کد خبر: 1025033
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
‌ مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات و کاندیدای اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان ملی نکاتی را درباره دلایل افول منزلت و مقبولیت اجتماعی جریان اصلاحات بیان کرده است. او گفته که «دلایل انفعال کنونی جریان اصلاح‌طلبی در سال‌های اخیر را با توجه به سابقه تاریخی آن در ایران باید آسیب‌شناسی و علت‌یابی کرد. مشکلات درونی از جمله نداشتن استراتژی مدون، عدم‌انسجام تشکیلاتی و بهره نگرفتن از فرصت‌هایی، چون در دست داشتن دولت اصلاحات یا اکثریت مجلس ششم و شورا‌های شهر، بدون آنکه رابطه‌ای عمیق و نهادمند با توده مردم یا نخبگان جامعه شکل بگیرد از مهم‌ترین ضعف‌هاست.» معین در حالی عدم شکل‌گیری رابطه‌ای عمیق با مردم را از مهم‌ترین ضعف‌های جریان اصلاحات می‌نامد که اصلاحات همواره خود را نزدیک‌ترین جریان سیاسی به مردم می‌داند!

معین در ادامه گفته: «پدیده‌های فسادآوری، چون رانتخواری، آقازادگی، رفیق‌بازی یا توهم ژن خوب از دیگر عواملی است که به افول منزلت و مقبولیت اجتماعی جریان اصلاحات انجامید.» ژن خوب اصطلاحی است که پسر محمدرضا عارف در مورد خود به‌کار برد و با موجی از انتقادات روبه‌رو شد. معین در عین حال، «عدول از هویت و معیار‌های اصلاحات در ائتلاف‌های سیاسی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم» را از دیگر دلایل «از دست رفتن سرمایه اجتماعی» اصلاح‌طلبان دانسته است. اشاره او به دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ است که در انتخابات ۹۲، کاندیدای اصلاح‌طلبان عارف بود که با دستور خاتمی و به دلیل اطمینان از عدم رأی آوری او مجبور به انصراف شد و اصلاح‌طلبان دور حسن روحانی جمع شدند. در سال ۹۶ هم اصلاح‌طلبان از ابتدا «تکرار» رأی به روحانی را انتخاب کردند. روشن بود که اگر به این نداشتن کاندیدای اصلاح‌طلب تن نمی‌دادند و به قول معین از هویت اصلاح‌طلبی عدول نمی‌کردند، همچون سال ۸۴ انتخابات را باخته بودند. معین خود در سال ۸۴ و دور اول انتخابات، کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان بود و طعم شکست را چشید. بنابراین اگر ائتلاف نمی‌کردند هم شکست در انتخابات، به آنان سطح مقبولیت اجتماعی‌شان را نشان می‌داد.

واکنش معین به احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری هم جالب است. ابتدا به این نکته توجه کنیم که او به همراه محسن مهرعلیزاده، در انتخابات ۸۴ توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و سپس مقام معظم رهبری با حکم حکومتی، به آنان اجازه حضور در انتخابات دادند و در نهایت معین با ۴ میلیون رأی، از بین هفت کاندیدا نفر پنجم و مهرعلیزاده با یک میلیون رأی، از بین ۷ کاندیدا هفتم شد. حالا معین در مورد کاندیداتوری برای سال آینده گفته «تا زمانی که چالش‌های پیش‌گفته درونی و بیرونی جبهه اصلاحات به سامان نرسد و زمینه و امکان خدمتگزاری مؤثر به‌وجود نیاید، انگیزه و وظیفه‌ای برای حضور نخواهم داشت و ترجیح می‌دهم به وقت گذاشتن و فعالیت در سپهر عمومی از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی (سمن‌ها) ادامه دهم.».
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
حکم حکومتی هم فقط واس ایناس مث حرمت هتک این ها
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار