کد خبر: 1014680
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی دو مکان در مشهد و منطقه مرزی دوغارون برای بازار فرآوری و فروش گوهرسنگ‌ها به تصویب سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) رسیده است که به زودی محل آنها نهایی می‌شود.
علی رسولیان در نشست ویدیو کنفرانسی با مدیریت ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و مدیران دو استان خراسان رضوی و اصفهان و برخی تشکلهای مرتبط با گوهرسنگها افزود: مشهد مقدس از سوی یونسکو به عنوان شهر جهانی گوهرسنگها انتخاب شده است که نشان از توان بالای این شهر در صنعت مزبور دارد.

وی ادامه داد: در این راستا سه هنرستان تراش سنگهای قیمتی و دو موزه سنگ در خراسان رضوی وجود دارد و مرکز ملی گوهرسنگها در فضایی به وسعت هفت هزار مترمربع و مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگها در فضایی به گستره ۶۰۰ مترمربع در حال ساخت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به وجود ۸۴۰ نفر آموزش دیده در صنعت گوهر یا سنگ تراشی در خراسان رضوی گفت: یک مرکز گوهرشناسی در استان وجود دارد که تنها پژوهشکده سنگ در کشور است و علاوه بر این ۶۷۰ مغازه سنتی در حوزه تراش و فروش سنگهای قیمتی در بازار رضا واقع در پیرامون حرم مطهر رضوی فعال هستند.

رسولیان افزود: خراسان رضوی از ظرفیت بالایی در زمینه گوهرسنگها و تولید زیورآلات آنها برخوردار است که نیاز به توجه ویژه و توسعه این ظرفیتها یا بهبود فعالیتها در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد بازارچه فروش سنگهای قیمتی در مشهد هفت مکان در نظر گرفته شد که پس از بازدید کارشناسان از آنها چهار مکان مورد توجه قرار گرفت که در شان مشهد مقدس و ایمیدرو به عنوان یک مکان بااستعداد و توانمند باشد و بتوان اهداف عالی در زمینه توسعه صنعت گوهرسنگها را تامین کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی طبقه چهارم یا طبقه منهای یک ساختمانی در بوستان کوهسنگی، ساختمانی تحت عنوان "چشم و چراغ" شامل دو طبقه و ۳۵ مغازه در میدان گنبد سبز و نزدیک حرم مطهر رضوی، طبقه منهای یک مجتمع تجاری مجد، ساختمان توس با ۳۰ مغازه در میدان شهدا را چهار مکانی برشمرد که برای راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگها در نظر گرفته شده است.

رسولیان افزود: در حال مذاکره با صاحبان این مکانها در مشهد هستیم تا یکی از آنها برای راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگها نهایی شود.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگها در مشهد نیازمند توجه و حمایت ویژه ایمیدرو است تا بتوان یک بازار قوی برای این صنعت راه‌اندازی کرد زیرا بازار فعلی گوهرسنگها در مشهد سنتی و کوچک است که اهداف عالیه در توسعه این صنعت را تامین نمی‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در مرز دوغارون نیز با توجه به ظرفیت بالای کشور افغانستان در زمینه تولید و تراش سنگهای قیمتی، بازارچه مرزی این منطقه محل مناسبی برای اختصاص تراش و فرآوری سنگهای قیمتی و فروش یا حتی صادرات آنهاست.

رسولیان افزود: مقرر شد بازدید لازم از بازارچه مرزی دوغارون انجام گیرد تا مقدمات لازم برای اختصاص بخشی از آن به گوهرسنگها فراهم شود.

شورایعالی سیاستگزاری صنعت گوهرسنگها با حضور معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نیز تشکل های معدنی و گوهرسنگها در سال جاری تشکیل شد که ایمیدرو در این زمینه، امر آموزش، اکتشاف، زیربنا، تسهیلات و راهبرد را هدفگذاری می‌کند.

تیرماه امسال کارگروه بازارچه گوهرسنگهای قیمتی در مشهد با حضور مدیرعامل ایمیدرو در مشهد تشکیل شد.
 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار