کد خبر: 1029581
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
در پی عدم اصلاح بودجه‌های سنواتی به‌رغم تشدید تحریم و کرونا تکیه دولت و شرکت‌های دولتی بر پوشش کسری بودجه از محل استقراض از ارزش پول ملی و آینده فروشی بسیار زیاد شده‌است، حال گویا مقرر است امروز لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که کارشناسان اقتصادی نگران ایجاد بدهی‌های بیشتر برای دولت سیزدهم هستند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: همه ساله لایحه بودجه سال آتی تا نیمه آذرماه از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود و در همین راستا سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تقدیم لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی در روز جاری خبر داد، با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تکیه دولت برای پوشش کسری بودجه به استقراض از ارزش پول ملی و همچنین انتشار اوراق بدهی معروف به آینده فروشی زیاد شده، بودجه سال‌۱۴۰۰ از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ به مجلس تقدیم می‌شود

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به فرا رسیدن زمان تقدیم لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ به مجلس گفت: روز سه‌شنبه طی جلسه‌ای که با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور داشتم، اعلام کرد که دولت امروز (چهارشنبه ۱۲‌آذر ماه) لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

رئیس‌جمهور: بودجه به نفت متکی نخواهد بود

از سوی دیگر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ایجاد نگرانی نسبت به آینده کشور و برهم زدن آرامش روانی مردم را دقیقاً بازی در میدان دشمن خواند و تصریح کرد: اگر چه این سختی‌ها و مشقات در دوره شیوع کرونا مسیر را برای دولت ناهموارتر می‌کرد، اما نسبتاً توانسته این موضوع را نیز خنثی کند و از این نظر همه باید مراقب اقدامات و اظهارات خود باشند که آرامش فضای اقتصادی کشور و امنیت خاطر مردم مورد خدشه قرار نگیرد. در این جلسه مباحث مربوط به نهایی کردن قانون بودجه مطرح شد و رئیس‌جمهور با اشاره به محور‌های اصلی بودجه سال آینده کشور گفت: لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰، راه را برای تحرک کشور به مسیر پیشرفت و توسعه زیرساخت‌ها باز می‌کند. روحانی اظهارداشت: حفظ و تقویت روند توسعه کشور و همزمان حمایت از قشر‌های ضعیف مبنای اصلی تدوین بودجه در سال آینده بوده و با تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری و ریل‌گذاری‌های انجام شده می‌توانیم افق پیش روی اقتصاد کشور و معیشت مردم را روشن‌تر و رو به بهبود ترسیم کنیم. وی افزود: امیدواریم با برطرف شدن برخی تنگناها، مسیر توسعه کشور در سال آینده آهنگ پرشتاب‌تری به خود گیرد. رئیس‌جمهور متکی نبودن به نفت در بودجه سال آینده را از دیگر متغیر‌های مثبت این بودجه برشمرد و گفت: دولت با محاسبات دقیق و با توجه به تجارب به‌دست آمده در فرایند مقابله با تحریم‌های سخت اقتصادی تحمیل شده به کشور، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده که این امر دستاورد بزرگی است.

بودجه به اوراق نفتی وابسته است؟

هر چند رئیس‌جمهوری می‌گوید بودجه سال‌۱۴۰۰ به نفت متکی نخواهد بود، اما براساس پیش‌نویس لایحه بودجه‌۱۴۰۰ منابع بودجه عمومی در سال آینده به حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰‌هزار میلیارد تومان می‌رسد. بخش اعظم افزایش چشمگیر منابع بودجه از محل درآمد فروش اوراق پیش فروش نفت است و سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کرده‌است، ۲۰۵‌هزار میلیارد تومان از این محل محقق شود. دولت در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده‌است که تابستان امسال، پیشنهاد انتشار اوراق مذکور در شورای سران قوا رد شد و کارشناسان و مراکز پژوهشی انتشار این اوراق را پرهزینه‌ترین شیوه جبران کسری بودجه دانستند. کارشناسان با اشاره به وابستگی اوراق پیش فروش نفت به نرخ ارز و قیمت جهانی نفت تأکید دارند با انتشار اوراق مذکور، کشور از چاله کسری بودجه به چاه بحران بدهی سقوط می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار