کد خبر: 1031325
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در جمع گلخانه‌داران مشهد نسبت به پیگیری برای ایجاد پایانه‌ فروش و صادرات گل و گیاه صنعتگران این استان در حوالی این شهر قول مساعد داد.

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در جریان بازدید از یک مزرعه تولید گل واقع در مسیر جاده مشهد - کلات در حومه مشهد ،بیان کرد: در تلاش هستیم طی تفاهمنامه‌ای با مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران، زمینه ایجاد پایانه بار صادراتی گل و گیاه در مشهد و توسعه شهرک های گلخانه‌ای را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: صنعتگران گل و گیاه در خراسان رضوی با بومی سازی برخی مواد اولیه و ابزارآلات و افزایش سطح رقابت خود با دیگر کشورها سهم خود را در صادرات این محصول افزایش داده و به ۱۸ درصد از کل صادرات گل و گیاه و ۳۵ درصد از کل صادرات گلهای شاخه بریده کشور رسانده‌اند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ، اظهار کرد: برای بررسی و رفع مشکلات گلخانه‌داران استان، ستاد گلخانه‌ها و شهرکهای کشاورزی استان تشکیل شده و نخستین نشست خود را با مسئولان دستگاه‌های اجرایی مختلف و نمایندگان بخش خصوصی برگزار کرده است تا بتوان با اتخاذ تصمیماتی مشکلات گلخانه داران را برطرف کرد.

محمدرضا اورانی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه  قطعه ۵۰ هکتاری برای پایانه بار صادراتی گل و گیاه در مشهد در نظر گرفته شده است،گفت: ۹ هکتار آن مربوط به زمین‌های ملی تحت مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی و ۲۲ هکتار زمین واگذار شده به هنگ مرزبانی است.

وی با بیان اینکه هر چقدر در توسعه گلخانه سرمایه‌گذاری شود، ۱۰ برابر آن بهره وری خواهد داشت،گفت: تضمین امنیت غذایی آینده کشور با برخورداری از اقلیم شکننده آن در گرو توسعه کشت گلخانه‌ای است و تولیدکنندگان این بخش از تمام ظرفیتهای داخلی برای توسعه تولید بهره گرفته‌اند.

غلامحسین ساربان ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارسال ۳۸۶ هکتار گلخانه در استان ایجاد شد و برنامه امسال ایجاد ۱۷۵ هکتار گلخانه جدید بود که از این میزان ۱۲۵ هکتار گلخانه ایجاد شده و نیمی از آنها به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه گلخانه‌های خراسان رضوی ۶۰ نوع محصول تولید می‌کنند و ۱۵ درصد از گلخانه‌های استان به تولید گل و گیاه زینتی اختصاص دارد،گفت: شیوع کرونا و تعطیلی اجباری گلخانه‌ها و مراکز فروش گل و گیاه، ضرر بسیار به گلخانه داران استان وارد کرد و تسهیلات ۶۰ تا ۱۲۰ میلیون ریالی ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز چندان مورد استقبال گلخانه داران قرار نگرفت.

مهدی سمنگانی ،مدیرعامل مزرعه تولید گل سمنگانی با بیان اینکه  بزرگترین و مهمترین مشکل صنعتگران گل و گیاه در این استان نبود پایانه صادراتی یا بارانداز فروش است،گفت: با اینکه وزیر جهاد کشاورزی نسبت به ایجاد پایانه بار صادراتی گل و گیاه در مشهد قول مساعدت داده و حتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی زمینی را برای ایجاد این پایانه اعلام کرده است اما تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید تکلیف تولیدکنندگان گل و گیاه مشخص شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی و خدماتی برای دریافت حق و حقوق دولتی، هر یک این بخش از تولید را در گروه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، صنف و تجارت قرار می‌دهند و تعرفه‌های متفاوتی را برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند.

سمنگانی افزود: از سوی دیگر قانون بهبود فضای کسب و کار توسط شرکتهای خدماتی رعایت نمی‌شود و گاز یا برق گلخانه‌داران را در تابستان یا زمستان قطع می‌کنند، در حالی که برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان باید رویکرد ویژه‌ای نسبت به گلخانه‌داران اتخاذ شود.

وی با گلایه از ممنوعیت فعالیت گلفروشان به دلیل شیوع کرونا گفت:  براساس استعلام از وزارت جهاد کشاورزی، بخش گل و گیاه زینتی جزو "تره بار" محسوب شده و در زمره مشاغل گروه یک قرار می‌گیرند و منع فعالیت ندارند. در شرایط شیوع کرونا و محدودیتهای ناشی از آن، مزرعه سمنگانی محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر کرده است و میزان صادرات آن در سال گذشته به پنج میلیون دلار ‌رسید.

قطع گاز گلخانه‌ها در فصل زمستان و نامطلوب بودن نحوه تخصیص سوخت جایگزین برای گلخانه‌داران، مطالبه زودهنگام پرداخت قبوض گاز از گلخانه دار، خارج کردن فعالیتهای کشاورزی از موضوع تبصره ۴ ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی توسط دیوان عدالت اداری، از موانع و مشکلات مطرح شده از سوی گلخانه داران بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار