کد خبر: 1022145
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
رئیس کل بانک مرکزی: ده‌ها میلیارد دلار منابع ارزی در کشور‌های خارجی مسدود شده که بخشی از آن در حال آزاد شدن است همچنین ۱۹ میلیارد دلار تعهد ارزی باقی مانده صادرکنندگان به تدریج وارد کشور می‌شود
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در جریان مبادلات روز گذشته که بازار‌های جهانی تعطیل بود، بازار‌های بورس، فرابورس، طلا و سکه دچار کاهش قیمت شدند که به نظر می‌رسد اصلاح قیمت ارز از محدوده ۳۰ هزار تومان به محدوده ۲۷ هزار تومان در این افت‌ها مؤثر بود. در همین راستا رئیس کل بانک مرکزی طی روز‌های اخیر از آزاد سازی بخشی از ده‌ها میلیارد دلار منابع ارزی مسدود در بانک‌های خارجی خبر داده و گفته است که ۹۱ میلیارد دلار تعهد ارزی باقی مانده صادرکنندگان نیز به تدریج امکان آزاد سازی دارد.

اگر چه برخی از تحلیلگران مدعی هستند که کاهش نرخ‌ها در بازار ارز به شکل جو روانی انجام گرفته است، اما اگر این موارد صحیح باشد بی شک آثار آن را در تعدیل بیشتر نرخ‌ها در بازار ارز طی هفته‌های پیش روی خواهیم دید.

هرچند اصلاح قیمت برای بورس و فرابورس تازگی نداشت، اما اصلاح قیمت‌ها در بازار‌های ارز، طلا و سکه قابل توجه بود و مطالبه افکار عمومی آن است که بازار ارز باید ثبات داشته باشد تا نتیجه در قالب اصلاح کلیه بازار‌ها رؤیت شود، در غیر این صورت اشخاص دارای نقدینگی در دوره‌هایی که ارز اصلاح می‌شود، اقدام به خرید می‌کنند تا در صورت رشد سود به دست آورند. از نکات قابل توجه دیگر اینکه نرخ خودرو در شرایطی که به نظر می‌رسد این بازار نیز در رکود به‌سر می‌برد با افزایش روبه‌رو شد.

هر چقدر که از دوره عدم افشای دخل و خرج دولت زمان بیشتری می‌گذرد، نوسان‌ها در بازار‌های مختلف قابل توجه‌تر می‌شود و در شرایطی که طی روز‌های پایانی هفته گذشته بهای ارز به محدوده ۳۰ هزار تومان رسیده بود و به دنبال این رویداد روز شنبه بازار بورس با رشد ۴۲ هزار واحدی شاخص کل روبه‌رو شده بود، روز گذشته که بازار‌های جهانی تعطیل بود، به یک‌باره قیمت ارز با کاهش مواجه شد، به طوری که نرخ دلار به محدوده ۲۷ هزار تومان رسید و به دنبال این رویداد، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۲۳ هزار واحدی و شاخص فرابورس نیز با ریزش ۱۲۰ هزار واحدی روبه‌رو شد.

در بازار‌های طلا و سکه نیز به دلیل اثرپذیری از افت بهای دلار با کاهش نرخ‌ها روبه‌رو بودیم، به طوری که قیمت هر سکه طلا تمام بهار آزادی از محدوده ۱۵ میلیون تومان در کانال ۱۳ میلیون تومان قرار گرفت. نکته قابل تأمل، اما این بود که روز گذشته خبر چندانی از افت قیمت خودرو یا مسکن نبود. برخی از کارشناسان دلیل این رویداد را نقص اطلاعات مرتبط با بازار‌ها عنوان می‌کنند و بر این باورند که هر بازاری ساز و کار تقریباً انحصاری و دستوری خود را برای نرخ‌گذاری دارد و اینگونه نیست که نرخ‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و معاملات متعدد و متنوع خریدار و فروشنده استخراج شود. در حوزه بهای ارز نیز افکار عمومی خواستار ثبات در این بازار است، زیرا جامعه متوجه این مقوله شده است که عده‌ای با داشتن نقدینگی در جریان فراز و نشیب قیمت ارز، طلا و سکه در بازار‌ها اقدام به نوسان‌گیری و دلالی می‌کنند. از این‌رو معتقدند این دست کاهش‌ها امکان دارد صرفاً به سود صاحبان نقدینگی و سرمایه‌گذاران تمام شود، زیرا تا نرخ ارز در بازار ثبات نداشته باشد و این ثبات خود را در کنترل تورم در بازار‌های کالایی و خدماتی انعکاس ندهد، نمی‌توان چندان به این کاهش نرخ‌ها و کنترل تورم امیدوار بود.

در این میان افکار عمومی خواستار انتشار گزارش‌های دخل و خرج دولت در کنار راه‌اندازی سامانه معاملات ارز، طلا، سکه، زمین، ساختمان، خودرو و... است تا اطلاعاتی، چون تعداد معاملات، معامله‌گران حقیقی و حقوقی و حجم مبادلات نرخ‌ها انعکاس یابد تا شائبه نرخ‌گذاری دستوری در بازار‌ها از بین برود. از سوی دیگر مجموعه‌هایی، چون سازمان امور مالیاتی با شناسایی مجموع دارایی و درآمد اشخاص بتواند مالیات مناسب جهت پوشش هزینه‌های دولت را دریافت کند.

افزایش سرعت نوسان در بازار‌ها و عدم نشر اطلاعات مالی دولت اعم از دخل و خرج و نحوه تأمین مالی‌اش این ایده را تقویت کرده که نوسان بازار‌ها به دلیل نوسان‌گیری و تأمین منابع تشدید شده است، از همین‌رو به یک‌باره شاهد اعلام نرخ‌های صعودی یا نزولی ارز در روز‌هایی که بازار جهانی تعطیل است، هستیم. به هر ترتیب انتظار می‌رود مقوله کنترل تورم و ثبات در بازار‌ها با سیاستگذاری صحیح دنبال شود.

دلار صرافی ملی وارد کانال ۲۶هزار تومان شد

با ادامه روند ریزشی قیمت‌ها در بازار ارز، قیمت فروش دلار در صرافی ملی هم به ۲۷هزار و خرید آن به ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و نرخ فروش و خرید یورو هم به ترتیب ۳۲ هزار و ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد. در سایر صرافی‌های رسمی بانک مرکزی هم قیمت فروش دلار تا ۲۷ هزار و ۱۳۵ تومان و یورو ۳۲ هزار و ۱۵۰تومان کاهش یافت. نرخ آزاد هم به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

قیمت طلا و سکه ۱۳مهر‌ماه۹۹

به گفته نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا در جریان معاملات روز گذشته بازار آزاد تهران، قیمت سکه امامی به ۱۳میلیون و ۷۵۰هزار و سکه طرح قدیم به ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید.

کشتی‌آرای افزود: قیمت نیم سکه در بازار ۷میلیون و ۶۰۰هزار، ربع سکه ۴ میلیون و ۹۰۰هزار و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۸۰هزار تومان است. همچنین هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۹۵هزار و هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۲۹۱هزار تومان قیمت خورد.

ریزش ۲۳ هزار و ۲۱۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران گرچه روز گذشته با جهش قابل توجه حدود ۴۰ هزار واحدی روبه‌رو شده بود، اما در پایان معاملات روز گذشته با ۲۳ هزار و ۲۱۰ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۹۴۳ واحد رسید.

‌ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۶/ ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل در فرابورس ایران هم ۱۲۰ واحد ریزش داشت و به رقم ۱۷ هزار و ۸۳۳ واحد رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۲/۲ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۵۹ هزار معامله و به ارزش ۴ هزار و ۳۷ میلیارد تومان دادوستد کردند.

رفع کامل تعهدات ارزی بیش از ۲ هزار صادرکننده
 
مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: براساس آمار‌ها ۲ هزار و ۳۲۲ صادرکننده تا هفتم مهرماه ۹۹ به‌طور کامل رفع تعهدات ارزی خود را ایفا کردند.

احسان قمری گفت: بر اساس آمار‌ها ۲ هزار و ۳۲۲ صادرکننده با صادرات ۶/ ۱۶ میلیارد یورو، تا هفتم مهرماه ۹۹ تعهدات ارزی خود را به صورت صددرصد ایفا کرده‌اند که نسبت به گزارش پیشین در تاریخ ۳۱ تیرماه سال جاری، ۱۳ درصد افزایش در تعداد و ۱۷ درصد افزایش در بازگشت ارز برآورد می‌شود. مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: این ۲ هزار و ۳۲۲ صادرکننده شامل هزارو۶۵۸ واحد تولیدی و ۶۶۴ واحد غیرتولیدی بوده و میزان بازگشت ارز این دو دسته به ترتیب ۹/ ۱۳ میلیارد یورو و یک میلیارد یورو است. وی افزود: این در حالی‌است که در گزارش ۳۱ تیرماه ۹۹ که بر اساس صادرات از ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۲۹ اسفند ماه ۹۸ تنظیم شده، ۲هزارو۵۶ صادرکننده شامل هزارو۴۳۵ واحد تولیدی و ۶۳۱ واحد غیرتولیدی نسبت به بازگشت ارز به ترتیب ۸/ ۱۱ میلیارد یورو و یک میلیارد یورو اقدام کرده بودند.

قمری در ادامه بیان کرد: تعداد ۱۵هزارو۹ صادرکننده شامل ۲هزارو۳۸۵ واحد تولیدی و ۱۲هزارو۶۲۴ واحد غیرتولیدی با صادرات ۴/ ۸ میلیارد یورو تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده و ۴/ ۷ میلیارد یورو را به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند که بخشی از این مقدار مربوط به ۱۰هزارو۸۷۲ صادرکننده بدون کارت بازرگانی است. مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از این گروه می‌توان به پیله‌وران و مرزنشینان اشاره کرد، همچنین بخشی از این صادرکنندگان، نسبت به صادرات از محل ورود موقت اقدام کرده‌اند و لازم است در خصوص چگونگی رفع تعهدات ارزی آنان در اسرع وقت تصمیم‌گیری شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
همتی به فرض اینکه این حرفت راست باشد که نیست ، همانند قبل دردی را برای مردم دوا نمیکند و این ارز ها سهم خودتان و سفره انقلابتان است و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
چرا مشکلات را به انقلاب وصل میکنید ... هدف انقلاب رفع تبعیض و رفع فقر و بی عدالتی است که باید تمام راهبرد ها و بودجه ها بر مبنای آن تعریف شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
گرانی دلار یک دروغ بزرگ است ارزش ذاتی دلار بسیار پایین تر از اینهاست !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
اما آنچه تأسف‌بار است اینکه : چرا در این شرایط سخت که اقتصاد ما شدیداً به ارز نیاز دارد میلیاردها دلار ما بناحق در دست کره جنوبی است و ما از آن محرومیم و چرا برای باز پس گیری آن هیچ اقدامی نمی‌کنیم ؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار