کد خبر: 1027880
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیش از ۲۰ هزار تن بذر گواهی شده و لیبل‌دار گندم در استان اردبیل توزیع شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، خلیل نیکشاد در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: در مزارع بذری و خوراکی گندم به دلیل وزش تندبادهای گرم با سرعت ۷۶ کیلومتر در ساعت و همچنین تنش حرارتی بالای ۳۶ درجه سانتی‌گراد با استناد و تایید گزارش سازمان هواشناسی استان شرایط نامساعدی از لحاظ ادامه رشد رویشی و زایشی غلات بوجود آمد و تاثیر منفی بر محصولات بویژه گندم وارد کرد که در استحصال محصول گندم تاثیر منفی گذاشت و در کنار آن تهیه بذر خود مصرفی هم کشاورزان با مشکل روبرو شدند. 

وی افزود: در این استان با سه اقلیم سردسیری با مهلت کشت تا ۱۵ مهرماه و اقلیم با عادت رشد بینابین مهلت مدت کشت ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان می‌باشد که تاکنون بیش از ۸۰ درصد در این اقلیم گندم کشت شده و سومین اقلیم مناطق معتدل و گرمسیری است که بیشتر مناطق شمالی را شامل می‌شود که مهلت زمان کشت تا ۱۵ و حتی آخر آذرماه می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: هیچ گونه محدودیت و شتاب‌زدگی در اقلیم‌های مختلف استان وجود ندارد و کشاورزان و گندم‌کاران باید با درایت و آرامش خاطر با تهیه بذر موردنیاز خود مراحل کشت را به اتمام برسانند.

نیکشاد گفت: بنا به توصیه مراکز معتبر تحقیقاتی در کنار تهیه و توزیع بذور گواهی شده و لیبل‌دار و پرورشی و مرغوب ضرورت دارد برای جلوگیری از پسرفت ژنتیکی ارقام گندم این هم از بذور برداشت شده خود در سال بعد به عنوان بذور خود مصرفی استفاده کنند ، به غیر از بذور خود مصرفی استان تا این لحظه بیش از ۲۰ هزار تن بذور گندم آبی و دیم کشت پاییزه در مناطق سردسیری و گرمسیری غیر از بذور خودمصرفی کشاورزان تهیه و توزیع شده است.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های کارشناسی و فنی این سازمان ملزم به تامین و تحویل ۷۰ درصد بذور اصلاح شده و مرغوب به کشاورزان است و مابقی بذور موردنیاز را می‌بایست خود کشاورزان از بذور مرغوبی که در سال‌های گذشته در اختیار آنها قرار داده شده به عنوان بذری برای کشت مورد استفاده قرار دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: کشاورزان باید با همفکری با کارشناسان زراعت و ترویج اصول تهیه بذور اصلاح شده و مرغوب با قوه نامیه بالا را از بذوری که می کارند برای سال آتی ذخیره کنند تا به سهولت در زمان مناسب و بدون تاخیر اقدام که کشت محصول خود کرده و عرصه را برای جولان و حضور دلالان تنگ کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر