تا از تأثیر تحریم‌های واشنگتن خارج شود. رهبران مسکو با تداوم راهبری تأسیسات نفتی ونزوئلا تلاش کرده‌اند تا دولت در حال ورشکستگی ونزوئلا را نجات دهند. نقش‌آفرینی روس‌ها در کشور ونزوئلا پایان نیافته است آن‌ها تلاش می‌کنند تا کاراکاس را به عنوان یک متحد منطقه‌ای مهم حفظ کنند. مسکو صد‌ها نفر از مشاوران و متخصصان نظامی خود را روانه کاراکاس کرده و میلیارد‌ها دلار اسلحه و تجهیزات نظامی روانه این کشور کرده است. کرملین تأمین مالی ایجاد پیمانکاران امنیتی خصوصی در ونزوئلا را بر عهده گرفته و شرکت امنیتی واگنر که در اوکراین و سوریه فعال است، مدیریت این پیمانکاران را بر عهده دارد. با این اقدامات احتمال دخالت نظامی ایالات متحده در در این کشور امریکای لاتین کاهش یافته و رهبران روسیه با تغییر مهره‌های بازی در چهار سال گذشته یک تهدید جدید برای دولت ترامپ به وجود آورده‌اند.

نقش فنی ایران در ونزوئلا

روسیه به عنوان مهم‌ترین حامی مالی رژیم نیکلاس مادورو ایرانیان نیز در حال توسعه روابط خود با کاراکاس هستند. آن‌ها تاکنون چند نفتکش بنزین و غذا به بنادر ونزوئلا اعزام کرده‌اند. ایرانی‌ها در اوایل ماه دسامبر یک ناوگان بزرگ از نفتکش‌های حامل بنزین و در تقابل با تحریم‌های ایالات متحده به بنادر ونزوئلا اعزام کردند. با این اقدامات کمبود گسترده بنزین در ونزوئلا برطرف گردید و میلیون‌ها بشکه نفت ونزوئلا به بازار‌های جهانی صادر شد. این اقدامات در تقابل آشکار با تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بوده است. درآمد‌های صادرات نفت می‌تواند برای دولت در آستانه ورشکستگی کامل ونزوئلا درآمد‌های جدیدی به ارمغان آورد. مخازن ذخیره‌سازی این کشور نیز به دلیل تحریم‌ها کاملاً پر شده است. بخشی از میادین نفتی ونزویلا به دلیل فقدان مخازن ذخیره‌سازی تولید خود را متوقف کرده‌اند. با تحریم ایالات متحده و فقدان منابع مالی مورد نیاز در صنعت نفت ونزوئلا تأمین قطعات مورد نیاز و شرکت‌های پیمانکار تعمیر تأسیسات نفتی برای کاراکاس غیرممکن شده بود. در دو دهه گذشته بخش زیادی از متخصصان صنعت نفت ونزوئلا از این کشور مهاجرت کرده‌اند تهران برای تعمیرات نوسازی سریع تأسیسات آسیب‌دیده و از کار افتاده صنعت نفت ونزوئلا تعدادی از کارشناسان و بخشی از قطعات یدکی را ارسال کرده است. راه‌اندازی بخش‌های آسیب‌دیده و از کار افتاده پالایشگاه ۳۱۰ هزار بشکه‌ای کاردون در دستور کار دو کشور قرار دارد. این پالایشگاه تنها پروژه پالایشگاهی در حال فعالیت در این کشور است. اکثر تأسیسات فعال نفت ونزوئلا با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و عدم دسترسی به فناوری و تجهیزات و قطعات امریکایی فشار زیادی بر صنعت نفت ونزوئلا وارد کرده است. ایرانی‌ها تلاش می‌کنند با تعمیر و بازسازی سریع قطعات آسیب‌دیده و از کار افتاده بار دیگر این پروژه‌ها را راه‌اندازی کنند.

منبع: Oilprice
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار