کد خبر: 1027697
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
وزیر امور خارجه امریکا که پیش‌تر به صراحت از انتقال قدرت به دولت بعدی دونالد ترامپ سخن گفته بود، در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی ضمن اعلام اینکه دولت کنونی به قانون اساسی پایبند است، گفت که روند انتقال قدرت انجام خواهد شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ همواره بر موضع خود در خودداری از پذیرش شکست در انتخابات سوم نوامبر تأکید دارد و با انتشار پیام‌های متعدد در شبکه اجتماعی توئیتر این را نشان داده است. اما از زمان اعلام نام جو بایدن، رقیب دموکرات وی به عنوان پیروز انتخابات، تاکنون شمار جمهوریخواهانی که پشت ترامپ را خالی کرده‌اند رو به افزایش است و تازه‌ترین اظهار نظر مایک پمپئو در این مورد از پذیرش تلویحی ریاست جمهوری بایدن حکایت دارد.

او در آغاز تور ۱۰ روزه خود برای سفر به هفت کشور، در پاریس با روزنامه فرانسوی فیگارو مصاحبه و تصریح کرد که به قانون اساسی امریکا ایمان کامل دارد و نیازی نیست که هم‌پیمانان امریکا نگران باشند. وی در این خصوص توضیح داد: «من کاملاً اطمینان دارم که طی روز‌ها و هفته‌های آتی مشخص خواهد شد که ما تا چه اندازه به چارچوب قانون اساسی این انتخابات پایبند هستیم. فرایند انتقال قدرت انجام می‌گیرد و تعهدات داخلی و خارجی ما مورد احترام قرار خواهد گرفت.» وزیر خارجه امریکا تلویحاً انتقال قدرت در ماه‌های آینده را تأیید کرد و گفت: «رقبای ما باید بدانند که ما آمادگی داریم، به همکاری ادامه می‌دهیم، ما تا ماه ژانویه کار می‌کنیم و سپس در ۲۰ ژانویه، انتقال قدرت خواهیم داشت، خواه (انتقال قدرت) به دولت ترامپ باشد- دولت دوم ترامپ که امروز درباره آن حرف زدم-یا دولتی به رهبری جو بایدن». این در حالی است که پمپئو هفته گذشته در پاسخ به سؤالی درباره روند انتقال قدرت به بایدن گفته بود: «قدرت با آرامش به دولت دوم ترامپ منتقل خواهد شد.» تغییر موضع پمپئو پس از آن انجام شد که ترامپ نیز در پیام‌های توئیتری تلویحاً پیروزی رقیب دموکرات خود در انتخابات را هرچند با ادعای تقلب پذیرفت و از مواضع سابق خود عقب نشست.

بایدن: ترامپ با تیم انتقالی همکاری کند

بر خلاف ادوار گذشته، تاکنون تیم ترامپ از ارائه گزارش‌های مربوط به امنیت ملی به رئیس‌جمهور منتخب خودداری کرده است. از این رو روز دوشنبه، جو بایدن از ترامپ و دولتش خواست با تیم انتقالی او به ویژه درباره مسائل امنیت ملی و پاندمی کرونا همکاری کند. بایدن به خبرنگاران در ویلمینگتون گفت: «اگر ما هماهنگ نباشیم ممکن است مردم بیشتری جان‌شان را از دست بدهند.»‌در بیانیه‌ای که تیم بایدن روز دو شنبه به همین منظور منتشر کرد، آمده است: «روز سه شنبه ۱۷ نوامبر جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب گزارشی درباره امنیت ملی در ویلمینگتون، ایالت دلاور دریافت خواهد کرد که در بخشی از آن حضور خبرنگاران و عکاسان هم هست. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور منتخب هم حضور خواهد داشت.»

همچنین روز دوشنبه، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا گفت که اینطور به نظر می‌رسد که جو بایدن به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام شود و گفت: «چنانچه بلیت بایدن – هریس پیروز شود، که ظاهراً اکنون اینطور به نظر می‌رسد، من یک گذار بسیار حرفه‌ای در شورای امنیت ملی خواهم داشت. هیچ بحثی در این مورد نیست.»

۵۹ کارشناس ادعای تقلب را رد کردند

پنج شنبه گذشته، شورای دولتی هماهنگی زیرساخت‌های انتخابات متشکل از مقامات ارشد آژانس امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی، کمیسیون کمک به انتخابات و وزرای داخلی و مدیران انتخاباتی ایالت‌ها در سراسر امریکا، در رد ادعا‌های ترامپ در تقلب در انتخابات بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند. بنابر این بیانیه‌: «انتخابات ۲۰۲۰ ایمن‌ترین انتخابات در تاریخ امریکا بوده است. بنا بر این گزارش، احتمال می‌رود برخی از این مقامات به دلیل امتناع از تکرار ادعا‌های رئیس‌جمهور امریکا در هفته‌های آتی اخراج شوند.»

از طرفی دیگر، رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز گزارشی را در واکنش به ادعا‌های ترامپ درباره تقلب منتشر کرده‌اند که بر اساس آن، ۵۹ کارشناس ارشد امنیت انتخابات در امریکا، در نامه‌ای سرگشاده، ادعا‌های ترامپ درباره تقلب در انتخابات را غیرمستند و غیرفنی ارزیابی کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «هر کسی که ادعا کند در انتخابات ایالات متحده تقلب شده، ادعایی غیرعادی را مطرح کرده است؛ ادعایی که باید با مدارک قانع‌کننده و قابل تأیید پشتیبانی شود. در نبود شواهد، فقط حدس و گمان است. بر اساس دانش ما، هیچ مدرک معتبری ارائه نشده که نشان دهد نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ در هیچ ایالتی از طریق فنی تغییر داده شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار