کد خبر: 1031752
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
پس از عادی‌سازی روابط سیاسی اعراب با رژیم صهیونیستی، تقویت روابط فرهنگی هم در دستور کار ارتجاع عرب قرار گرفته و گزارشی که یک اندیشکده صهیونیستی منتشر کرده، حاکی از این است که مطالب صهیونیسم‌ستیز از کتاب‌های درسی مدارس عربستان حذف می‌شوند؛ اقدامی که در کنار تأسیس مدارس یهود در امارات، بستر نفوذ تفکر و فرهنگ یهود و صهیونیسم را در جوامع عربی فراهم می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس برای سبقت گرفتن از همدیگر در مسیر عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی هر آنچه در توان دارند، انجام می‌دهند تا از قافله عادی‌سازی عقب نمانند. در شرایطی که مقامات امریکایی و صهیونیستی بار‌ها ادعا کرده‌اند که عربستان سعودی به زودی عادی‌سازی با اسرائیل را اعلام می‌کند، مقامات سعودی از مسیر فرهنگی برای نزدیکی به اسرائیل وارد عمل شده‌اند. در همین راستا، به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، یک اندیشکده صهیونیستی موسوم به IMPACT-se که بر متون درسی کل جهان نظارت دارد، روز پنج شنبه در بیانیه‌ای از حذف مقدار قابل‌توجهی از مطالبی که این سازمان آن‌ها را «اهانت‌آمیز» می‌خواند از کتاب‌های درسی عربستان خبر می‌دهد. در این گزارش آمده است که این کتاب‌های درسی دیگر شامل «پیشگویی‌های دینی و مذهبی درباره جنگی که در آن مسلمانان تمام یهودی‌ها را خواهند کشت، نمی‌شود. چنین پیشگویی‌هایی، ریشه در رویکرد یهودی‌ستیز در جهان اسلام دارد.» در ادامه گزارش آمده است: «روایت یهودی‌ستیز تاریخی که در آن همه یهودیان «لشکر صهیونیست» محسوب می‌شوند و از طریق پول، زن، و مواد مخدر بر جهان سیطره می‌یابند، از کتاب‌های درسی حذف شده است.» در همین ارتباط، «مارکوس شف» مدیرعامل IMPACT-se گفت: «گزارش‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ و حتی گزارش‌های ۲۰۱۹ مربوط به مضامین و محتوای کتب درسی سعودی، نشان می‌دهد که مقامات سعودی برای به روز شدن کتاب‌های درسی عربستان سعودی تلاش کرده‌اند و اکنون مقامات سعودی مرحله ریشه‌کن کردن نفرت یهودی‌ستیز را آغاز کرده‌اند.» در این گزارش همچنین آمده که حذف یک فصل کامل از کتاب درسی تحت عنوان «خطر صهیونیسم» که در آن حق موجودیت اسرائیل «غیرقانونی» نشان داده می‎شد، حذف شده است. بخش مربوط به جهاد و شهادت نیز از متون درسی عربستان حذف شده است.

مدیرعامل IMPACT-se افزود: «گرچه تلاش برای به روز‌رسانی متون درسی در کار است، اما هنوز نفرت از یهودیان و اسرائیل در مدارس ابتدایی تا دبیرستان تدریس می‌شود.» این گزارش در حالی منتشر شده که مقامات امریکایی از احتمال عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی خبر دادند. هفته گذشته، جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید گفت: «عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی امری «ناگزیر» است.» احتمال عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل، به دنبال عادی‌سازی کامل روابط کشور‌های امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

همزمان با حذف مضامین یهودستیز از کتاب‌های درسی عربستان، رژیم آل سعود، بیش از ۱۰۰ امام جماعت و مبلغ دینی مساجد مکه و استان القصیم را برکنار کرد. به گزارش پایگاه خبری مستقبل بلاظلم، «خطیبان و ائمه جماعت مساجد این شهر‌ها اخطار رژیم آل‌سعود را مبنی بر خطر‌ها و تهدید‌های «گروه تروریستی اخوان‌المسلمین» نادیده گرفتند و به همین سبب از کار برکنار شدند.» سیاست عربستان برای نزدیکی فرهنگی به رژیم صهیونیستی درحالی است که اخیراً وزارت گردشگری و جوامع دور از وطن رژیم صهیونیستی در سخنانی اعلام کرد که نخستین مدرسه یهودی در سال آتی میلادی در شهر دبی امارات افتتاح خواهد شد. سیاست‌های فرهنگی عربستان و امارات، بستر نفوذ تفکر و فرهنگ یهودیت را در منطقه فراهم می‌کند و این اقدام باعث سرعت بخشیدن به حرکت قطار عادی سازی میان صهیونیست‌ها و تمامی کشور‌های عربی می‌شود.

رفع نگرانی صهیونیست‌ها

در شرایطی که مقامات صهیونیستی بار‌ها مخالفت خود را با خرید جنگنده‌های اف ۳۵ امریکا توسط امارات اعلام کرده‌اند، مقامات ابوظبی تلاش می‌کنند با پیشنهاد‌های جدید این نگرانی را رفع کنند. به گزارش روزنامه العربی‌الجدید، منابع غربی اعلام کردند که امارات برای خرید جنگنده‌های اف ۳۵ پیشنهاد کرده است که خلبان‌های اسرائیلی این جنگنده‌ها را هدایت کنند و ناظر بر استفاده از آن باشند، مشروط به اینکه این خلبانان بعد از آن، همتایان اماراتی خود را آموزش دهند.» این منابع غربی گفته‌اند که امارات با این پیشنهاد خود قصد دارد، «نگرانی اسرائیل درباره حفظ برتری نظامی خود در منطقه» را رفع کند. به گفته این منابع، این پیشنهاد مورد موافقت اولیه امریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و می‌تواند موجب پیشرفت در انجام این معامله شود. یک کارشناس نظامی در این زمینه به العربی‌الجدید گفت که پیشنهاد امارات، باعث می‌شود این معامله، سودی برای این کشور نداشته باشد «زیرا سیطره اسرائیل بر آن را تضمین می‌کند. به ویژه اینکه این پیشنهاد متضمن به کارگیری این جنگنده‌ها توسط خلبان‌های اسرائیلی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار