کد خبر: 1024272
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
حاشیه‌ای بر لغو چرخه انتخابی تیم‌های ملی فرنگی و آزاد برای مسابقات جهانی صربستان
با وجود برخی انتقادات، شیوع کرونا و محدودیت زمانی، انتخاب ملی‌پوشان بر اساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی برای مسابقات جهانی را منتفی کرد و گفته می‌شد این چرخه که برای جلوگیری از ضایع شدن حق کشتی‌گیران مدعی تدوین شده از المپیک توکیو اجرایی می‌شود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: اعلام تاریخ برگزاری مسابقات جهانی ۲۰۲۰، اهالی کشتی را به تکاپو انداخته، رقابت‌هایی که قرار است آذرماه به میزبانی صربستان برگزار شود تا طلسم مسابقات بین‌المللی کشتی در روز‌هایی که کرونا همه تورنمنت‌ها را لغو کرده شکسته شود. غلامرضا محمدی و محمد بنا هم پس از قطعی شدن مسابقات جهانی و پایان دور رفت لیگ کشتی، ملی‌پوشان را به اردو دعوت کرده‌اند و از اول هفته آزادکاران و فرنگی‌کاران برای حضور قدرتمند در بلگراد اردوی‌شان را آغاز کرده‌اند. اردوی‌های تیم ملی کشتی در حالی شروع شده که گفته می‌شود چرخه انتخابی تیم ملی که قرار بود با توجه به تصمیم علیرضا دبیر رونمایی شود، فعلاً به تعویق بیفتد و در اکثر وزن‌ها برای جهانی صربستان منتفی شود. هرچند تعطیلی تورنمنت‌های بین‌المللی و محدودیت‌های اردویی دلیل گرفتن چنین تصمیمی عنوان شده است، اما برخی منتقدان در روز‌های اخیر انتقادات تندی نسبت به اجرایی نشدن چرخه انتخابی برای مسابقات پیش‌رو در صربستان داشته‌اند.

چرخه‌ای برای عدالت

 اردیبهشت‌ماه امسال بود که علیرضا دبیر از چرخه انتخابی تیم ملی رونمایی کرد، چرخه‌ای که به گفته او سبب می‌شد که دیگر مانند گذشته حق کشتی‌گیری ضایع نشود: «از سال گذشته برنامه‌ام این بود که کشتی‌گیران به شکلی عادلانه راهی رقابت‌های جهانی و المپیک شوند. بر همین اساس با کمک از متخصصین و افراد فنی به دنبال این هستیم که چرخه انتخابی که یک پکیج کامل برای مشخص شدن ملی‌پوش اعزامی به رقابت‌های المپیک و جهانی است، تدوین و اجرایی شود و شروع کار ما نیز برای رقابت‌های المپیک توکیو خواهد بود.»

دبیر درباره چگونگی اجرایی شدن این چرخه هم اینطور توضیح داده بود: «در این چرخه کشتی‌گیر مدال‌آور، کشتی‌گیر ملی‌پوش و دیگر کشتی‌گیران جایگاه‌شان مشخص است و هرکدام در یک جایی از این چرخه وارد می‌شوند، اما کسی بدون مسابقه و رقابت برون‌مرزی به المپیک اعزام نخواهد شد.»

هرچند در ابتدای مطرح شدن طرح چرخه انتخابی، غلامرضا محمدی و محمد بنا به بهانه بسته شدن دست سرمربی برای دعوت از ملی‌پوشان در صورت اجرایی شدن چرخه در جبهه مخالف دبیر قرار گرفتند، اما در ادامه با جلساتی که برگزار شد، سرمربیان آزاد و فرنگی از مواضع‌شان کوتاه آمدند تا چرخه انتخابی در مسیر اجرایی قرار گیرد.

جهانی صربستان بدون چرخه انتخابی

در حالی که تصور می‌شد با توجه به عدم برگزاری مسابقات جهانی در سال المپیک با وجود تعویق یک‌ساله بازی‌های توکیو، اتحادیه جهانی کشتی تصمیم جدیدی در این رابطه نگیرد، اما تابستان امسال خبر‌هایی غیررسمی از احتمال برگزاری مسابقات جهانی در سال ۲۰۲۰ به گوش رسید تا اینکه سرانجام مهر‌ماه امسال به صورت رسمی اعلام شد که مسابقات کشتی قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۰، ۱۴ تا ۲۰ آذر به میزبانی صربستان برگزار می‌شود.

هرچند فدراسیون کشتی، المپیک توکیو را به عنوان اولین رقابت مهم پیش‌رو برای رونمایی از چرخه انتخابی تیم ملی اعلام کرده بود، اما تصمیم اتحادیه جهانی کشتی برای برگزاری مسابقات جهانی ۲۰۲۰، معادلات را برهم زد تا این سؤال پیش بیاید که برای این مسابقات هم چرخه انتخابی ملاک خواهد بود یا نه. البته انتظار برای رونمایی از چرخه انتخابی برای جهانی صرستان بی‌فایده بود و پس از پایان دور رفت لیگ بود که با اعلام زمان اردو‌های تیم ملی، تصمیم گرفته شد با توجه به شرایط کرونا و محدودیت مسابقات و همچنین فاصله دو ماهه تا شروع جهانی صربستان، چرخه انتخابی برای جهانی ۲۰۲۰ در نظر گرفته نشود و انتخابی‌های درون‌اردویی برگزار شود.

چرخه انتخابی ماند برای المپیک

همانطور که پیش‌بینی می‌شد لغو چرخه انتخابی برای مسابقات جهانی انتقاداتی را به همراه داشت. در یکی از تندترین انتقاد‌ها علیرضا رضایی، سرمربی سابق تیم امید کشتی آزاد در گفتگو با مهر این تصمیم را خیانت دانست: «اینکه آقایان می‌گویند وقت کافی برای برگزاری رقابت‌های انتخابی تا مسابقات جهانی ندارند، یک توجیه غیرمنطقی و ناعادلانه است. ما فرصت کافی داریم تا زمینه برگزاری رقابت‌های انتخابی را مهیا و ترکیب تیم ملی را بر اساس شایستگی، آمادگی و اصل عدالت ارنج کنیم. این موضوع خیانت به کشتی‌گیرانی است که سال‌هاست برای رسیدن به تیم ملی زحمت کشیده‌اند. مطمئناً آن‌ها با مواجه شدن با این تصمیم غلط چاره‌ای جز رها کردن کشتی ندارند.»

با این حال دیروز محسن کاوه، مدیر تیم‌های ملی در گفتگو با ایسنا، پاسخ منتقدان را داد و عنوان کرد چاره دیگری نداشته‌اند: «شیوع کرونا و نداشتن زمان کافی باعث شد نتوانیم این بحث را عملیاتی کنیم. اگر می‌خواستیم انتخابی بگذاریم باید ۱۵ روز قبل از مسابقات اعلام می‌کردیم، پس از آن هم کشتی‌گیران باید چند روز ریکاوری می‌کردند، با این زمان کم باقی مانده تا رقابت‌های جهانی عملاً امکان برگزاری انتخابی نبود. همه ما دوست داشتیم شاهد برگزاری رقابت‌های انتخابی با حضور همه مدعیان باشیم، اما شرایط فعلی این اجازه را به ما نداد. قطعاً برای رویداد‌های بعدی و مخصوصاً المپیک شرایطی ایجاد خواهد شد که تمام مدعیان برای رسیدن به دوبنده تیم ملی شانس داشته باشند.»

حال به نظر می‌رسد باید برای اجرای طرح پرسروصدای چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی تا سال آینده منتظر ماند، طرحی که هنوز به مرحله اجرا نرسیده خبرساز شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار