کد خبر: 1030853
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
شاهرودی‌ها می‌گویند می‌خواهیم استاندار شخصاً وارد عمل شود و برای پاسخگویی به شهروندان، علت این کار را روشن کند. چه نیازی بود تا این همه درخت یک شبه قلع و قمع شود و اگر شهردار واقعاً نسبت به شهر و داشته‌هایش بی‌تفاوت است، چطور می‌شود برای انجام امور دیگر به ایشان اعتماد کرد!
زيبا احمدی
سرویس ایران جوان آنلاین: شاهرود یکی از شهر‌های بزرگ شمال‌شرقی ایران در استان سمنان به شمار می‌آید. شهری زیبا که به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش بسیار مورد توجه است. شاهرود به سبب اینکه در حدفاصل کویر و جنگل‌های شمال ایران واقع شده از طبیعت بسیار منحصر‌به فردی برخوردار است، به‌طوری که اگر از شاهرود به فاصلۀ ۳۰ دقیقه به سمت جنوب حرکت کنید، به کویر‌های وسیع طرود و نخلستان‌های آن می‌رسید و همچنین به فاصلۀ ۳۰ دقیقه از شاهرود به سمت شمال می‌توان به طبیعت جنگلی شبیه طبیعت گیلان و مازندران رسید. به همین خاطر این شهر بسیار مسافرپذیر بوده و حراست از طبیعت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این اوصاف طی روز‌های اخیر قطع درختان محدوده شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی توسط شهردار شاهرود نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است که موجب شده تا شاهرودی‌ها برای جلوگیری از ادامه این روند از مسئولان دولتی کمک بخواهند.

شاهرود یکی از شهر‌های به اصطلاح چهار فصل و خوش آب و هوای ایران است. آب و هوای این شهر به نسبت پستی و بلندی و نزدیکی به کویر نمک و رشته کوه البرز متغیر می‌باشد و به دو منطقه تقسیم می‌شود. قسمت مرکزی شامل شاهرود و دهستان‌های حومه، دهملا معتدل و قسمت‌جنوبی مانند طرود، بیارجمند و خوارتوران گرم معتدل است. این شهر حدفاصل کویر و جنگل‌های شمال ایران واقع شده و با نیم ساعت حرکت به سمت جنوب می‌توان به کویر‌های وسیع طرود و نخلستان‌های آن رسید که مردمانش از راه شترداری ارتزاق می‌کنند و با نیم ساعت حرکت به سمت شمال به طبیعت جنگلی زیبا پای می‌گذاریم. حالا این شهر که باید مثل یک الماس محافظت شود، از طرف مسئولان خودش مورد بی‌مهری قرار گرفته و زخم‌هایی بر تنش ایجاد شده است.

شهرداران متخلف صلاحیت ماندن ندارند

چند روزی بود که اخباری در مورد قطع درختان در گوشه و کنار این شهر به گوش می‌رسید و طی تماس‌های شهروندان مشخص شد شهرداری شاهرود اقدام به قطع صد‌ها درخت در محیط فضای محدوده شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی کرده است. با حضور خبرنگار «جوان» در این منطقه مشخص شد متأسفانه صد‌ها درخت که به عنوان مجرای تنفسی و برای تصفیه هوای منطقه جنوبی شهر شاهرود و شهرک‌های اطراف محدوده مذکور به شمار می‌آمدند، همگی قطع شده بودند. این اتفاق در شرایطی رقم خورده بود که استاندار سمنان در تاریخ سیزدهم آذرماه سال‌جاری اعلام کرده بود اگر یکی از شهرداران اقدام به قطع درخت در هر یک از شهر‌های استان سمنان کند، صلاحیت ماندن در محل کار خود را ندارد!

علیرضا آشناگر که در دیداری ویدئو کنفرانس با شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر بسطام سخن می‌گفت، خطاب به شهرداران استان گفته بود: «تعرض احتمالی به فضای سبز و قطع درختان خیانت بزرگ و غیرقابل انکار شهرداری‌ها به مردم است و اگر شهرداری اقدام به قطع درخت در هر یک از شهر‌های استان سمنان کند، صلاحیت ماندن در محل کار خود را ندارد و به طور حتم براساس قانون باید با این مقام مسئول برخورد شود.» در همان روز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز از طریق ویدئو کنفرانس تأکید کرد: «قطع درخت در مناطق شهری استان باید جزو خطوط قرمز شهرداری‌ها باشد و به طور مستمر در ارتباط با حفظ پوشش گیاهی شهر‌ها نظارت صورت گیرد.»

حال با توجه به سخنان استاندار سمنان خطاب به شهرداران و تأکیدات معاونش در رابطه با خطوط قرمز، باید دید شهردار شاهرود با استناد به کدام دلیل قانونی دست به چنین کاری زده است.

قطع درختان برای فروش زمین

شاهرودی‌ها می‌گویند می‌خواهیم استاندار شخصاً وارد عمل شود و برای پاسخگویی به شهروندان، علت این کار را روشن کند. چه نیازی بود تا این همه درخت یک شبه قلع و قمع شود و اگر شهردار واقعاً نسبت به شهر و داشته‌هایش بی‌تفاوت است، چطور می‌شود برای انجام امور دیگر به ایشان اعتماد کرد!

در همین رابطه مددی عضو سابق شورای اسلامی شهر شاهرود با بیان اینکه نباید از چنین اقدامی که برای جبران آن به سال‌ها وقت نیاز است به راحتی گذشت، می‌گوید: «متأسفانه طی روز‌های اخیر و به دستور شهردار شاهرود و عوامل شهرداری و با همکاری مسئول املاک و حقوقی شهرداری و معاونت حوزه مربوطه (خدمات شهری - فضای سبز) و دیگر عوامل دخیل اتفاقاتی افتاده که قابل گذشت نیست.» وی ادامه می‌دهد: «در تخریب چراغ‌های روشنایی و قطع صد‌ها درخت تنومند با عمر تقریبی حدود۵۰ تا ۶۰ سال که فضای سبز و ریه‌های تنفسی شهر به شمار آمده و زیبایی فزآینده‌ای به این محیط داده بودند، کدام دستور یا قانون وجود داشته؟»

مددی تصریح می‌کند: «بنظر می‌رسد جهت تأمین مالی پروژه‌های ناکارآمدی همچون پل تقاطع غیر همسطح بلوار علامه مجلسی که کمترین تأثیری در رفع معضل ترافیکی شهر داشت، دارایی‌های شهرداری شاهرود در این واپسین روز‌های عمر شهردار و شورای شهر به این نتیجه رسیده‌اند با فروش املاک محدوده زغال سنگ البرز شرقی کاری کنند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به قطع درختان زدند.» حال باید منتظر بود و دید مسئولان بالا دستی چه واکنشی به این اقدام شهردار نشان خواهند داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار