کد خبر: 1031286
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵
جنبش دانشجویی طبق رسالت خود و فرمان امام، صدای مستضعفان است. ما همانطور که اردو‌های جهادی برگزار می‌کنیم، باید مطالبه حقوق کارگری کارگران را داشته باشیم. ما نماینده کارتن خواب‌ها هستیم. ما در تیم بازنده‌ها هستیم
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: جمعی از نمایندگان مردم تهران در مجلس در مراسمی که با ابتکار بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در روستای اسلام‌آباد شهرری برگزار شد، پای درددل‌های مردم این روستا نشستند.
 
روستای اسلام‌آباد در ۱۴ کیلومتری شهر قم قرار گرفته است و بیش از ۲ هزار نفر در آن ساکن هستند. این روستا سال‌هاست از مشکلات اولیه همچون نبود راه دسترسی مناسب، نبود خانه بهداشت، نایاب بودن خط تلفن ثابت و آنتن دهی ضعیف تلفن همراه، نبود دستگاه خودپرداز، نبود وسیله حمل و نقل عمومی، نبود مدرسه مناسب و... رنج می‌برد.

مسئولان باید مشکلات حاشیه شهر‌ها را ببینند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در مراسمی که روز ۱۸ آذر با حضور تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در روستای اسلام‌آباد برگزار شد، گفت: «ما در بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تصمیم گرفتیم پس از برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران بین مردم هم بیاییم و به رسالتی که امام خمینی (ره) به عهده ما دانشجویان گذاشتند عمل کنیم.» نراقی افزود: «یکی از اصلی‌ترین وظایف جنبش دانشجویی این است که صدای مردم را به مسئولان برساند و به آن‌ها در تصمیم گیری‌ها کمک کند، اما کدام مسئولان؟ مسئولانی که به بهانه کرونا به دانشگاه نیامدند و همان مسئولانی که در کاخ‌ها و در خانه‌های خود در تجریش زندگی می‌کنند و با قیمت گوشت و مرغ هم کاری ندارند و عامل همه مشکلات را در واشنگتن دی سی می‌بینند و فکر می‌کنند باید مذاکره کنند.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: «آقایان مسئول شما مدیر نیستید، شما مسئولید؛ مسئول حل مشکلات مردمید. مشکل از زمانی شروع شد که مسئولان ما حس کردند مسئولیتی در قبال نتایج عملکرد خود ندارند.»

وی افزود: «ما که از دولتی‌ها انتظاری نداریم، اما شما‌ای وکلای ملت، شما به عنوان نمایندگان مجلس انقلابی به داد مردم برسید. جنبش دانشجویی طبق رسالت خود و فرمان امام، صدای مستضعفان است. ما همانطور که اردو‌های جهادی برگزار می‌کنیم، باید مطالبه حقوق کارگری کارگران را داشته باشیم. ما نماینده کارتن خواب‌ها هستیم. ما در تیم بازنده‌ها هستیم. راه‌حل مشکلات کشور در خود کشور است، نه در ژنو، وین و لوزان. مسئولان باید مشکلات حاشیه شهر‌ها را ببینند.» نراقی با بیان اینکه ما از دولت انتظاری نداریم، اما از نمایندگان انتظار داریم تا به مشکلات مردمی که پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند رسیدگی کنند، تصریح کرد: «مردم به نمایندگان رأی دادند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنند، بنابراین انتظار داریم مشکلات آن‌ها نیز حل شود.»

تقویت پیوند بین مردم و دانشگاه

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی مراسمی که به مناسبت روز دانشجو و با عنوان گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم در روستای اسلام‌آباد تهران برگزار شد، گفت: «بنده افتخار دارم در دهه ۷۰ عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بودم. واقعیت این است که همواره دغدغه بسیج ایجاد و تقویت پیوند بین مردم و دانشگاه بوده است و البته اگر دانشجویی هم درد مردم را نفهمد برای آینده کشور هم برنامه‌ای نخواهد داشت و در این صورت مشکل دانشگاه و جامعه نیز حل نخواهد شد.»

سیدنظام‌الدین موسوی، با بیان اینکه قاطبه نمایندگان خود از قشر محروم هستند به همین دلیل توجه ویژه‌ای به مناطق محروم دارند، تصریح کرد: «دغدغه جدی و اولویت اصلی ما در مجلس مناطق محروم است به همین دلیل تاکنون بازدید‌های زیادی از مناطق محروم تهران انجام داده‌ایم.»

موسوی به بازدید نمایندگان تهران از بافت فرسوده شهرری اشاره کرد و افزود: «همچنین در این بازدید تذکرات لازم به کارخانه سیمان به دلیل مشکلات زیست محیطی که به وجود آورده داده شد.»

وی با اشاره به اینکه شاکله اصلی دولت هیچ طرح و برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد، افزود: «البته در بین مدیران میانی کشور مدیران انقلابی وجود دارند که آن‌ها نیز از عملکرد دولت گلایه دارند.»

موسوی با اشاره به اینکه در سطح مسائل اجرایی و در هسته مرکزی دولت علاقه، علقه و دغدغه‌ای برای حل مشکلات کشور وجود ندارد، تصریح کرد: «برخی مدیران میانی که ما با آن‌ها هم صحبت شده‌ایم می‌گویند در هسته مرکزی دولت وقتی پای مشکلات را پیش می‌کشیم می‌گویند باید فلان مسئول خارجی برود تا مشکلات حل شود و این یک ایراد و مشکل است.»

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه مردم در انتخاب نوع مسئولان اجرایی مسئولیت دارند، گفت: «ریشه مشکلات انقلاب نیست بلکه نوع انتخاب مسئولانی است که توسط مردم انتخاب می‌شوند به هر حال مردم باید مراقب باشند و کسی را انتخاب نکنند که امروز بعد از گذشت ۹ ماه از عمر مجلس یازدهم هنوز از ترس کرونا به مجلس نیامده است.»

وعده‌هایی که دادند و رفتند

حسنی نماینده مردم روستای اسلام‌آباد نیز در گفت‌وگوی رودررو با نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به کمبود‌های این روستا اشاره کرد و گفت: «اسلام‌آباد زادگاه شهید حاج کاظم رستگار است، اما این روستا فاقد مدیریت و اقتصاد در حوزه کارگری و شورای روستاست.»

وی تصریح کرد: «زمانی که بنده ۱۰ ساله بودم آقای محجوب و جلودارزاده از نمایندگان تهران در مسجد این روستا حضور یافتند و قول تأمین آب شرب این روستا را دادند، اما در حال حاضر فرزند من ۱۰ ساله است و ما هنوز آب شرب نداریم.»

حسنی با بیان اینکه اکنون در روستای اسلام‌آباد خانه‌های چند طبقه ساخته می‌شود، اما روستا از حیث زیرساخت آب، برق، تلفن و گاز با مشکل روبه‌روست، گفت: «بنده از نمایندگان بابت پیگیری وضعیت کارخانه سیمان تشکر می‌کنم، اما واقعیت این است که وقتی مسئولان از این کارخانه می‌روند کارخانه کار خودش را انجام می‌دهد و فیلتر‌ها را شب‌ها از دودکش‌ها برمی‌دارد و از طرفی این کارخانه در پیک مصرف سال از سوخت مازوت استفاده می‌کند که آلودگی‌های بالایی دارد.»

حمایت مضاعف از دانش‌آموزان

جعفری، نماینده کشاورزان روستای اسلام‌آباد گفت: «کشاورزان در روستای اسلام‌آباد برای تأمین آب کشاورزی مورد نیاز خود ساعتی ۸۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. همچنین ما مجبور هستیم نهاده‌های کشاورزی را با قیمت آزاد خریداری کنیم به گونه‌ای که به دلیل عدم دسترسی به بذر دولتی گندم آن را از بازار آزاد خریداری کردیم.»

محمدتقی نوروزی، نماینده فرهنگیان هم گفت: «مدرسه شهید حاج کاظم رستگار در روستای اسلام‌آباد شبیه بیغوله است و نیاز به بازسازی دارد.»

وی با بیان اینکه طبق قانون، تحصیلات در ایران تا مقطع دیپلم رایگان است، اما سرانه مدارس به قدری پایین است که ما مجبور هستیم کاسه گدایی به دست بگیریم و این در حالی است که مردم این منطقه وضعیت مالی مناسبی ندارند، افزود: «۴۶درصد دانش‌آموزان ما جزو اتباع بیگانه هستند و از طرفی اکثر دانش‌آموزان بی‌بضاعت و بدسرپرست بوده و نیازمند حمایت مضاعف هستند و این در شرایطی است که پول سرانه این مدرسه ۶۷۰ هزار تومان است و ما برای خرید یک گالن الکل ۷۵۰ هزار تومان هزینه کردیم.»

نوروزی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در ارائه آموزش مجازی این است که اکثر دانش‌آموزان گوشی هوشمند ندارند، تصریح کرد: «۹۰ درصد دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی ما حضور پیدا نمی‌کنند و ما مجبوریم به آن‌ها نمره بدهیم.»

یوسف خرسند، نماینده صنف تولیدکنندگان نیز گفت: «در این سال‌ها اقتصاد آنقدر تخریب شده که امروز برای جبران عقب‌ماندگی‌ها نیازمند کار جهادی هستیم تا بتوانیم قله‌های اقتصادی را فتح کنیم. ما تا زمانی که به جای درآمد‌های نفتی تولید و صادرات را رونق نبخشیم وضعیت معیشت مردم به همین شکل خواهد بود. بنا بر تحقیقات بنده در بخش صنعت طی ۱۵ سال گذشته سود از روی تولید برداشته شده و به واسطه‌گری اختصاص یافته است و این در حالی است که تا تولید سود نکند اشتغال و تکنولوژی ایجاد نمی‌شود به هر روی ما باید سود را به تولید برگردانیم.»

خرسند گفت: «قبل از انقلاب ۱۵درصد سود متعلق به تولیدکننده بود، ولی در حاضر تولید اصلاً سودی ندارد و قوانینی هم که وضع شده‌اند تولید را ذبح کرده‌اند با این وجود باید برای نجات صنعت نوآوری داشته باشیم و این مهم مستلزم این است که صنعت و دانشگاه به هم گره بخورند.»

شهیدی که صنعت و دانشگاه را گره زد

خرسند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید فخری‌زاده تصریح کرد: «شهید فخری‌زاده توانست صنعت و دانشگاه را به هم پیوند دهد.»

این تولیدکننده اظهار کرد: «از حدفاصل شهرری تا گرمسار ۱۰ هزار واحد صنعتی وجود دارد، اما این واحد‌ها در حال فرسوده شدن هستند، بنابراین باید یک برنامه راهبردی تهیه شود تا در حوزه صنعت نیز بتوانیم مانند صنعت نظامی تحول ایجاد کنیم.»

باقری، نماینده کارگران روستای اسلام‌آباد نیز گفت: «دغدغه ما حمایت از کارگران در کارگاه‌هاست، چون امروز به دلیل مقررات زدایی و قانون زدایی طی سال‌های گذشته نمی‌توانیم از نیروی کار صیانت و حمایت کنیم. متأسفانه عقد قرارداد‌های موقت و تأیید این قرارداد‌ها توسط دیوان عدالت اداری باعث شده است بنیان‌های اشتغال در کشور از بین برود.»

باقری با اشاره به محرومیت کارگران پروژه‌ای از بیمه بیکاری تصریح کرد: «این محرومیت موجب شده تا در دوران شیوع کرونا تأمین اجتماعی نتواند از بیکاران حمایت کند.» وی افزود: «درخواست ما از نمایندگان مجلس این است که جلسات شورای عالی کار برگزار شود، چراکه از نظر ما کسانی که این جلسات را برگزار نمی‌کنند مخل جامعه هستند نه کارگرانی که خواستار بازنگری در دستمزد‌ها هستند.»

نماینده کارگران روستای اسلام‌آباد خاطرنشان کرد: «وجود پیمانکاران تأمین نیروی بنیاد‌های اشتغال را در کشور هدف قرار داده و ما واقعاً نمی‌دانیم که نقش این پیمانکاران، چیست؟! به هر حال پیمانکاران باعث می‌شوند که کارگران سخت و زیان آور به حق و حقوق خود نرسند.»

گفتنی است سیدنظام‌الدین موسوی، احمد نادری، زهره سادات لاجوردی، علی خضریان، اقبال شاکری و آزادیخواه از جمله نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار