کد خبر: 1024596
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
مهم‌ترین همکاری سینمایی ایران و ترکیه که می‌توانست سرآغازی بر تولیدات بین‌المللی سینمای ایران با همکاری یک کشور همسایه صاحب صنعت سریال و فیلمسازی شود، در نهایت نه‌تن‌ها ختم به خیر نشد، بلکه منجر به دعوای حقوقی بین سرمایه‌گذار اهل ترکیه و طرف ایرانی شد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: فیلم سینمایی «مست عشق» روایت زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و شمس تبریزی است که فیلمبرداری آن در ترکیه انجام شده و حاصل همکاری مشترک ایران و ترکیه است.

فیلمنامه این پروژه سینمایی را حسن فتحی با همکاری فرهاد توحیدی نوشته و کارگردانی آن را هم فتحی برعهده دارد. برای مخاطبان سریال‌های ایرانی نام فتحی یادآور سریال‌های خوب تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی است. از «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم» و «مدار صفر درجه» گرفته تا «شهرزاد». فتحی نشان داده که می‌تواند برای مخاطب ایرانی از بستر تاریخ معاصر استفاده کند و قصه‌های جذابی را تعریف کند. او، اما بعد از یک دوره چند ساله دور شدن از سینما، پروژه‌ای تاریخی را بیرون از مرز‌های ایران کلید زد. فیلم سینمایی «مست عشق» با حضور چندین چهره سینمایی از ایران و ترکیه کلید خورد. حضور شهاب حسینی و پارسا پیروزفر و تبلیغات متعدد درباره همکاری چهره‌های سینمای ترکیه این پیش‌زمینه ذهنی را به وجود آورده بود که «مست عشق» پتانسیل خوبی برای دیده شدن در سینمای ایران و ترکیه خواهد داشت، اما مسیری که این پروژه در پیش گرفت و معضلی به نام «کرونا» باعث شد همه پیش‌فرض‌های گذشته محو شود.

ادعای طرف ترک درباره آنچه در مست عشق گذشت

در حالی که قرار بود فیلم «مست عشق» تا پایان تابستان امسال آماده اکران شود، سهراب پورناظری، آهنگساز این پروژه اعلام کرد فیلم ناتمام باقی مانده و به حال خود رها شده است. صحبت‌های پورناظری با واکنش طرف ترک مواجه شد. روابط‌عمومی ترکیه‌ای پروژه با انتشار ویدئویی از فیلم اعلام کرد که «مست عشق» در قالب یک فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی تدوین شده و آماده نمایش خواهد شد. سرمایه‌گذار ترک همچنین مدعی شد که فیلم برای هفته بزرگداشت مولانا در آذرماه به نمایش درخواهد آمد. این ادعا در حالی مطرح شده بود که پورناظری تأکید کرده بود که فیلم نیمه‌کاره باقی مانده است.

فتحی تکذیب می‌کند!

کارگردان «مست عشق»، در مقابل ادعای سرمایه‌گذار فیلم، موضع گرفت و اعلام کرد که فیلم ناتمام باقی مانده است. فتحی درباره آماده نمایش شدن فیلم «مست عشق» گفت: لازم است به عنوان سازنده اثر اعلام کنم که این خبر به هیچ وجه صحت ندارد، زیرا حدود هشت سکانس از سکانس‌های مهم این فیلم هنوز فیلمبرداری نشده است و امیدواریم طی دو ماه آینده فیلمبرداری آن‌ها انجام شود. در علت به تأخیر افتادن فیلمبرداری سکانس‌های باقی مانده علاوه بر اختلافات مالی بین سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای، شیوع بیماری کرونا نیز بسیار تأثیرگذار بوده است؛ لذا اعلام می‌کنم تا زمان فیلمبرداری هشت سکانس باقی مانده که سازندگان ایرانی فیلم به جهت حفظ کیفیت اثر مصر هستند، هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع، هماهنگی و اجازه از کارگردان، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه‌ای و واجد پیگرد قانونی است. تأکید می‌کنم خبر مطرح شده درباره فیلم «مست عشق» تا آنجایی که به من، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی مربوط می‌شود، شایعه‌ای بیش نیست.

سخنان فتحی باعث شد طرف ترکیه‌ای بار دیگر از خود واکنش نشان دهد. سرمایه‌گذار ترکیه‌ای فیلم سینمایی «مست عشق» در پاسخ به اظهارات فتحی، بیانیه‌ای را منتشر کرد. در این بیانیه ادعا شده که فتحی به‌عنوان کارگردان فیلم به مدت ۱۰ ماه سراغی از فیلم نگرفته است. سرمایه‌گذار ترک مدعی است که قرار بوده فیلم در هشت هفته ساخته و برای نمایش در دی ۹۸ آماده شود، حال آنکه حسن فتحی ۱۶ هفته فیلمبرداری کرده است.

در این بیانیه تأکید شده که با توجه به اینکه ویروس کرونا دو ماه بعد از دی ۹۸ همه‌گیر شده است، به این ترتیب ادعای فتحی که کرونا را یکی از عوامل بروز مشکل در امر فیلمبرداری دانسته، کذب است. سرمایه‌گذار ترک می‌گوید «مست عشق» فیلمی ۹۰ دقیقه‌ای است، اما فتحی برای آن ۷۰ ساعت فیلمبرداری به عمل آورده و چنین رویکردی از نظر سرمایه‌گذار ترک غیرعقلانی است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که سرمایه‌گذاران ایرانی فیلم مدتی پیش در ترکیه حاضر شده‌اند و یک بخش تدوین شده از سریال شش قسمتی این فیلم سینمایی را تماشا کرده و از میزان پیشرفت کار ابراز رضایت کرده‌اند.

واکنش تهیه‌کننده به حرف‌های سرمایه‌گذار

کشمکش بین دو طرف این‌بار پای مهران برومند، تهیه‌کننده «مست عشق» را به غائله باز کرد. برومند نیز در بیانیه‌ای مدعی شد علت طولانی شدن فیلمبرداری فیلم به دلیل جایگاه مولانا بوده است و حتی می‌شد تا یک‌سال فیلمبرداری به طول بینجامد. او همچنین طرف ترکیه‌ای را تهدید کرد که بحث غیرحرفه‌ای راه نیندازد که به نفعش نیست. وی همچنین گفت که مدت‌هاست در ترکیه به دنبال حل مشکل فیلم بوده است.

تعجب تهیه‌کننده قدیمی سینما از رفتار مست عشق

تفاوت نگاه حرفه‌ای در میان سرمایه‌گذار اهل ترکیه که برای بازگشت سرمایه و زمانبندی درست برای ساخت فیلم و جلوگیری از ریخت و پاش بی‌مورد پول، جدی به نظر می‌رسد با پاسخ طرف ایرانی که صرفاً جایگاه مولوی را دلیلی برای طولانی شدن فیلمبرداری و گرفتن راش‌های بی‌مورد می‌داند، حتی باعث تعجب سینماگران ایرانی شده است. غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما در واکنش به سخنان برومند که در ترکیه است، به کنایه گفت: «ان‌شاءالله بعد از بازگشت همکار ایرانی باید کلاسی بگذارد و به همکارانش راهکار حضور یک ساله، لابد به حساب سرمایه‌گذار و عدم حل مشکل را آموزش بدهد.»

آنچه در پروژه «مست عشق» به نمایش درآمد، نمایی دیگر از ضعف قانون و مدیریت سرمایه در سینمای ایران است که بخش عمده آن ناشی از چرخه معیوب اقتصادی است. سرمایه‌گذار در بسیاری از آثار سینمای ایران، عملاً حضور در سینما را به دلایلی غیر از درآمد و فعالیت اقتصادی دنبال می‌کند، به همین دلیل تهیه‌کنندگان سینما و فیلمسازان، غالباً آثاری می‌سازند که از نظر اقتصادی حتی پیش از اکران در سینما‌ها از پیش‌بازنده‌اند، زیرا متوسط فروش یک فیلم سینمایی در ایران بسیار پایین‌تر از درآمدی است که در نهایت نصیب سرمایه‌گذار فیلم می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار