کد خبر: 1031892
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
ظاهراً آنکارا در حال برچیدن پایگاه‌های خود در سوریه است، اما درگیری بین تروریست‌های مورد حمایت ترکیه و شبه‌نظامیان کرد تحت حمایت امریکا (قسد) در شمال سوریه نشان می‌دهد که امریکا و ترکیه قصدی برای پایان دادن به دخالت‏های خود در سوریه ندارند و حالا که حریف ارتش سوریه و حامیانش نمی‌شوند، ولو با ایجاد درگیری میان مزدوران خود امیدوار به توجیه حضور نظامی‌شان در سوریه هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: منطقه «عین عیسی» واقع در شمال شرقی استان الرقه سوریه شاهد درگیری‌های شدید میان نیرو‌های تحت امر ترکیه و نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) [تحت حمایت امریکا]است دست‌کم ۱۱ نفر از طرفین درگیر کشته شدند و فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی از تداوم درگیری‌ها و تبادل اتهامات میان دو طرف خبر می‌دهند و برخی از قصد ترکیه برای دخالت مستقیم در این امر خبر می‌دهند. وب‌سایت خبری استپ نیوز [وابسته به مخالفان دولت سوریه]گزارش کرده که گروهک «احرار الشرقیه» که زیر نظر گروهک‌های تحت امر ترکیه فعالیت می‌کند، مدعی شده، روستا‌های «الجهبل» و المشرفیه» را در سمت شرق شهر عین عیسی بعد از درگیری‌های شدید با نیرو‌های قسد به کنترل خود در آورده است. منطقه عین‌عیسی در امتداد بزرگراه «M۴» قرار دارد که شهر‌های اصلی سوریه را به یکدیگر متصل می‌کند و اغلب گشت‌زنی‌های مشترک ترکیه و روسیه در آن صورت می‌گیرد. برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که «الجبهه الشامیه» وابسته به ترکیه تمامی نیرو‌های خود را در اطراف عین‌عیسی به حالت آماده‌باش درآورده و این اقدام مقدمه آغاز حمله به این منطقه است. برخی منابع نیز مدعی هستند که این درگیری‌ها پس از عقب‌نشینی نیرو‌های ترکیه از برخی مناطق محاصره شده در عمق اراضی تحت کنترل دولت سوریه از یک سو و عقب‌نشینی نیرو‌های روسیه از عین‌عیسی از سوی دیگر آغاز شده است. قسد روسیه را مسئول حملات اخیر ترکیه علیه عین‌عیسی می‌داند.

مقدمه عملیات زمینی

محمد مستو، از گزارشگران اخبار سوریه در خبرگزاری آناتولی در مصاحبه شبکه خبری عربی ۲۱ گفته است: مسکو اخیراً سه نقطه مشترک در عین‌عیسی ایجاد کرده که نیرو‌های روسی و سوری [وابسته به اسد]و شماری از افراد مسلح (YPG) با پوشش نیرو‌های نظامی اسد در آن مستقر هستند. مذاکرات میان روسیه و قسد برای تسلیم عین‌عیسی به نظام سوریه و دور کردن آن از حمله ترکیه آغاز شد، اما این مذاکرات تاکنون بدون توافق مانده است. مسکو نیز برای اعمال فشار در این‌باره، بخشی از نیرو‌های خود را از این منطقه خارج کرده است. در مقابل یکی از فرماندهان قسد در گفتگو با رسانه‌های محلی کرد گفت که این حملات معارضان به بخش‌هایی از عین عیسی آسیب وارد کرده، اما نیرو‌های قسد موفق شده‌اند که این حمله را خنثی کنند. اما مستو می‌گوید که این بمباران‌ها چند هفته‌ای است که آغاز شده و مقدمه پیشروی زمینی در این منطقه است. از سوی دیگر چند منبع آگاه اعلام کرده که ترکیه اقدام به تخلیه هفت پایگاه خود در مناطقی از سوریه که تحت کنترل ارتش این کشور قرار دارد، کرده است. به گفته این منابع، نیرو‌های ارتش ترکیه بعد از خروج از این پایگاه‌ها در مناطقی که تحت کنترل افراد مسلح مورد حمایت آنکارا قرار دارند مستقر شده‌اند.

حملات شدید ترکیه به کردستان عراق

ساعاتی بعد از سفر مصطفی الکاظمی به ترکیه و دیدار او با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور، جنگنده‌های ترکیه در ادامه حملات خود به اقلیم کردستان عراق، در ساعات اولیه صبح روز شنبه نیز هشت منطقه اقلیم را هدف گرفتند. به گزارش روسیا الیوم، این جنگنده‌ها هشت روستا در شهرستان زاخو را مورد هدف قرار دادند، اما هنوز تلفات جانی این حملات مشخص نشده است. جنگنده‌های ترکیه‌ای ظهر روز جمعه هم حملاتی به مناطقی در شهرستان عمادیه در شمال استان دهوک واقع در اقلیم کردستان داشتند. ترکیه تقریباً به صورت روزانه با توپخانه و یا جنگنده مناطق در شمال عراق را با این بهانه که نیرو‌های حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در این مناطق مستقر هستند، هدف قرار می‌دهد. وزارت خارجه عراق پیش از این سفیر آنکارا در بغداد را احضار و اعتراض‌نامه‌ای بابت این حملات ترکیه به وی تحویل داده بود. بغداد در این اعتراض‌نامه نقض حاکمیت زمینی و هوایی عراق را محکوم و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی دانسته بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار