کد خبر: 1031655
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:
علیرضا قاری‌قرآن گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان متعلق به اعضا بوده وقطعا بی تفاوتی به آن آسیب جدی را به دنبال دارد لذا انتظار می‌رود اعضای سازمان به منظور نقش‌آفرینی در امور اجرایی و مطالبه گری، به صورت تاثیر گذار در انتخابات ومجامع سالانه شرکت نمایند.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگویی در خصوص جایگاه و وظایف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از نظر قانونی و اهرم نهادهای نظارتی جهت نظارت و کنترل بر عملکرد این سازمان‌ها اظهار کرد؛ مطابق ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان‌های نظام مهندسی غیر انتفاعی بوده و تابع قوانین و مقررات عمومی حاکم بر موسسات غیر انتفاعی هستند.

وی افزود: با توجه به اهداف و خط مشی قانون که با هدف حفظ منافع عمومی و سرمایه های ملی و اراده حاکمیت تدوین و تصویب شده، وظایفی را در بخش‌های مختلف حقوق عمومی به وزارت راه و شهرسازی تفویض نموده است. که در واقع ماهیت ماده ۲۶ قانون هم بر همین اصل استوار بوده.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی مطابق با مفاد ماده ۲۶ مجاز به بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها است. تصریح کرد: این وزارتخانه بعضاً در مواردی پس از تحقق مفاد ماده ۲۶ و تشخیص انحراف از اهداف تشکیل سازمان، تا مرحله انحلال بعضی از سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان ها نیز اقدام نموده است.

وی در خصوص نحوه بررسی عملکرد مالی و اداری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، گفت: مطابق با ماده ۱۸ قانون نظام مهندسی، بازرسان سازمان موظفند در چارچوب قانون و آیین نامه اجرایی و مالی سازمان که توسط شورای مرکزی ابلاغ شده است به حسابها و ترازنامه سازمان رسیدگی نمایند و گزارشهای لازم را در اختیار مجمع عمومی قرار دهند.

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه مجمع عمومی متشکل از اعضای حقیقی سازمانهاست بیان داشت: بر اساس ماده ۹ قانون نظام مهندسی، بررسی و تصویب ترازنامه سالانه، بودجه پیشنهادی هیئت مدیره و سایر منابع درآمدی سازمان بر عهده مجمع عمومی قرار داده شده است. که در واقع این مجمع عمومی می‌تواند ترازنامه مالی سازمان را تایید یا رد کند.

وی خاطرنشان کرد: گزارشات منابع درامدی وهزینه ای سازمان قبل از تشکیل مجمع، در اختیار اعضا قرار گرفته وبازرسان منتخب مجمع نیز نقدهای عملکردی خود را براساس گزارشات حسابرسان رسمی به مجمع ارایه می کنند با این حال امکان بررسی و نظارت نهادهای کنترلی از جمله وزارت راه و شهرسازی در صورت احتمال بروز تخلف نیز وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن تشریح اقدامات نظارتی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بر عملکرد هیات مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اظهار کرد: این اداه کل همواره در مقاطع ضروری، اقدامات نظارتی و کنترلی خود را انجام داده و توصیه‌های لازم را به صورت کتبی به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه از دوسال گذشته تا کنون بیش از ۵۰ مکاتبه تذکر و هشدار در این خصوص صورت پذیرفته است. افزود: در مواردی نیز با توجه به گزارش ها و شکایاتی که به این اداره کل واصل شده بازدیدهای میدانی از دفاتر نمایندگی سازمان در سطح استان به عمل آمده و کلیه امور مرتبط با خدمات مهندسی، بازرسی گاز و نحوه اداره دفاتر نمایندگی بررسی و نکات لازم جهت بهبود عملکرد آنها یادآوری و ابلاغ شده است.

قاری‌قرآن تصریح کرد: در هنگام برگزاری مجامع عمومی و فوق العاده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مواردی همچون ضرورت ارائه و اطلاع‌رسانی گزارشات بازرسان، تراز مالی در زمان قانونی قبل از برگزاری مجامع،  ارائه دستور جلسه به دور از هرگونه ابهام و ایهام کتباً متذکر شده و درکلیه مجامع مذکور نمایندگان این اداره کل به عنوان ناظر حضور یافتند.

وی در خصوص اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مبحث شفاف‌سازی عملکرد هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: اصولا کلیه جلسات هیات مدیره با دعوت از اداره کل راه و شهرسازی استان صورت می‌پذیرد که بعضا با توجه به دستور جلسه و ضرورت حضور، نماینده اداره کل نیز در جلسات حضور خواهد داشت. همچنین این اداره کل در صورت مواجه با مغایرت‌های قانونی در مصوبات هیئت مدیره، تذکرات ضروری را ابلاغ نموده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر دسترسی آزاد به اطلاعات و مستنداتی که در اختیار عموم و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قرار داده می‌شود گفت: شیوه‌نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در اردیبهشت ۹۸ ابلاغ شده که در بند یک این شیوه‌نامه صراحتاً به سازمان نظام مهندسی اشاره شده است.

وی افزود: به استناد این شیوه‌نامه اطلاعاتی همچون اطلاعات هویتی سازمان از جمله تعداد و مشخصات اعضای هیات مدیره،  اعضای هیات رئیسه، چارت تشکیلاتی، بازرسان و... اطلاعات مالی و محاسباتی مانند میزان بودجه مصوب درآمدی موسسه، صورتهای مالی حسابرسی شده، اطلاعات عملکردی و مصوبات و تصمیمات هیات مدیره، مجامع و .. می‌بایست اطلاع‌رسانی شود. همچنین این موارد نیز در مکاتبه‌ای به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ابلاغ و ضرورت پاسخ دهی به درخواست کننده اطلاعات در بازه زمانی ۱۰ روزه یادآوری شده است.

قاری‌قرآن ادامه داد: هر یک از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بر اساس شیوه نامه مذکور و در چارچوب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات می‌توانند درخواست خود را تسلیم سازمان و در بازه زمانی ۱۰ روز پاسخ خود را دریافت دارند همچنین مصوبات هیات مدیره طبقه بندی شده، و به صورت ماهیانه از طریق وبگاه رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اطلاع رسانی می شود . و مصوبات هیات چهار نفره استان که تاریخ ابلاغ و تصویب آنها پس از مرداد ۹۷  بوده جهت اطلاع عموم بر روی وبگاه رسمی اداره کل راه و شهرسازی استان قرار داده شده است.

وی در خصوص فرآیند سیستم ارجاع نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اظهار کرد: آخرین ابلاغیه رسمی نحوه ارجاع کار نظارت، توسط شورای مرکزی و در سال ۹۱ صورت پذیرفته که پشتوانه قانونی آن ماده ۱۶ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است .

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در نظام نامه یاد شده چندین روش برای اولویت بندی ارجاع کار در نظر گرفته شده و هیات مدیره را مجاز به انتخاب هر یک از روش های پیشنهادی می‌داند. که با تشخیص هیات مدیره استان اولویت بندی ارجاع کار نظارت، بر اساس بالاترین امتیاز  فرد متقاضی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان پتانسیل و ظرفیت های بالایی در زمینه پیاده سازی سامانه یکپارچه الکترونیکی ثبت ظرفیت و ارجاع نظارت داشته است گفت: از سالیان قبل، سیستم ارجاع نظارت در استان پیاده سازی شد و از همان ابتدا بر اساس مصوبه هیات چهار نفره استان، امکان استقرار سرور و مانیتورینگ نحوه ارجاع در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفته است.

قاری‌قرآن افزود: با توجه به تغییر ساختاری نرم‌افزار سیستم ارجاع نظارت، در حال حاضر نیز امکان بررسی و رصد دقیق  اطلاعات برای این اداره کل و سایر اعضای هیات چهارنفره استان مهیا بوده و چنانچه گزارشاتی از تخلفات و مفسده‌های احتمالی در این خصوص به اداره کل راه و شهرسازی استان واصل گردد، اقدامات نظارتی و کنترلی تا حصول نتیجه  از طریق این اداره کل صورت خواهد پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطلاعات پروژه از جمله مشخصات مالک، کد ملی، کد نوسازی، متراژ، گروه ساختمانی و نوع تسهیلات، منطقه، آدرس و زمان ارسال و پایان انتخاب پروژه در سامانه فعلی ارجاع نظارت (سامانه سینا) قابل مشاهده و بررسی برای متقاضی یا مهندس کاندید شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: امتیاز بالاترین فرد متقاضی در سامانه جهت بررسی و انتخاب صحیح سایر متقاضیان درج می شود. و در خصوص چرائی ثبت امتیاز بدون درج مشخصات کاندیدا می توان به نظام نامه ارجاع نظارت اشاره کرد که در آن صرفاً به امتیاز اشخاص متقاضی اشاره شده است.

وی درپاسخ به اظهارات برخی از اعضای سازمان استان در خصوص عدم اطلاع از عملکرد سازمان وشفافیت آن اذعان داشت: در قانون نظام مهندسی، نحوه وچگونگی تعیین مسئولیت اقدامات اجرایی ونظارتی در مرحله اول به اعضا سپرده شده و اصولا سایر نهاد‌ها حق دخالت در این امور را ندارند به این نحوکه اعضای سازمان، هیات مدیره را بر اساس رای مستقیم خود انتخاب وسپس در مجمع، تعدادی از بازرسان پیشنهادی هیات مدیره را نیز تایید می‌کنند که بودجه درآمدی وهزینه‌ای سالانه را تصویب می‌نمایند.

قاری‌قرآن افزود:بر این اساس به هیات مدیره اختیارات لازم، واگذار می شود ولی آنچه جای سوال دارد این است که در ادوار اخیر به طور میانگین در استان از بالغ بر سی هزار عضو سازمان حدود ده درصد اعضا در انتخابات هیات مدیره و یک درصد آنها در مجامع سالانه شرکت می‌کنند و این موضوعی است که قطعا جای اشکال دارد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع موجب می‌شود بسیاری از اعضا در جریان روند امور و گزارشات هیات مدیره، بازرسان، برنامه‌ها، پیشنهادات و انتقادات مربوطه قرار نگیرند و همچنین مصوبات درآمدی وهزینه ای به تشخیص تعداد بسیار محدودی از اعضا به تصویب برسد که ممکن است مورد نظر یا تایید سایر اعضا غایب در مجامع نباشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پایان گفت: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان متعلق به اعضا بوده وقطعا بی‌تفاوتی به آن آسیب جدی را به دنبال دارد لذا انتظار می‌رود اعضای سازمان به منظور نقش‌آفرینی در امور اجرایی و  مطالبه‌گری به صورت تاثیرگذاری در انتخابات ومجامع سالانه شرکت نمایند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار