کد خبر: 1030248
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
کرونا موهبتی برای امائونل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بود که نمی‌دانست چطور آتش اعتراضات ادامه‌دار جلیقه‌زرد‌ها را بخواباند. حتی حرکت افراط‌گرایان در بریدن سر یک معلم هتاک به اسلام نتوانست از ماکرونی که تمام قد پشت حمایت از توهین‌کنندگان به پیامبر اسلام ایستاده بود، قهرمان ملی بسازد. حالا دولت او در پی اجرای قانونی به نام حفاظت از اعضای پلیس است که در واقع نوعی پوشش برای تبعیض نژادی سازمان یافته علیه رنگین‌پوستان و اقلیت‌های مذهبی در سازمان‌های امنیتی این کشور است و به نظر می‌رسد رؤیای ماکرون به جای آنکه برای پاریس امنیت و برای خودش محبوبیت بیاورد، پایتخت فرانسه را به صحنه اعتراضات طرفداران آزادی‌های مدنی تبدیل کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تظاهرات هزاران نفری مردم فرانسه در پاریس علیه پیش‌نویس لایحه امنیتی این کشور به خشونت کشیده شد و در حالی که گروهی از معترضان خودرو‌ها را به آتش کشیدند، شیشه‌های فروشگاه‌ها و ساختمان‌های اطراف را خرد کردند، نیرو‌های پلیس نیز با گاز اشک‌آور پاسخ دادند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، هزاران نفر از معترضان فرانسوی روز شنبه از متروی پاریس در حاشیه شمال شرقی پایتخت فرانسه راهپیمایی اعتراضی خود را آغاز کردند و به سمت میدان «پلاس دولا ریپابلیک» در مرکز شهر پاریس حرکت کردند.

معترضان فرانسوی با برگزاری راهپیمایی در تلاش برای ابراز نارضایتی خود به خشونت پلیس و طرح‌های سیاست امنیتی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بودند. طبق گزارش راشاتودی، معترضان پارچه نوشته‌هایی را با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «فرانسه، سرزمین حقوق پلیس‌ها» و «انصراف از قانون امنیتی.»

در حالی که راهپیمایی‌های اعتراضی در پاریس در ابتدا به صورت مسالمت‌آمیز و آرام برگزار شده بود، پس از مدتی به خشونت کشیده شد و گروه‌هایی از معترضان سیاهپوش که صورت‌های خود را پوشانده بودند، شروع به شکستن شیشه‌ها و آتش زدن خودرو‌ها کردند و خیلی زود خیابان‌های شرق پاریس به صحنه آشوب تبدیل شد و معترضان شروع به ایجاد موانع و آتش زدن آن کردند.

معترضان شعار‌هایی علیه رفتار‌های خشونت آمیز پلیس فرانسه سرمی دادند و فریاد می‌زدند: «همه از پلیس نفرت دارند» و «ضدسرمایه‌داران.»

تصاویری که از اعتراضات روز و شب گذشته در پاریس منتشر شده، برخی را در حالی نشان می‌دهد که در حال شکستن شیشه‌های چندین ساختمان از جمله یک سوپرمارکت، یک آژانس املاک و مستغلات، یک بانک و سوزاندن خودرو‌ها از جمله یک کامیونت هستند. از طرف دیگر تصاویر ویدئویی منتشر شده است که برخی را در حال خسارت وارد آوردن به دوربین‌های مداربسته در امتداد مسیر و پرتاب مواد آتش‌زا و مواد منفجره به سمت نیرو‌های پلیس نشان می‌دهد.

در مقابل، نیرو‌های امنیتی فرانسه نیز با گاز اشک‌آور به سمت معترضان حمله کردند و با توسل به زور تلاش می‌کردند جمعیت معترضان را متفرق کنند. تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خیابان‌های پاریس را در دود غلیظ و آتش نمایش می‌دهد و خودرو‌هایی در سطح خیابان‌ها دیده می‌شوند که کاملاً در آتش سوخته و چیزی جز یک لاشه از آن‌ها باقی نمانده است

«ژرارد دارمنین» وزیر کشور فرانسه نیز بازداشت ۲۲ نفر در جریان اعتراضات روز شنبه در پاریس را تأیید کرد و از نیرو‌های امنیتی برای آنچه که شجاعت در مقابل «افراد بسیار خشن» توصیف کرد، قدردانی و تشکر کرد. بر اساس گزارش راشاتودی، بیش از ۹۰ تجمع اعتراضی روز شنبه در سراسر فرانسه از جمله شهر‌های بزرگی جون «مارسی»، «لیون» و «رنز» برگزار شد که اکثر آن‌ها آرام و مسالمت‌آمیز بود.

دولت فرانسه درصدد است با لایحه امنیتی، ابزار‌های نظارتی دولت را افزایش داده و حق انتشار تصاویر نیرو‌های پلیس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را محدود کند. لایحه فوق بخشی از اقدامات ماکرون برای تشدید قوانین قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است و مدعی است که محافظت از نیرو‌های پلیس در مقابل نفرت پراکنی‌های اینترنتی باید تقویت شود، اما معترضان فرانسوی تأکید دارند که دولت فرانسه درصدد محدود کردن آزادی‌های مدنی است. فدراسیون اتحادیه‌های کارگری فرانسه در حمایت از حقوق کارگران و عدالت اجتماعی در حال مبارزه علیه این قانون امنیتی هستند.

ماده جنجالی ۲۴ این لایحه، انتشار تصاویر مأموران پلیس را غیرقانونی اعلام می‌کند و مجازات یک سال حبس یا جریمه ۴۵ هزار یورویی برای متهمان درنظر گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار