کد خبر: 1027544
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم طرح «تجمیع وام‌های دانشجویی» را در سال تحصیلی آینده پیگیری می‌کند که با اجرای این طرح، تعداد وام‌های دانشجویی کاهش و در مقابل مبلغ وام‌ها افزایش می‌یابد.
سرویس جامعه جوان آنلاین:  در ترم تحصیلی جاری که با شیوع ویروس کرونا در کشور همراه شد، صندوق رفاه دانشجویان تسهیلات بیشتری را برای دانشجویان در نظر گرفت. براساس این تسهیلات، اعتبارات وام شهریه ۱۰۰ درصد و اعتبارات وام تحصیلی ۵۰ درصد افزایش داده شد تا دانشجویان بیشتری در این ترم بتوانند از وام‌های دانشجویی استفاده کنند، اما این صندوق درصدد است تا حد امکان تسهیلات بیشتری را به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا به دانشجویان ارائه کند.

احتمال افزایش مبلغ وام‌ها

الیاس منیری، معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با فارس، از احتمال افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی در ترم آینده خبر داد.

وی توضیح داد: پیشنهاداتی برای افزایش مبالغ وام‌های دانشجویی در ترم آینده مطرح شده است که در حال بررسی و امکان‌سنجی این پیشنهادات هستیم و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

منیری خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این پیشنهادات نیازمند افزایش اعتبارات است از این رو باید بررسی‌های لازم در این باره انجام گیرد.

از بین همه وام‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشجویان پرداخت می‌کند، چهار وام تحصیلی شهریه، ازدواج، مسکن و ضروری، پر متقاضی‌ترین وام‌ها هستند. وام ضروری، ویژه دانشجویان در شرایط خاص است و یکی از کاربرد‌های آن شرایط ویژه امروز کشور است که متأثر از ویروس کرونا شده است.

کاهش درآمد‌های صندوق با شیوع کرونا

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره با تشریح شرایط مالی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال جاری برای افزایش ارائه خدمات به دانشجویان گفت: امسال ۱۵درصد افزایش بودجه برای صندوق رفاه دانشجویان پیشنهاد شد که در مقابل شرایط ناشی از شیوع کرونا در کشور، اوضاع را دستخوش تغییراتی کرده است.

به گفته وی، بخشی از منابع این صندوق از بودجه دولتی و بخشی از بازپرداخت وام‌های پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال در زمینه تأمین منابع مالی و درآمد‌ها با سختی‌هایی رو‌به‌رو باشیم.

وی یادآور شد: در این شش ماه که از آغاز سال ۹۹ می‌گذرد، درآمد صندوق رفاه دانشجویان نسبت به سه ماهه نخست سال قبل به شدت کاهش یافته است.

وام‌های دانشجویی کمتر و مبلغ وام‌ها بیشتر می‌شود

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فارس گفت: یکی از برنامه‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان با جدیت پیگیری می‌کند، تجمیع وام‌های دانشجویی است که معتقدیم اجرای آن طرح، نتایج مفید و ملموسی در افزایش کیفیت ارائه خدمات به دانشجویان خواهد داشت.

وی تأکید کرد: با اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی به طور کلی، وام‌ها با هم تجمیع می‌شوند و تعداد وام‌ها کمتر و در مقابل مبلغ وام‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اجرای این طرح در سال ۹۸ هم در دستور کار بود که امیدواریم در سال ۹۹ به مرحله عملیاتی برسد.

وی همچنین به تازگی و در جدیدترین اخبار در این باره، برای اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی اظهار امیدواری کرده و گفته است: اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی آینده در دستور کار است و اگر تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید تصویب شود، مبلغ وام‌های دانشجویی افزایش می‌یابد.

کمک به معیشت دانشجویان متأهل در شرایط کرونا

الیاس نوری معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان در پاسخ به این سؤال فارس که به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و متأهل که شغل ثابت نداشته و دچار مشکلات معیشتی شده‌اند آیا پیشنهادی برای کمک به این دانشجویان مطرح شده است، گفت: فعلاً برای کرونا وام مخصوصی در نظر گرفته نشده است، زیرا وام‌هایی که از سوی صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌شود همه دارای مصوبه هیئت امنای صندوق هستند و هیئت امنای صندوق به تازگی جلسه جدیدی نداشته که بخواهد در این باره تصمیم‌گیری کند. اما این نکته قابل توجه است و از آن استقبال می‌کنیم که به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا گستردگی وام‌ها و مبلغ وام‌ها افزایش یابد.

اعتبار ۲ وام دانشجویی افزایش یافت

گفتنی است تاکنون صندوق رفاه دانشجویان مساعدت‌هایی را با دانشجویان به دلیل شیوع ویروس کرونا داشته است که شامل تعویق سه ماهه اقساط وام‌ها و تمدید مهلت ثبت نام وام‌های دانشجویی است. علاوه بر این، به دلیل شرایط خاص کشور، صندوق رفاه دانشجویان برخی وام‌های دانشجویی را در این ترم توسعه داده است.

اخیراً اعتبار دو نوع وام تحصیلی و شهریه برای دانشجویان افزایش یافته است تا جامعه هدف بیشتری از دانشجویان بتوانند از کمک وام در این شرایط ویژه استفاده کنند.

به این ترتیب به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور برای مساعدت با دانشجویان اعتبار دانشگاه‌ها برای اعطای وام شهریه ۱۰۰ درصد و برای وام تحصیلی ۵۰ درصد افزایش یافت؛ دقت داشته باشید این افزایش در مبلغ وام نیست بلکه در تعداد وام‌هاست تا این وام‌ها به دست دانشجویان بیشتری برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار