کد خبر: 1033940
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
تاب‌آور‌ها افسوس نمی‌خورند
افراد تاب‌آور در شرایط دشوار دارای ذهنی جست‌و‌جوگر بوده و راه‌حل را سریع می‌یابند. آن‌ها در اعماق ذهن‌شان به این شعار اعتقاد دارند که همیشه یک راهی برای من است. به شکست و عقب‌نشینی اعتقادی ندارند و احساس می‌کنند در تمام مواقع می‌توانند راه‌حلی بیابند
بهنام صدقی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: مقوله تاب‌آوری از جهات مختلفی همچون روانشناسی، جامعه‌شناسی و... قابل تأمل است. گاهی اتفاقات قوی‌تر از آنی هستند که تاب بیاوریم. پس سعی کنیم در این باب تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام دهیم تا خود را برای روز‌های سخت آماده‌تر کنیم. زندگی به مثابه دریایی است که گاهی آرام و گاهی پرتلاطم می‌شود. گرچه ما مردمانی صبور هستیم، اما این کافی نیست و باید آموخته‌های بیشتری کسب کرد. در شرایط سخت و طوفان‌ها باهوش باشیم و بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم. خود را بشناسیم و با تدبیر و هوشمندی به جنگ گرفتاری‌ها برویم. فراموش نکنیم در زمان مواجهه با مشکلات زندگی بهترین کار قبل از هر اقدامی تاب‌آور بودن است. اینکه ابتدا مهارت‌های مقابله با مسائل و رویداد‌های زندگی را بیاموزیم.

پرورش نونهالان نهفته در وجودمان

انسان‌ها دارای اخلاق و ویژگی‌های یکسانی هستند. یعنی همه ما دارای حس خشم، عصبانیت، مهربانی، حس شوخ طبعی و... هستیم، اما عاملی که سبب تفاوت ما از هم می‌شود، این است که چطور این ویژگی‌ها را پرورش و سر و سامان دهیم. برای همین است که گاهی فردی را پرخاشگر یا لوس قلمداد می‌کنیم. چون او در شناخت و کنترل حس خشم و عصبانیت خود ناتوان و در شرایط عصبانی‌شدن کاملاً در برابر این ویژگی خود بی‌دفاع است.

روحیه تاب‌آوری نیز از جمله خصوصیاتی است که در بن‌شخصیتی ما همچون نونهالی نهفته شده و باید آن را پرورش داد. این ویژگی ارثی نبوده و از طریق آموزش، یادگیری و تمرین به وجود می‌آید. پس اگر تاکنون موفق به رشد آن نبوده‌اید می‌توانید در این راستا از صاحب‌نظران این حوزه کاربردی و افراد متخصص و کاردانی همچون روانشناسان و... کمک بگیرید. شما هم این ویژگی را دارید؟ اگر حس می‌کنید هنگام مواجهه با مواقع بحرانی دارای صبر و روحیه بردباری و تاب‌آوری هستید، پس باید دارای این ویژگی‌ها باشید.

شخصیتی همچون فولاد

اگر تاب‌آور هستید، پس در برابر تمامی مشکلات و حوادث تلخ و پیشامد‌ها همچون فولاد، محکم و استوارید. افراد فولادی شخصیت مقاوم و قوی در برابر تلخی‌های زندگی خود و همچنین تمام شرایط تنش‌زا و اضطراب‌زا دارند. برای مثال زمانی که پدر یا مادر خود را از دست می‌دهند، به طور طبیعی مدتی را در غم و اندوه می‌گذرانند، اما این حالت را همیشگی نکرده و به جای افسرده‌شدن خود را جمع و جور می‌کنند و برای تحقق آرمان‌های خود می‌کوشند. سعی می‌کنند طبق خواسته‌شان رشد و پیشرفت کنند و این ویژگی را نیز به فرزندان‌شان انتقال دهند.

مشتاق مبارزه با مشکلات

این گروه از افراد به جای یک‌جا نشستن و غصه اتفاقات ناپسند را خوردن، سعی در حل مشکلات پیش‌رو کرده و به آن‌ها به چشم چالش‌های طبیعی زندگی می‌نگرند و همیشه تشنه مبارزه با مشکلات و شکست‌دادن این مسائل هستند تا تجربه‌ای کسب کنند و این حس خوشایند پیروزی و این تجربه دلنشین را با دیگران به اشتراک بگذارند. آن‌ها همیشه تشنه کسب تجربه هستند؛ مثلاً یکی از این چالش‌ها ساختن با شرایط سختی مثل شرایط بد مالی و اقتصادی است. در این روز‌ها که عده زیادی در حال دست و پنجه نرم‌کردن با این چالش هستند بهترین گزینه تاب‌آوری، پرورش ایده‌هایی برای درآمدزایی و مدیریتی صحیح است. گرچه سخت است، اما مطمئناً این چالش نیز قابل حل است.

همیشه راهی وجود دارد

افراد تاب‌آور در شرایط دشوار دارای ذهنی جست‌و‌جوگر بوده و راه‌حل را سریع می‌یابند. آن‌ها در اعماق ذهن‌شان به این شعار اعتقاد دارند که همیشه یک راهی برای من است. به شکست و عقب‌نشینی اعتقادی ندارند و احساس می‌کنند در تمام مواقع می‌توانند راه‌حلی بیابند.

خطر طبیعی است

این افراد اعتقاد دارند وجود خطر، حوادث، مشکلات و... طبیعی و کاملاً منطقی است و از منظر مثبت‌نگری به آن می‌پردازند، اما هرگز به این مسائل اجازه تبدیل شدن به ناهنجاری را نمی‌دهند. آن‌ها با اینکه در معرض این اتفاقات هستند، اما هرگز دچار اختلال نمی‌شوند؛ برای مثال خطر ابتلا به اعتیاد وجود دارد، اما تن به آن دادن خیر.

استرس همیشه هم بد نیست!

به باور تاب‌آوران استرس همیشه هم بد نبوده و به آن‌ها قدرت مقابله سالم را می‌دهد. البته استرس اگر بیش از حد شود تأثیر منفی بر روند و چرخه طبیعی بدن می‌گذارد. با این وجود تاب‌آوران معتقدند میزان پایینی از استرس مفید بوده و این واکنش طبیعی بدن به آن‌ها کمک می‌کند تا مانع سر راه را بردارند.

نسنجیده نمی‌سنجند

ما عادت داریم همیشه یکدیگر را قضاوت و پس از وقوع حادثه‌ای به آن فکر کنیم، اما مثبت یا منفی‌شدن این موضوع بستگی به دید و شخصیت شما دارد. عده‌ای از ظاهر موضوع سریع برداشت خود را کرده و قضاوت می‌کنند، اما تاب‌آوران تا از همه جوانب موضوع مطلع و مطمئن نشوند لب به سخن باز نمی‌کنند. در حقیقت نسنجیده نمی‌سنجند و قضاوت نمی‌کنند. مثلاً زمانی که فردی طلاق می‌گیرد، عده‌ای شروع می‌کنند به ناسزا گفتن و توهین، اما عده‌ای نیز قضاوت ناحق نکرده و به طلاق آن‌ها به عنوان تصمیمی درست و شروعی دوباره می‌نگرند.

اگر شما هم دارای این ویژگی‌ها هستید، پس به خود ببالید و مطمئن باشید در هر حادثه‌ای از زندگی، شما پیروز میدان هستید و اگر چنین نیست سعی کنید توأمان با کسب این مهارت‌ها کوشا باشید تا غول تلخی‌ها را شکست دهید. پیروزی از آن شماست اگر نقشه راهش را بیابید. در پی کسب روحیه تاب‌آوری و بردباری اعتماد به نفس شما نیز بالا خواهد رفت و پس از چندی متوجه می‌شوید که چقدر برای پذیرفتن چالش‌های زندگی قدرتمند هستید و چقدر راه پیروزی و داشتن زندگی ایده‌آل برایتان هموار است.

یک صبر یا هزار افسوس؟!

صبر از بهترین راهکار‌ها در زمان دشواری‌هاست. صبر و بردباری کمک می‌کند تا شرایط سخت برایمان قابل تحمل‌شده و در نتیجه وضع موجود به سمت بهبودی پیش رود. در این باب داستانی قابل تأمل روایت شده است. در روزگاران بسیار دور حاکمی بود که صاحب فرزند نمی‌شد و به همین دلیل اوقات تنهایی خود را سرگرم راسویی که داشت، می‌کرد. همه اهالی شب و روز برایش دعا می‌کردند تا روزی که خداوند دعای مردم را استجابت کرد و فرزندی به او داد. حاکم بسیار خشنود شده بود و در عین حال راسویش را نیز از یاد نبرد، اما همه گمان می‌کردند که راسو به نوزاد شاه حسودی می‌کند. روزی ماری از پنجره به اتاق فرزند حاکم آمد و در اتاق چرخید. راسو از دیدن آن متوجه خطر آسیب به نوزاد شد. زمانی که مار به سمت گهواره رفت راسو به آن حمله کرد و در نبردی سخت مار را شکست داده و از نوزاد محافظت کرد. یکی از خدمتکاران پس از ورود به اتاق کودک با دیدن صورت خونین راسو فریاد کشید که بیایید و ببینید که راسو تاب حسودی نیاورده و نوزاد را کشته. با شنیدن داد و فریاد‌های او همه از جمله خود شاه به سمت اتاق دویدند و شاه نیز از شدت عصبانیت با شمشیر خود راسو را دو نیم کرد. جلوتر که رفت، دید در حالی که پسرش خنده بر لب دارد ماری کنار او کشته شده است. آنجا بود که واقعیت ماجرا را فهمید و از کار خود پشیمان شد و با خود گفت یک صبر کن و هزار افسوس مخور. اقبل از هر تصمیم عجولانه‌ای صبر پیشه کنیم و اندکی تأمل.

ایمان به توانایی‌ها و احترام به خود

برای داشتن روحیه تاب‌آوری باید دوره خودشناسی را پشت‌سر بگذارید. خود را بشناسید. نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و لکه‌های ضعف شخصیت‌تان را یک به یک پاک کنید و نقاط قوت را پرورش دهید. به قابلیت‌های خود ایمان داشته باشید و سطح اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهید. هرچه بیشتر خود را بشناسید. پس از شناخت دقیق خود و کار کردن روی نقاط ضعف و قوت‌تان، خود را باور کنید و به خودتان احترام بگذارید. برای نحوه لباس پوشیدن، راه رفتن، خندیدن، سبک زندگی، نظافت شخصی و... خود وقت بگذارید. سعی کنید بهترین باشید. برای احترام دیدن و مورد توجه بودن از سوی دیگران ابتدا خودتان باید به خود بها دهید.

تاب بیاوریم و به حل مشکل فکر کنیم

سعی کنیم همیشه تاب‌آور باشیم و روابط خوب و سالمی با اعضا خانواده و اقوام و دوستان‌مان داشته باشیم. به گونه‌ای که در هر جمعی همه جای خالی‌مان را حس کنند. به بحران‌ها به چشم موارد حل‌نشدنی نگاه نکنیم. این موقعیت‌ها قابل حل هستند و این توانایی ماست که آن‌ها را حل می‌کند. همیشه در زندگی هدف داشته باشید و هدف‌گذاری کنید و اجازه ندهید هیچ حادثه و اتفاقی مانع شما برای رسیدن به آن شود. با خود بگویید بلندترین و استوارترین مانع‌ها هم نمی‌تواند من را متوقف کند. چه این مانع از جنس احساس باشد، چه مالی و چه هر چیز دیگر. چون برای من فناپذیر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار