کد خبر: 1020995
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
دریادار سیاری:
معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: نیروی دریایی ابعاد مختلف دارد و فقط مسئولیت نظامی ندارد؛ بلکه همزمان با عملیات‌های نظامی، بُعد اقتصادی کشور را حفظ می‌کند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: امیر دریادار حبیب‌اله سیاری با حضور در برنامه "گفتگوی سیاسی" که به مناسبت هفته دفاع‌مقدس از محل دفتر معاونت هماهنگ کنندگی ارتش روانه آنتن رادیو گفتگو شد، با اشاره به بیش از ۱۰۰۰ موشک گران قیمتی که عراقی‌ها برای ممانعت از صادرات نفتی ایران استفاده کردند، گفت: قیمت این‌ها شوخی نیست، ولی تنها ۲۰۰ عدد از این موشک‌ها اصابت کرد. حال آنکه ما در این ۸ سال ۱۰ هزار کشتی را از جزیره خارک تا بندر امام (ره) همراهی کردیم و از میان این ۲۰۰ کشتیِ مورد اصابت، ۱۸۰ کشتی را نجات دادیم و فقط ۲۰ فروند کشتی تلفات داشتیم. این روند در جنگ‌های دنیا نمونه و این موفقیت بسیار مهم است.

دریادار سیاری با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب که فرموده بودند "نیروی دریایی در عملیات‌ها اقتصاد کشور را سالم نگه داشته است" و حتی امروز هم در خلیج "عدن" چنین رویکردی از سوی نیروی ارتش جمهوری اسلامی حکم‌فرماست، افزود: نیروی دریایی ابعاد مختلف دارد و فقط مسئولیت نظامی ندارد؛ بلکه همزمان با عملیات‌های نظامی، بُعد اقتصادی کشور را حفظ می‌کند. همچنین نیروی دریایی از زمان پایان دفاع در برابر عراق تا همین امروز، اجازه نداد کسی در آب‌های ساحلی و منطقه نظارت ما وارد شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به تجهیزات تماماً غربی نیروی دریایی در ابتدای جنگ و استفاده همه جانبه از این تجهیزات، در عین حال گفت: ما از ابتدای انقلاب تحریم بودیم و هیچ قطعه‌ای بدستمان نمی‌رسید، اما چطور وسایل و تجهیزات خود را حفظ کردیم؟ اگر بچه‌های متخصص این نیرو و همرزمانشان پای کار نبودند، توان بهره‌برداری از این تجهیزات را نداشتیم.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: مستشاران غربی تصور می‌کردند با ترک کشورمان، ما دیگر قادر به بهره‌گیری از ناوهای موشک‌انداز نخواهیم بود، ولی معجزه انقلاب همه را پای کار آورد و در نتیجه موفق شدیم. در طول زمان جنگ به قطعه و تعمیرات و نگهداری نیاز داشتیم. از طرفی با کمبود تخصص و آموزش روبرو بودیم، ولی به واقع آهن آب دیده شده بودیم و مشکلات را پشت سر گذاشتیم. تا بعد از جنگ که کم کم به حوزه نوسازی تجهیزات رزمی ورود یافتیم.

وی به بیان خاطره‌ای از دورانی که فرمانده خطه شمال بود و ایران به دعوت از همسایه شمالی می‌بایست در رزمایشی دریایی شرکت می‌کرد اشاره کرد و گفت: یک کشتی بنام "شهسوار" داشتیم. کشتی تفریحی زمان طاغوت بود که ما آن را با تجهیز به سلاح، به "ناو حمزه" تبدیل کردیم. خطاب به فرمانده کل قوا عرض کردیم امکانات حضور در رزمایش‌های مشترک را نداریم. ایشان فرمودند این‌ها قصد تحقیر شما را دارند. بروید از جنوب شناور بیاورید و در رزمایش شرکت کنید. اما تحقیر نشوید.

تذکر رهبری مبنای یک حرکت عظیم جهادی شد

دریادار سیاری در ادامه به مسیرهای انتقال شناورها از "کانال ولگا-دن" که روس‌ها از آن ممانعت کردند و نیز ناتوانی در سوار کردن آن‌ها روی تریلی و حرکت دادن به سمت شمال کشور سخن گفت و افزود: در نهایت آقا فرمودند این شناورها را تکه تکه کنید و با خود به شمال کشور بیاورید. در رزمایش شرکت کنید، اما تحقیر نشوید. باز هم ضمن بررسی، کار ناشدنی بود. آقا در نهایت فرمودند غیرت دارید، همت خود را به کار بگیرید و بسازید و سال‌های بعد شرکت کنید. همین یک جمله مبنای یک حرکت عظیم جهادی بود.

وی یادآور شد: حضرت آقا سال ۷۸ این جمله را فرمودند و سال ۸۲ اول ین ناو موشک‌انداز خود را به نام پیکان در دانشگاه نوشهر در دریای مازندران با حضور رهبری به نیروی دریایی الحاق کردیم. شهید سلیمانی آن زمان در روابط عمومی ما بود. ایشان شاعر بود و گفت این عبارت را روی بدنه ناو بنویسید "پیام دلیران به دشمن برید / که پیکان دیگر بیامد پدید". این ناو موشک‌انداز آن زمان از نظر فناوری حرف اول را در جهان می‌زد.

دریادار سیاری از الحاق دومین ناو (بنام جوشن در سال ۸۵) و سومین ناو (بنام درفش)، چهارمین ناو الوند (سال ۹۱) و… سخن گفت که امروز در خط تولید قرار دارند و افزود: در ۳۰/‏۱۱/‏۸۸‬ ناگاه ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) الحاق یافت. ما که در زمان جنگ فاقد زیر دریایی بودیم، امروز زیر دریایی کلاس غدیر را ساخته‌ایم که حرف اول منطقه را می‌زند.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به غیرت و شرف ایرانی گفت: این بچه‌ها در دفاع مقدس خون دادند؛ اما شرف و ناموس و مملکت و انقلاب را حفظ کردند. امروز هم جوانان مردم و دانشمندان ما پای کارند و هر آنچه را تصور کنید در این مملکت قابل انجام است؛ فقط باید اراده کنیم… امروز همه متخصصان در داخل آموزش می‌بینند و هیچ چیز کمتر از خارجی‌ها ندارند.

دریادار سیاری همچنین درباره قابی که پیش روی خود در دفتر کارش نصب کرده است که عبارت "اگر صلح می‌خواهی؛ آماده جنگ باش" روی آن نگاشته شده، گفت: اگر دشمن قصد تعرض داشته باشد و بداند ضرر آن بیشتر از سود آنست، هیچگاه چنین کاری را مرتکب نمی‌شود و ما نام بازدارندگی را بر آن می‌نهیم. عراق به همین دلیل به ایران حمله کرد، چون تصور داشت بعد از انقلاب هیچ‌گونه آمادگی نداریم که اگر چنین تصوری نداشت، هیچگاه این غلطی را مرتکب نمی‌شد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار