کد خبر: 1030666
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
تصمیمات هیئت اجرایی IOC برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس
تغییرات ایجاد شده در برخی رشــته‌های بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به ضرر ورزش ایران است. نشست اخیر هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در حالی برگزار شد که خروجی این نشست برای وزنه‌برداری و کاراته مثبت نبوده و در عوض چهار رشته جدید از جمله سنگ‌نوردی، اسکیت بورد و موج‌سواری به جمع رشته‌های المپیکی اضافه شدند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تصمیمات جدید اتخاذ شده حاکی از این است که هیئت اجرایی IOC فعالیت همه رشته‌ها را با حساسیت زیاد زیر نظر دارد. کاهش اوزان وزنه‌برداری نمونه‌ای از این حساسیت است. وزنه‌برداری از جمله رشته‌هایی است که به شدت با پدیده شوم دوپینگ دست به گریبان است تا جایی که هنوز پرونده دوپینگی‌های المپیک لندن بسته نشده. افزایش روزافزون تعداد دوپینگی‌ها در وزنه‌برداری در حالی است که فدراسیون جهانی این رشته هم خود با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می‌کند، به همین خاطر کمیته بین‌المللی به کاهش اوزان وزنه‌برداری از هفت وزن به پنج وزن رأی داد. به این ترتیب وزنه‌برداری که در المپیک توکیو ۱۹۶ سهمیه در مجموع بخش مردان و زنان دارد، در المپیک پاریس این تعداد به ۱۲۰ سهمیه کاهش پیدا خواهد کرد، البته با توجه به اختلافات داخلی و حواشی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری احتمال حذف کامل این رشته از المپیک نیز وجود داشت. متأسفانه تیم‌هایی، چون ایران باید چوب بی‌خیالی کشور‌هایی را بخورند که نظارت کافی روی وزنه‌برداران خود در بحث دوپینگ ندارند. وزنه‌برداری یکی از رشته‌هایی است که کاروان ورزش ایران همواره حساب ویژه‌ای روی مدال‌های آن باز می‌کند و کاهش اوزان به ضرر ما تمام خواهد شد.

خوشبختانه کشتی، تکواندو و جودو از تغییرات احتمالی قسر در رفته‌اند. در المپیک پاریس کشتی آزاد و فرنگی هر کدام در شش وزن برگزار خواهند شد. تکواندوکاران در بخش مردان و زنان هر کدام چهار سهمیه دارند و در جودو نیز هفت وزن برای مردان و هفت وزن برای زنان در نظر گرفته شده ولی شرایط کاراته کاملاً متفاوت است؛ اضافه شدن کاراته به یکی از رشته‌های المپیک توکیو موجی از خوشحالی را برای کاراته‌کاران کشورمان به همراه داشت. ملی‌پوشان در کاراته طی سال‌های گذشته قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کرده و قدرت خود را به رخ حریفان کشیده‌اند. کنار زدن مدعیان اصلی این رشته امید‌ها را برای گرفتن مدال المپیک بالا برده و در بازی‌های توکیو فعلاً دو سهمیه در بخش مردان و دو سهمیه در بخش زنان برای کشورمان قطعی شده است، با این حال همانطور که چند سال پیش نیز اعلام شده بود، توکیو اولین و آخرین دوره المپیک است که کاراته در آن حضور دارد. مسئولان اجرایی IOC متأسفانه حاضر نشدند به این رشته رزمی اجازه حضور در پاریس ۲۰۲۴ را بدهند، البته گویا مسئولان فدراسیون جهانی کاراته نیز به این مسئله اعتراض کرده‌اند ولی اعتراض‌شان تأثیری در نظر هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی نداشت.

از آنجا که ژاپن مهد کاراته است و سایر کشور‌های آسیایی نیز روی مدال‌های این رشته حساب کرده‌اند، قرار است آسیایی‌ها به تصمیم IOC اعتراض کنند. صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان دیروز در گفتگو با رادیو به این مسئله اشاره کرد و گفت: «در جلسه هیئت اجرایی IOC که در لوزان برگزار شد، رشته‌های جدیدی برای پاریس ۲۰۲۴ انتخاب شدند. تغییراتی هم در سایر رشته‌ها ایجاد شده است که مهم‌ترین موضوع برای ما حذف کاراته بود، البته این رشته قبلاً در المپیک نبود و در توکیو هم به خاطر درخواست ژاپنی‌ها به عنوان میزبان اضافه شده بود. قطعاً فدراسیون جهانی کاراته تلاش می‌کند در تصمیم اتخاذ شده تغییری ایجاد کند و ما هم تلاش خود را خواهیم داشت. فرصت برای چانه‌زنی وجود دارد که بتوانیم کاراته را در المپیک احیا کنیم. در برخی رشته‌های دیگر هم تغییرات جدی ایجاد شده، چون سیاست IOC برابری تعداد زنان و مردان ورزشکار در المپیک پاریس است.» صالحی‌امیری در خصوص نشست شورای المپیک آسیا گفت: «روز دوشنبه هفته آتی شورای المپیک آسیا نشستی را با تمامی اعضا خواهد داشت. من به همراه نصرالله سجادی و پیمان فخری راهی مسقط عمان می‌شویم. آنجا به عنوان اعتراض و برای بازگشت کاراته به المپیک بحث می‌کنم. بنا دارم با مسئولان ژاپنی هم در این خصوص صحبت کنم. اگر بتوانیم از سوی شورای المپیک آسیا بیانیه‌ای در این خصوص صادر کنیم، اتفاق خوبی است. به هر حال کشور‌های آسیایی یک‌چهارم از IOC هستند و اعتراضشان تأثیرگذار است. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد، اما برای بازگرداندن کاراته نمی‌توانیم وعده‌ای بدهیم.»

در حالی که تیروکمان از تیغ تغییرات در امان ماند، اما تیراندازی دو تغییر را تجربه خواهد کرد؛ اضافه شدن ماده میکس اسکیت و حذف ماده ۵۰ متر تفنگ و تپانچه مردان. در رشته بوکس نیز اوزان مردان از هشت به هفت وزن خواهد رسید. فدراسیون جهانی بوکس هم شرایطی مشابه وزنه‌برداری دارد و مدتی است از سوی کمیته بین‌المللی به حالت تعلیق درآمده است. در رشته ژیمناستیک با اینکه سهمیه‌هایش از ۳۲۴ به ۳۱۸ کاهش یافته، اما اینچه درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک کشورمان درگفت‌وگو با فارس این تغییرات را ناچیز خواند و گفت: «در رشته ژیمناستیک سهمیه گرفتن بسیار مهم است چراکه ما هیچ وقت از طریق سهمیه به المپیک نرفته‌ایم و حضورمان در این بازی‌ها بدون سهمیه بوده است. سهمیه‌های کاهش پیدا کرده مربوط به سهمیه میزبان و همینطور وایلد کارت بود. اگر قرار بود روزی ما از طریق وایلد کارت ژیمناستیک به المپیک اعزام شویم، با توجه به اینکه وایلد کارت حذف شده است، این اتفاق نخواهد افتاد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار