کد خبر: 1029750
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
معاون صداوسیما در گفتگو با «جوان»:
فعلاً اولویت‌های رسانه ملی HD شدن شبکه‌های سراسری است. در مورد شبکه‌های استانی مشکل اصلی تأمین منابع است. HD شدن شبکه‌های سراسری با حداکثر صرفه‌جویی و حداقل هزینه انجام شده است
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: نهمین روز از آذرماه که در تقویم یک دهه اخیر رند‌ترین روز بود، همزمان شد با تغییر کیفیت چند شبکه تلویزیونی و آغاز پخش HD تصاویر در ۱۳ شبکه که در نوع خود اتفاقی تاریخی در صداوسیما به شمار می‌آید؛ اتفاقی مهم که در شرایط تحریمی رخ داده است. رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی در گفتگو با «جوان» درباره این رخداد توضیحاتی داده است.

چه شد که بعد از چند سال از HD شدن چند شبکه محدود، صداوسیما این حجم از شبکه را HD کرد؟

HD شدن، یک فرآیند محوری و راهبردی در هر سازمان برودکست در سراسر جهان است. در اکثر سازمان‌های رسانه‌ای HD شدن یک یا دو شبکه محدودیت زیادی در پی ندارد، اما تغییر کیفیت تصاویر در این حجم نیازمند تأمین منابع و تربیت نیروی متخصص است.

چرا این فرآیند اینقدر به طول انجامید؟

در این فرآیند سیستم استاندارد «SD»، به صورت کلی با تجهیزات «HD» جایگزین می‌شود و هیچ کدام از تجهیزات قبلی در سیستم جدید کارایی ندارد و قابل بهره‌برداری نیست. در اصل ما بیش از ۱۰ شبکه جدید را از ابتدا راه‌اندازی کردیم. بعضی‌ها شاید فکر کنند که تغییر کیفیت از «SD» به «HD» صرفاً جا‌به‌جایی چند قطعه و تجهیزات است، در حالی که ما یک شبکه فعال را همزمان با پخش و فعالیت، تغییر دادیم، یعنی زمانی که عوامل شبکه در حال کار بودند و استودیو‌ها فعال بود، تکنیسین‌ها در حال تغییر تجهیزات بودند. با تصمیمی که گرفته شد و کاری که به ثمر رسید، استاندارد تصاویر حداقل تا ۱۰ سال آینده پاسخگوی نیازهاست.

تحریم‌ها چقدر در این کار مشکل‌ساز بودند؟ چه میزان کار انجام شده محصول فناوری ایرانی است؟

بالاخره بخشی از تجهیزات مانند دوربین‌ها یا میکسر‌ها و پایانه‌های دیجیتال خارجی است، ما حتی برای خرید تجهیزات و انتقال پول با مشکل تحریم روبه‌رو بودیم ولی خوشبختانه در سال‌های اخیر به واسطه پیشرفت‌های زیادی که در عرصه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشته‌ایم توانستیم با کمترین هزینه بخش‌های زیادی از تجهیزات را در داخل تأمین کنیم. این اتفاق در مدت کوتاهی و در شرایط تحریم رخ داد و می‌توان گفت با این حجم از HD شدن شبکه‌های تلویزیونی تحریم‌کنندگان ایران شگفت‌زده شده‌اند.

در منطقه آیا کشوری هست که در این حد شبکه HD راه‌اندازی کرده باشد؟

در این حد که خیر و اصلاً کار صداوسیما با دیگر کشور‌های همسایه قابل مقایسه نیست. بخش بزرگی از پخش ما در ایران بر اساس فرستنده‌های زمینی است، در حالی که کشور‌های همسایه فرستنده‌های ماهواره‌ای دارند. HD شدن شبکه‌ها در ایران با تغییر فرستنده‌های زمینی انجام شده است. اگر این کار با فرستنده ماهواره‌ای انجام می‌شد برای ما خیلی آسان‌تر بود.

بعضی از شبکه‌های مهم تلویزیون HD نشدند، معیار انتخاب شبکه‌ها برای تغییر کیفیت چه بود؟

۱۴ شبکه در این بسته HD شده‌اند که شامل ۱۳ شبکه داخلی و شبکه «العالم» است که در ماهواره پخش می‌شود. اولویت ما در شبکه‌های داخلی HD شدن شبکه‌های پربیننده بود؛ شبکه‌های یک، ۳، خبر، نسیم و دیگر شبکه‌های پربیننده.

مثلاً شبکه ۲ که شبکه سراسری است چرا کیفیتش تغییر نکرد؟

HD شدن شبکه ۲ در دستور کار است، ولی یکی از سخت‌ترین شبکه‌هاست. می‌شود گفت به غیر از شبکه ۲ همه شبکه‌هایی را که شرایط سختی برای HD شدن داشتند، تغییر داده‌ایم. شبکه ۲ هم به خاطر استودیو‌های زیادی که دارد، نیازمند تأمین منابع و تجهیزات است که ان‌شاءالله تا سال آینده و در نوبت بعدی HD شدن این شبکه نیز به جمع HD‌ها خواهد پیوست.

شبکه‌های استانی چه زمانی HD می‌شوند؟

فعلاً اولویت‌های رسانه ملی HD شدن شبکه‌های سراسری است. در مورد شبکه‌های استانی مشکل اصلی تأمین منابع است. HD شدن شبکه‌های سراسری با حداکثر صرفه‌جویی و حداقل هزینه انجام شده است، اکنون چه در بخش منابع و چه در بخش تجهیزات نیازمند تخصیص اعتبار هستیم. امیدوارم دولت به این کار کمک کند.

شبکه «فراتر» هم به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، اما کمتر شناخته شده!

شبکه فراتر با کیفیت «اولترا HD» یا همان «۴k» پخش می‌شود و اولین شبکه فارسی‌زبان در جهان است که دارای کیفیت «۴k» است. تعداد شبکه‌های «۴k» در سراسر جهان بسیار محدود است و شبکه‌های موجود هم غالباً برای موضوعات خاص ایجاد شده‌اند. شبکه «فراتر» کاملاً بر اساس زیرساخت‌های بومی راه‌اندازی شده است. شبکه «فراتر» اکنون در تهران و برخی از مراکز استان‌ها روی کانال ۵۴ یا بالاتر از ۵۰ قابل دریافت است.

درباره فرق تصویر ۴k با کیفیت فعلی تصویر تلویزیون احتمالاً مردم اطلاع دقیقی نداشته باشند، این فرق را توضیح می‌دهید؟

کیفیت تصویر ۴k چهار برابر HD است و HD کیفیتش چهار برابر کیفیت «SD» است، این یعنی کیفیت تصاویر این شبکه بین ۱۲ تا ۱۶ برابر کیفیت تصویری است که شبکه‌های معمولی تلویزیون دارند. خیلی‌ها فکر می‌کردند که راه‌اندازی چنین شبکه‌ای برای صداوسیما خیلی زود است. با یکی از مدیران شرکت‌های داخلی که صحبت می‌کردم می‌گفت «تصور نمی‌کردم تا ۱۰ سال آینده شبکه ۴k در ایران داشته باشیم.» ارزش راه‌اندازی شبکه فراتر در این است که حداقل برای تولید محتوا از اکنون به فکر آینده خواهیم بود که کیفیت تولیدات را بر اساس ۴k انجام خواهیم داد تا در آینده از نظر تأمین محتوای ایرانی با مشکل روبه‌رو نشویم.

مردم چطور می‌توانند تصاویر HD را دریافت کنند؟

در این چند روزه بعضی‌ها درباره رعایت نشدن «عدالت رسانه‌ای» سخن گفته‌اند. این توضیح لازم را باید بدهم که اگر می‌خواستیم با همان شرایط قبل کیفیت تصاویر را افزایش دهیم، حداکثر سه یا چهار شبکه HD می‌شد و مردم نمی‌توانستند باقی شبکه‌ها را دریافت کنند. در جلسه‌ای که با رئیس سازمان داشتیم قرار بر این شد که تمامی شبکه‌ها در بسته‌ای به صورت SD در اختیار همه قرار گیرد. آن‌هایی هم که کیفیت تصویر بالاتر را می‌خواهند صرفاً با تغییر ست‌آپ‌باکس بتوانند تصویر HD ببینند.

ست‌آپ‌باکس باید چه ویژگی‌ای داشته باشد که توانایی دریافت HD را داشته باشد، آیا نیازی به تغییر تلویزیون است؟

گیرنده‌های ست‌آپ‌باکس باید دارای کد HEVC باشند که با استاندارد H. ۲۶۵ شناخته می‌شود. معمولاً ست‌آپ‌باکس‌هایی که بعد از سال ۲۰۱۶ تولید شده‌اند این استاندارد را دارند و فعال است. بعضی‌ها هم استاندارد را دارند، اما فعال نیست و مردم باید از شرکت سازنده درخواست فایل به‌روز‌رسانی را بکنند. از نظر تلویزیون مشکلی برای دریافت HD وجود ندارد، مگر اینکه تلویزیونی خیلی قدیمی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار