کد خبر: 1017602
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
انتقاد معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از اظهار بی‌اطلاعی برخی مسئولان از زمان گرانی بنزین
«آن‌ها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آن‌ها گفته شده است.»
سرویس سیاسی جوان آنلاین: ۱۰ماه پس از آغاز ناگهانی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، هنوز از دولت روحانی یک صدای واحد در مورد این موضوع شنیده نمی‌شود. در حالی که رئیس‌جمهور پس از اعتراضات و آشوب‌های آبان ۹۸ در سخنانی بحث‌برانگیز، اعلام کرد صبح جمعه از موضوع مطلع شده و با گفتن اینکه «موضوع بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. به وزیر کشور گفتم این مصوبه و تصمیم ماست. اجرایش با شما و صداوسیما، بروید و به من هم نگویید و هر وقت شما مناسب دیدید، بروید و اجرا کنید... من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت تغییر کرده...» از خود سلب مسئولیت کرد، حالا معاون وزیر کشور می‌گوید که اسناد اطلاع این افراد از موضوع موجود است و تلویحاً به رئیس‌جمهور اشاره کرده است.

پیش از این هم حسام‌الدین آشنا در مورد آمار کشته‌های آبان۹۸ گفته بود هنوز گزارش روشن و قابل دفاعی به رئیس‌جمهور داده نشده که معاون وزیر کشور اعلام کرد: «وزیر کشور گزارش تفصیلی و کارشناسی از علل وقوع، شرح کامل واقعه و آسیب‌شناسی دقیق حوادث آبان ماه و عملکرد بخش‌های مختلف درگیر در ماجرا را به تمامی مقامات و مسئولان ذی‌ربط از جمله رئیس‌جمهور ارائه داده است.»

نمی‌توانم تحلیل اتفاقات ۹۶ را در نشست خبری بگویم

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور صبح دیروز در بخشی از نشست خبری خود درباره موضوع گرانی بنزین و اینکه برخی نمایندگان مجلس می‌گویند بحران‌های اجتماعی در دولت کنونی افزایش یافته است، تصریح کرد: در دولت یازدهم کمترین بحران‌های اجتماعی را داشتیم و از سال ۹۶ اتفاقاتی در کشور افتاد و به دلیل چندجانبه بودن، نمی‌توان تحلیل این موضوعات را در نشست خبری توضیح داد و بخشی از آن به مباحث اقتصادی و بخشی به مسائل سیاسی و خارجی بازمی‌گردد. وقتی تورم ایجاد می‌شود در برخی جرائم افزایش می‌یابد و این‌ها یک علتی نیست.

اسناد اطلاع مسئولان از زمان افزایش قیمت بنزین موجود است

وی ادامه داد: در بحث آبان ماه سال گذشته، همه مستندات از سال ۹۶ تا پایان ماجرا در شورای امنیت کشور وجود دارد و باید حدود سه ساعت توضیح داده می‌شد و پیش‌بینی‌ها صورت گرفته بود و نظرات مختلفی وجود داشت و ارزیابی‌ها و جمع‌بندی‌ها انجام شده بود.

دوالفقاری افزود: نظر شورای امنیت کشور و وزارت نفت بر این بود که در شرایط کنونی تک‌نرخی بهتر است و پیشنهاد دادیم به نرخ هزارو ۵۰۰ تومان برسد و پیش‌بینی وقوع اعتراض انجام شده بود. برخی کارشناسان این کار به ما گفتند تک‌نرخی کاهش مصرف آنچنانی ندارد ولی ما پیامد‌های اجتماعی این کار را گفتیم، تمام کسانی که روز جمعه می‌گفتند ما نمی‌دانستیم و روز جمعه متوجه شدیم؛ این‌ها سند‌هایی است که مواضع دوستان و مسئولان محترم و عزیزی است که اگر لازم شد یک روزی سر جایش می‌توان گفت که کی و چه ساعتی و فلان مجموعه توسط فلانی در جریان قرار گرفته‌اند.

ما فقط یک چیز را مراقبت می‌کردیم. در سال ۸۶ تغییر سهمیه‌بندی اشتباهی رخ داد. من آن زمان وزارت کشور نبودم و جای دیگری بودم. آن زمان ما همه برنامه‌ریزی‌ها را برای تمامی پمپ بنزین‌های سراسر کشور انجام داده بودیم و اعلام شده بود شما در جریان باشید و اعلام عمومی نکنید ولی ساعت ۹ شب بنده پای تلویزیون دیدم که اعلام شد ساعت ۱۲ شب سهمیه‌بندی اجرا می‌شود، بنابراین این بار تصمیم بر این شد که اعلام کردیم اگر قرار است سهمیه‌بندی انجام شود، ابتدا باید زیرساخت آن فراهم شود.

طعنه به توئیت‌های مسئولان در حوادث آبان۹۸

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور افزود: همچنین باید کارت سوخت تکمیل شود، البته آن زمان می‌خواستند قیمت گازوئیل نیز افزایش یابد و ما گفتیم امکان این کار وجود ندارد. ما افزایش قیمت را یک هفته به تعویق انداختیم و خواستیم که قبل از اجرای طرح، مزایای این طرح را توضیح دهند و گفتیم زمان اجرای آن از قبل رسانه‌ای نشود. شبی که اجرا شد، مشکلی نبود و ما با آقای وزیر کشور صبح جمعه در وزارت کشور بودیم و اجرای سهمیه‌بندی مشکل نداشت و از ظهر جمعه دو گروه زحمت کشیدند؛ یکی تعدادی از مسئولان داخل کشور که توئیت زدند و فعال شدند و گروهی هم خارج از کشور اقداماتی انجام دادند؛ خارجی‌ها تا حدود ساعت ۱۲ ظهر احساس می‌کردند اینجا اتفاقی نیفتاده است. در مرحله اول برخی واقعاً اعتراض داشتند ولی بعد از آن جریانات خاص وارد صحنه شدند و اهداف دیگری داشتند و آن حوادث رخ داد، تمامی این مسائل پیشینه دارد.

بیشترین رعایت ضوابط بهداشتی را از سوی مراسم‌های مذهبی داشته‌ایم

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین با تسلیت ایام سوگواری حضرت امام اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: بعد از اینکه دستورالعمل ضوابط بهداشتی ماه محرم اعلام شد، کارگروهی در سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شد و کار توجیه و آموزش را در سطح کشور انجام دادند. ما حدود ۹۲ هزار هیئت ثبت‌شده داریم که کار توجیه و آموزش این هیئات در این مدت کوتاه انجام گرفت.

وی افزود: بیشترین رعایت ضوابط بهداشتی را از ابتدای بیماری کرونا تا امروز از سوی برنامه‌های مذهبی و دینی در کشور داشته‌ایم، از جمله ایام محرم، حتی در نماز جمعه و جماعت و زیارت اماکن متبرکه که هنوز صحن‌ها بسته است، بیشترین اهتمام و توجه را از سوی مسئولان هیئت‌ها و تولیت‌های آستان‌های مقدسه در کشور و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و ائمه جمعه و مداحان در کشور شاهد بودیم و از همه این افراد تشکر می‌کنیم. مواردی هم بود که برخی افراد یا گروه‌های محدودی رعایت نکردند که تذکر داده شد و رعایت شد و به قدری محدود است که قابل اعلام هم نیست.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور همچنین درباره مراسم اربعین تصریح کرد: دیروز در آخرین تماس با سفیر ایران در عراق گفتند که مقامات عراقی گفته‌اند با توجه به شرایط بیماری کرونا در عراق، امسال زائر خارجی نمی‌پذیریم و تا این لحظه این آخرین نتیجه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار