کد خبر: 1030095
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
طباطبایی‌نژاد: اگر در روز‌های پیش‌رو وضعیت سلامت رو به بهبود برود، اولین گزینه این است که آثار برای مخاطبان اولویت اول (اهالی سینما و رسانه) و در اولویت دوم برای مخاطبان به شیوه ۵۰‌درصدی به نمایش درآید
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سخنان سیدمهدی طباطبایی‌نژاد درباره برگزاری آنلاین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حکایت از آن دارد که این رویداد به بهانه بیماری کرونا به طور کامل به شکل مجازی برگزار می‌شود و به صورت عادی و دست‌کم امسال اثرگذار‌ی آن نیز به حداقل خود می‌رسد.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره فیلم فجر در ابتدای سخنان خود با درود به مقام شهدای اسلام و شهید محسن فخری‌زاده و گرامیداشت یاد درگذشتگان سینمای ایران در سال جاری گفت: به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا رویداد‌های سینمایی در دنیا با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شد. ستاد برپایی جشنواره فیلم فجر نیز رایزنی‌های مختلفی را در این زمینه با کارشناسان سینما و فعالان حوزه سلامت برپا کرد. او در ادامه گفت: جلسات مختلفی برپا شد و از تعطیلی جشنواره تا تعویق آن به بهار ۱۴۰۰ و شکل ها‌ی دیگری مورد نظر بود و گزینه‌هایی را پیش‌روی ما قرار داد. دبیر جشنواره افزود: با شیوع کرونا جشنواره‌ها در دنیا شیوه‌های مختلفی را برگزیدند. برخی جشنواره‌ها آنلاین برگزار شدند. جشنواره فیلم کودک در ایران به شیوه آنلاین و فیزیکی برگزار شد، اما انتخاب شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر دشوار بود. طباطبایی‌نژاد گفت: ساده‌ترین تصمیم تعطیلی این رویداد بود، اما نمی‌دانستیم که آیا این بهترین تصمیم است یا نه. جمع‌بندی‌های متعدد ما با اهالی سینما در شورای سیاستگذاری ما را به دو رویکرد رساند؛ در وهله اول برپایی جشنواره فقط برای داوران جشنواره است، یعنی جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و داوران در بخش‌های مختلف فیلم‌ها را خواهند دید. اگر در روز‌های پیش‌رو وضعیت سلامت رو به بهبود برود، اولین گزینه این است که آثار کاندیدای هیئت داوران از جمع فیلم‌های رسیده در بخش‌های گوناگون برای مخاطبان اولویت اول (اهالی سینما و رسانه) و در اولویت دوم برای مخاطبان به شیوه ۵۰ درصدی به نمایش درآید. سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در ادامه این نشست با اشاره به ویژگی‌های این دوره جشنواره بر اساس فراخوان جشنواره به حضور فیلم‌های اول فیلمسازان در بخش سودای سیمرغ اشاره کرد و گفت: بر اساس فراخوان، هیئت داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلم‌های حرفه‌ای و فیلم اول کارگردانان را در همه بخش‌ها مورد داوری قرار می‌دهد. او همچنین اظهار داشت: در این دوره هیئت داوران این بخش از میان فیلم‌های مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد. همچنین هیئت داوران بخش فیلم‌های کوتاه از میان فیلم‌های کوتاه حائز شرایط (۳ تا ۱۵ دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.

امکان اکران آنلاین فیلم‌ها نیست

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه امکان اکران آنلاین فیلم‌های جشنواره وجود ندارد، گفت: برای فیلم‌های سینمایی نمایش آنلاین حداقل در وضع موجود شکل ناممکنی است. او در ادامه افزود: اگر شرایط نمایش فیلم برای اهالی رسانه فراهم شود این کار در برج میلاد انجام می‌شود. از ۲۵ دی‌ماه داوری ما شروع خواهد شد و تا ۱۲ بهمن‌ماه کاندیدا‌ها حداقل برای خود ما مشخص است که در صورت مهیا بودن شرایط برای تنظیم جدول نمایش اقدام می‌شود. دبیر جشنواره درباره گله‌مندی مستندساز‌ها از نبود هیئت انتخاب گفت: من خودم از سینمای مستند آمدم و بیش از هرکس دیگری مدافع آن هستم، ولی دوستان شرایط را در نظر بگیرند که جشنواره امسال در هیچ بخشی هیئت انتخاب ندارد. منطقی نبود که برای آثار مستند هیئت انتخاب بگذاریم. در این روز‌هایی که این تصمیم را گرفتیم از دوستان پرسیدم که آیا فیلم مستند بلندی بوده که به جشنواره حقیقت ارائه نشده باشد و احتمال دریافت سیمرغ فجر را داشته باشد که پاسخ منفی گرفتم. من به دوستان مستندساز حق می‌دهم که بخواهند بهتر دیده شوند. جشنواره فیلم فجر بالاترین جایزه سینمای ایران را به آثار مستند می‌دهد و طبیعی است به فیلمی اعطا کند که در رقابت آثار در جشنواره سینماحقیقت حاضر باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار