کد خبر: 1020967
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
دور اول مذاکرات دوحه بدون نتیجه تمام شد
نشست گروه‌های کاری هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان بار دیگر بدون نتیجه بر سر اصول و برنامه‌های مذاکرات به پایان رسید. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه دولت امریکا در امور افغانستان خواستار گفتگو با ایران در خصوص افغانستان شده و البته ایران را متهم به این کرد که می‌خواهد امریکا را در شرایط «نه پیروزی نه شکست» نگه دارد؛ اظهاراتی که نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، آن را نشانه بارزی از عدم درک دقیق امریکا از تحولات افغانستان دانست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مذاکرات مقدماتی صلح دولت افغانستان و طالبان که از شنبه هفته گذشته در قطر آغاز شده بود، در حالی متوقف شد که دو طرف تاکنون بر سر اصول و برنامه‌های مذاکرات نیز به توافق نرسیده‌اند. «محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته که نشست گروه‌های کاری هیئت‌های مذاکره‌کننده طالبان و دولت افغانستان بدون رسیدن به توافق نهایی پایان یافت. وی افزود: «گروه‌های کاری تاکنون بر سر اصول مذاکرات به توافق نرسیده‌اند، اما رایزنی‌ها برای حل اختلافات و دست یافتن به توافق در این باره ادامه دارد.» «محمد نعیم»، سخنگوی جدید دفتر سیاسی طالبان در دوحه تأیید کرده که محور‌های بحث در مرحله فعلی مذاکره بر سر «دستورالعمل‌ها، اصول کاری و رفتاریِ» نشست‌ها است و تازه بعد از اینکه بر اصول کاری نشست‌ها توافق صورت بگیرد، روی سایر محورها، گفتگو شروع می‌شود. او همچنین گفته که نظام آینده افغانستان «یک نظام استوار بر اصول دین مبین اسلام خواهد بود» که ظاهراً یکی از اختلافات میان هیئت‌های مذاکره‌کننده در مرحله کنونی هم محسوب می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی است که طالبان مذهب جعفری را به عنوان یکی از مذاهب رسمی افغانستان نپذیرفته است که این مسئله واکنش‌های زیادی را در افغانستان به دنبال داشت. «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق اداره امنیت ملی و نامزد سابق ریاست جمهوری افغانستان در پیامی از طریق توئیتر اعلام کرد: پیروان مذهب حنفی در دفاع از حقوق هموطنان شیعه خود باید صدای‌شان را بلند کنند. «محمد ناطقی» عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفته است میان گروه‌های تماس دو طرف توافق شده است که مذهب جعفری و حقوق اقلیت‌های دینی در اصول مذاکرات در نظر گرفته شود. توماس جانسون، کارشناس مسائل افغانستان گفت طالبان در مذاکرات بین‌افغانی گفته‌اند که احیای امارت اسلامی و نیز اجرای شریعت اسلامی براساس قرائت این گروه دو درخواست اساسی و غیرقابل مذاکره آن‌ها در مذاکرات است.

خلیل‌زاد: می‌خواهند هزینه گزاف بپردازیم

تحت چنین شرایطی، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان پیش‌بینی کرده که گفتگو‌ها می‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. او تأکید کرده که جنگ ده‌ها ساله را نمی‌توان ظرف چند روز پایان داد. به گفته عبدالله «موارد زیادی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها بحث شود و مذاکرات می‌تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.» بن‌بست در مرحله کنونی مذاکرات، ظاهراً امریکا را بار دیگر به فکر استفاده از ظرفیت ایران انداخته است. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه دولت امریکا در امور افغانستان روز پنج شنبه در نشست مجازی «مؤسسه صلح ایالات متحده» خواستار گفتگو با ایران در خصوص افغانستان شد و البته همزمان، ایران را هم متهم به این کرد که می‌خواهد امریکا را در شرایط «نه پیروزی نه شکست» نگه دارد. خلیل‌زاد گفته است «ایران مایل است تا زمانی که توافقی میان امریکا و ایران حاصل شود ما را بدون اینکه پیروز شویم یا شکست بخوریم در داخل این درگیری نگاه دارد تا بهای سنگینی در افغانستان بپردازیم.» خلیل‌زاد در عین حال با دعوت ایران به کمک به روند مذاکرات گفت: «ما پیشنهاد داده‌ایم با ایرانی‌ها در خصوص این مسئله دیدار کنیم. [ایرانی‌ها]باید برای رایزنی درباره آینده افغانستان به نشست‌های مختلفی که ما و آن‌ها حضور داریم محلق شوند.» در حالی که پیش از این هم، گزارش‌هایی درباره درخواست کمک امریکا از ایران برای کمک به مذاکرات افغانستان مطرح شده، «محمد ابراهیم طاهریان» نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان اظهارات غیرواقعی «زلمای خلیل‌زاد» درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در روند‌های جاری در افغانستان را غیرمسئولانه و نشانه بارزی از عدم درک دقیق امریکا از تحولات آن کشور دانست. طاهریان پنج شنبه شب گفت: «جمهوری اسلامی ایران رسماً و به صراحت از آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان حمایت و بر آمادگی خود برای پیشبرد روند صلح واقعی و پایدار در این کشور تأکید کرده و ثبات در افغانستان بخش جدایی‌ناپذیر و دائمی سیاست ما در این کشور است.» نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان افزود: اظهارات مطرح شده از سوی مقام امریکایی ناشی از مشخص شدن تدریجی اشتباه معماران توافق دوحه در نحوه پیشبرد روند صلح و توسل آنان به بازی سرزنش به منظور توجیه ناکارآمدی این سیاست از طریق متهم کردن دیگر کشورهاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار